بزرگ‌ترین بنای بازیافتی استرالیا ساخته شد

آرکادیا (Arkadia)، ساختمانی خاص در شهر سیدنی، از بزرگ‌ترین بناهای ساخته شده از آجر بازیافت شده حاصل از تخریب ساختمان‌های قدیمی است که از نظر محیطی، اجتماعی و اقتصادی پایدار است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مانند بسیاری از مصالح ساختمانی، تولید آجر نیز گازهای گلخانه‌ای آزاد می‌کند و منابع محدود طبیعی زمین (در این نمونه خاک رس) را مصرف می‌کند؛ این همان چیزی است که ساختمان آرکادیا در سیدنی را به واسطه استفاده از آجر بازیافت شده خاص و متمایز می‌کند.

آرکادیا (Arkadia) یک ساختمان چند منظوره ۱۵۲ واحدی است که اخیراً در الکساندریا (Alexandria)، منطقه‌ای در حال توسعه در حومه شهر سیدنی، ساخته شده است؛ نیم میلیون آجر چند رنگ حاصل از تخریب دو ساختمان در سیدنی در ساخت آن استفاده شده و از نظر حرارتی کارآمد است.

نکته جالب اینجاست که این آجرها در واقع به محل تولد خود باز گشته‌اند چرا که در این منطقه بیش از پنج هزار و ۵۹۰ متر مربع بناهای آجری از دهه ۱۸۷۰ وجود دارد؛ الکساندریا پیش‌تر به عنوان مرکز ساخت آجر و استخراج خاک رس شناخته می‌شده است.

ساختمان آرکادیا به چهار هسته جداگانه تقسیم شده است، طوری که هر زیر مجموعه از ساکنان دارای باغ بام خود در طبقه وسط، با بخش عمومی برای کاشت سبزیجات و فضای کباب‌پز هستند. هدف این است که فرصت تعامل و تقابل بین گروه‌های کوچک دوستانه برقرار شود.

در بام ساختمان یک فضای مشترک وجود دارد که توسط کل ساکنان قابل دسترسی است. همچنین برخی ساکنان به لطف تعبیه منطقه‌ای برای نگهداری مرغ، به تخم مرغ تازه دسترسی دارند. در این ساختمان کندوی عسل نیز قرار داده شده است.

آشنایی با همسایگان حتی به کمبود مصرف انرژی در ساختمان کمک می‌کند، زیرا در بعضی آپارتمان‌ها تهویه عبوری (cross Ventilation) فقط در صورت باز بودن پنجره و درب‌های خانه‌های همسایه امکان پذیر است. از آنجا که معماران تصمیم دارند در ساختمان از سوخت‌های کربنی استفاده نشود (تصمیمی که توسط آژانس‌های املاک و مستغلات گرفته شده) مهم است که اتکا به گرمایش و سرمایش به شیوه سنتی به حداقل رسانده شود که این امر با طراحی تهویه غیر فعال مانند تهویه عبوری مجاور امکان پذیر است. البته این مورد برای بلوک‌های آپارتمانی که معمولاً به سبک نقشه‌های هتل با واحدهایی که یا در طرف گرم یا سرد هستند غیر معمول است.

با انتخاب چهار آسانسور جداگانه، طراحان قادرند با ایجاد گوشه‌های بیشتر، آپارتمان‌های دو بر بیشتری احداث کنند که اتکای کمتری به گرمایش و سرمایش جهت آسایش ساکنین دارند. دو بر بودن واحدها مزایایی از جمله امکان تهویه طبیعی و استفاده حداکثری از نور روز را دارد اگرچه انعطاف پذیری بیشتری نیز برای چگونگی استفاده از اتاق‌ها به ساکنین می‌دهد. با وجود محوطه سبز قابل توجه در فضای باز، طراحان از پرتوهای نور خورشید برای تأمین انرژی مناطق عمومی استفاده کردند.

این ساختمان منظره پارک بزرگ سیدنی را دارد، اما ساکنان جبهه دیگر ساختمان رو به یک بزرگراه شلوغ قرار دارند و به همین دلیل احساس می‌کنند از طبیعت جدا شده‌اند. به همین دلیل طراحان یک پارک و فضای صمیمی در ضلع شمالی ساختمان برای لذت عموم و ساکنین گنجانده‌اند.

این تیم طراحی تمام تلاش خود را کرده تا از طریق فضای سبز، با اثرات جزایر گرمایی مقابله کند. آن‌ها از این رویکرد برای به حداقل رساندن بخش ساختمانی جهت اختصاص مساحت بیشتر برای فضای سبز استفاده کرده‌اند. فضای بزرگی نیز برای جمع‌آوری آب باران برای زنده نگه داشتن گیاهان مقاوم به خشکی اختصاص یافته است.

یکی از شاخص‌های معروف پایداری ساختمان در ایالت نیو ساث ولز (NSW) استرالیا BASIX است که مصرف انرژی، آب و آسایش حرارتی ساختمان را بررسی می‌کند؛ این ساختمان امتیاز ۶.۲ را از آن کسب کرد که بالاتر از حد مجاز ۵ است. هرچند این تیم قصد داشت امتیاز ۷ را به دست آورد.

جامعه آرکادیا: این ساختمان برای نیروهای دفاعی استرالیا ساخته شده است و ۵۰ درصد از ساکنان را پرسنل نیروی دفاعی و خانواده‌های آن تشکیل داده‌اند و ۵۰ درصد آن به عموم مردم واگذار شده است.

حمل و نقل پایدار: ساکنان از طریق ایستگاه ارسکینویل (Erskineville Station) که در فاصله ۸۰۰ متری ساختمان قرار دارد می‌توانند به راحتی با دیگر بخش‌های شهر در ارتباط باشند.

علاوه بر این حمل و نقل فعال نیز برای ساکنان اهمیت ویژه‌ای دارد به طوری که نیمی از زیرزمین برای دوچرخه اختصاص داده شده و به این ترتیب فضایی برای داشتن بیش از یک دوچرخه برای هر آپارتمان وجود دارد.

کد خبر 433712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.