میوه‌هایی که برای لاغری معجزه می‌کند

بهترین و بدترین زمان خوردن هندوانه، نفخ شکم و راههای درمان، نگرفتن رژیم لاغری در ایام کرونایی، ارتباط مصرف چربی با بیماری دیابت و میوه‌هایی مفید برای لاغری را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبع هندوانه سرد است و برای افرادی با مزاج گرم و خشک مناسب می‌باشد ولی بعضی افراد به این میوه حساسیت دارند، همچنین خوردن آن در هر زمانی توصیه نمی‌شود. هندوانه یکی از میوه‌های شیرین و آبدار است که خودن آن در فصل گرم سال بسیار لذت بخش است. این میوه تابستانی دارای ویتامین‌های فراوان است و از بدن در برابر برخی از بیماری‌ها محافظت می‌کند. کسانی که مصرف هندوانه برای آنها می‌تواند مضر باشد.

افراد سردمزاج یا کسانی که معده سرد دارند بهتر است هندوانه مصرف نکنند زیرا مصرف این میوه به مدت طولانی سبب عملکرد ضعیف دستگاه گوارش و هضم، درد مفاصل می‌شود. افراد سرد مزاج بهتر است همراه هندوانه عسل و قند بخورند. برخی از افراد به هندوانه حساسیت دارند خوردن هندوانه برای این افراد که با مصرف این میوه دچار آلرژی می‌شوند ممنوع است. ممکن است بعد از خوردن هندوانه دچار مشکلاتی در طحال شوید که علائم آن احساس درد یا نفخ در محل چپ شکم، ایجاد تیرگی در رنگ بدن، سفیدی چشمان است. هندوانه دارای خواص بیشماری است و سدیم و پتاسیم بالایی دارد، به همین دلیل از برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده و پروستات و بعضی از بیماری‌ها مانند آسم، سکته قلبی جلوگیری می‌کند. مزاج هندوانه سرد و تر است. افرادی که معده و کبدشان صفرا تولید می‌کند برای تعدیل مزاج بهتر است بیشتر هندوانه مصرف کنند. افرادی که خون غلیظ دارند برای رقیق شدن خونشان باید بیشتر هندوانه مصرف کنند. افرادی که بدنی لاغر، خشک و گرم دارند بهتر است هندوانه بخورند زیرا مصرف این میوه ضعف آنها را برطرف می‌سازد. بلافاصله بعد از غذا هندوانه مصرف نکنید زیرا اختلال در هضم ایجاد می‌کند. مصرف هندوانه به صورت ناشتا هنگام تشنگی در هوای گرم به بدن ضرر می‌رساند.

ارتباط مصرف چربی و بیماری دیابت

بیماری دیابت بیماری چند فاکتوری است و تحت تأثیرعوامل مختلف قرار دارد. از رژیم غذایی تا ژنتیک. اما بیشتر از همه روی رژیم غذایی تاکید می‌شود.غذاهای پر کالری با افزایش مقاومت به انسولین و شدت نوسانات غیرطبیعی قند خون همراه است واز آنجا که چربی از نظر میزان کالری در واحد حجم، چگال ترین ترکیب غذایی محسوب می‌شود، ساده‌ترین راه حل ممکن برای پیشگیری از دیابت به نظر می‌رسد. اما به تازگی نتایج مطالعات انجام شده توسط محققان ایرانی نشان می‌دهد مصرف چربی به‌تنهایی تأثیر واضحی ندارد ولی کیفیت کل ترکیباتی که مصرف می‌شود در کنار یکدیگر می‌تواند درمقابله با دیابت مؤثر باشد. الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فراوری شده و شکر افزوده خطر ابتلاء به دیابت را به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌دهد. این در حالی است که مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی‌های سالم (مثل روغن زیتون) می‌تواند از ابتلاء به دیابت پیشگیری کند.

در ایام کرونایی رژیم لاغری نگیرید

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه، گفت: حذف وعده‌های غذایی برای دستیابی به لاغری و کاهش وزن از نظر علم تغذیه قابل قبول نیست، چون احتمال ضعیف کردن سیستم ایمنی را بیشتر می‌کند.

سمیه سلیمانی در خصوص نقش تغذیه در برابر تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا ویروس، اظهار کرد: این بیماری ناشناخته است هیچ دارویی برای قطعیت درمان آن تاکنون به اثبات نرسیده، بنابراین تنها راهکاری که برای پیشگیری از آن توصیه می‌شود رعایت موازین بهداشتی در استفاده از ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است.

وی به تاکید بر نقش ویتامین‌ها، نان و غلات میوه و سبزی‌ها، حبوبات و مغزها در تقویت سیستم ایمنی، تصریح کرد: تغذیه مناسب نه تنها در بحث بیماری کرونا، بلکه در کاهش خیلی از بیماری‌ها مؤثر است و علاوه بر جسم وضعیت روحی و روانی انسان را نیز بهبود می بخشد.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو کرمانشاه گفت: سیستم ایمنی بدن با تغذیه سالم تقویت می‌شود تا می‌توانید رژیم غذایی در این ایام نداشته باشید، حذف وعده‌های غذایی برای دستیابی به لاغری و کاهش وزن از نظر علم تغذیه قابل قبول نیست، چون احتمال ضعیف کردن سیستم ایمنی را بیشتر می‌کند.

وی در خصوص استفاده از مکمل‌ها، اضافه کرد: در وهله اول داشتن یک تغذیه مناسب به جای استفاده از مکمل‌ها توصیه می‌شود، البته استفاده از مکمل‌ها باید با تجویز پزشک باشد تا به حدی مصرف شود که اختلالی در سیستم ایمنی ایجاد نکند.

نفخ شکم و راه‌های درمان

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی در خصوص عارضه نفخ شکم، اظهار کرد: نفخ شکم زمانی بروز می‌کند که در معده و روده باد و گازهایی تولید و در نتیجه سبب تورم و بزرگی شکم می‌شود.

مینا وطن خواه، افزود: پرخوری، مصرف بیش از حد غذاهای تند، چرب و سرخ شده، لبنیات و برخی از مواد غذایی نفخ زا همچون حبوبات، سیر، پیاز، گردو، پسته، تخم مرغ و نوشابه‌های گازدار از علل بروز نفخ شکم است و یبوست، استرس و ناراحتی‌های روزانه هم می‌توانند منجر به باد کردن و ایجاد درد در ناحیه شکم شوند.

وی درباره راه‌های جلوگیری از بروز این عارضه، تصریح کرد: افرادی که از نفخ رنج می‌برند باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی و پرخوری در وعده‌های غذایی که سبب ترشح هورمون‌هایی از دیواره روده می‌شود و حالت تهوع و نفخ را به دنبال دارد، پرهیز کرده و استفاده از سبزی‌ها، گوشت، حبوبات و غلات به صورت پخته را در برنامه غذایی خود بگنجانند، چراکه هضم آنها راحت‌تر است و باعث سو هاضمه نخواهند شد.

این متخصص تغذیه با تاکید بر انجام ورزش روزانه، گفت: افرادی که دچار نفخ شکم می‌شوند می‌توانند با انجام حرکاتی ساده این عارضه را درمان کنند، به این صورت که روی کمر دراز بکشند و با قرار دادن یکی از دست‌ها روی شکم و نفس عمیق کشیدن از بروز آنکه برای برخی افراد دردناک و آزار دهنده است، تا حدودی جلوگیری کنند.

میوه‌هایی مفید برای لاغری

میوه‌های خاصی است که مصرف آن‌ها به طور روزانه، منجر به پیشگیری از چاقی می‌شود این میوه عبارتند از: سیب‌ها: سیب سرشار از فلاونوئیدها و غنی از فیبر است. مصرف روزانه سیب برای کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. برای بهره بردن از مزایای سلامتی سیب، آن را با پوست بخورید، چون بیشترین میزان آنتی اکسیدان و فیبر این میوه در پوستش گنجانده شده است. مصرف سیب منجر به بهبود کنترل قند خون می‌شود و در نتیجه شما کمتر هوس مصرف غذاهایی را می‌کنید که خاصیت چندانی ندارند.

توت فرنگی: همتای زغال اخته است و به حفظ وزن سالم کمک می‌کند. توت فرنگی نیز سرشار از آنتوسیانین بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز به همراه ماست کم چرب یا بلغور جو، پیشنهاد می‌شود. وقتی صحبت از مصرف زیاد میوه می‌شود، نگرانی از اضافه وزن ناشی از فروکتوز موجود در آن‌ها وجود دارد، اما میوه‌هایی مانند سیب سبز، گلابی، انواع توت مانند تمشک، توت فرنگی و بلوبری به بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن هستند ضمن اینکه قند کمتری نسبت به سایر میوه‌ها دارند.

زغال اخته: سرشار از آنتوسیانین‌ها و پلیمرهای فلاونوئید است. به طوری که یک چهارم فنجان از این میوه، ۱۰ میلی گرم آنتوسیانین به بدن می‌رساند. هنوز مشخص نیست چرا فلاونوئیدها باعث کاهش وزن می‌شود، اما به گفته محققان ثابت شده مصرف روزانه این میوه، شما را دچار احساس سیری کرده و از پرخوری جلوگیری می‌کند.

گلابی: این میوه نیز دوز سالمی از پلیمرهای فلاونوئید را دارد و فیبر بالای موجود در آن منجر به احساس سیری طولانی مدت می‌شود. درست مانند سیب، گلابی را نیز باید با پوست بخورید تا از بیشترین منافع سلامت آن سود ببرید.

فلفل: تعجب نکنید، چون فلفل‌ها هم جزو میوه‌ها هستند و البته جزو سالم‌ترین آن‌ها که می‌توانند نقش مهمی هم در کاهش وزن داشته باشند. ترکیبی به نام کپسایسین موجود در فلفل منجر به تبدیل چربی‌های سفید به چربی‌های قهوه‌ای انرژی‌سوز در بدن می‌شود.

کد خبر 433688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.