نمونه‌های موفق مدیریت بحران در فضاهای شهری

سالانه جوامع بسیاری در سراسر کره زمین دچار بحران‌های گوناگون طبیعی یا غیرطبیعی می‌شود که با وارد آوردن هزینه‌های هنگفت جانی، مالی و اجتماعی توسعه شهرها را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به طور کلی به رویدادی بحران گفته می‌شود که منجر به ایجاد یک وضعیت ناپایدار و خطرناک برای گروهی از افراد می‌شود و در صورت وقوع، خصوصاً اگر ناگهانی رخ داده باشد باعث تغییرات منفی در امور امنیتی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی یا زیست‌محیطی جوامع می‌گردد.

اصطلاحاً به بازه زمانی وقوع یک بحران، "زمان آزمایش" یا رویداد اضطراری" گفته می‌شود که این اصطلاح معمولاً با نوعی استرس روان‌شناختی همراه است و آن را برای توصیف تجربیات ترسناک و یا فرساینده‌ای به‌کار می‌برند که در مواجهه با شرایط سخت موجود پیش می‌آید.

بحران‌، فرایندی از تحولات است که در سیستم پیچیده "خانواده، اقتصاد و جامعه" رخ می‌دهد و دارای ویژگی‌های غیرمنتظره، خاص و غیرمعمول، ناامن و نابودکننده است که تهدیدی برای اهداف مهم و تعیین‌کننده محسوب می‌شود؛ در واقع ناتوانی بشر در توجه و رسیدگی به نتایج احتمالی دست کاری‌های وی در طبیعت و یا اقدامات بدون آینده‌نگری وی باعث وقوع آن می‌شود.

نداشتن آمادگی‌های لازم برای مقابله با بحران‌ها منجر به وارد آمدن خسارات سنگینی به ملت‌ها و دارایی‌هایشان می‌شود، در انجام امور و فعالیت‌های یک جامعه وقفه ایجاد می‌کند و درنهایت تأثیر بسزایی بر رشد منفی اقتصاد شهری و افزایش آسیب‌های اجتماعی دارد.

از سوی دیگر نداشتن برنامه‌ریزی برای مقابله با بحران‌های گوناگون که شامل فجایع طبیعی، مشکلات تکنولوژیکی، سو رفتارهای سازمانی، فجایع بشری، حملات تروریستی، آشوب‌ها و اغتشاشات، خشونت‌های محیط‌های کار و جوامع، شایعه‌پردازی‌های جدی و شرارت‌ها می‌شود، باعث از بین رفتن منابع و همچنین دستاوردها و اهدافی می‌گردد که در طول سالیان طولانی و با تلاش‌های بسیار محقق شده است، از این رو مدیریت صحیح بحران‌ها می‌تواند علاوه بر ایجاد مصونیت و ایمنی در جوامع منجر به حفظ منابع و دارایی‌های نیز شود.

واکنش به حوادث پیش‌بینی نشده

اگرچه بعضی از بحران‌هایی که یک جامعه ممکن است با آن مواجه شود، قابل پیش‌بینی است و از قبل برنامه‌هایی برای مدیریت آن در نظر گرفته شده است، بااین‌حال گاهی برای یک شهر یا کشور اتفاقی پیش‌بینی نشده می‌افتد که مشکلات زیادی را برای مسئولان و ساکنان آن به وجود می‌آورد چرا که برنامه‌ای از قبل طراحی شده برای مدیریت آن وجود ندارد.

حوادثی که از قبل پیش‌بینی شده باشد خیلی راحت‌تر مهار می‌شود و آسیب‌های جانی و مالی به مراتب کم‌تری را برای جامعه به بار می‌آورد. بااین‌حال گاهی جوامع با حوادثی غیر منتظره مواجه می‌شوند که به علت نبود برنامه برای مدیریت وضعیت به وجود آمده، مشکلات زیادی را برای ساکنان و مقامات رسمی به وجود می‌آورد. مسئولان و مدیران شهر با انجام اقدامات متعددی خواهند توانست از بار تحمیل شده بر دوش مردم بکاهند و هرچه زودتر آن‌ها را به زندگی عادی بازگردانند.

حضور مقامات رسمی در مناطق آسیب‌دیده و همدردی آن‌ها با مردم

روزی مردم شهر سان برونو در ایالت کالیفرنیا در حال خوردن شام بودند که ناگهان یک لوله گاز طبیعی پرفشار که بیش از شش دهه در زیر سطح خیابان بود، منفجر شد. گاز با فشار زیاد از لوله خارج شد و پس از انتشار در هوا تا حدود ۶۰۰ فوت از فضای اطراف را در آتش سوزاند. مقامات رسمی شهر تا چند روز پس از واقعه قادر نبودند میزان آسیب وارد شده به منطقه را برآورد کنند و همین امر باعث برانگیختن خشم ساکنان آن‌جا شد. پس از گذشت چند روز، شهردار سان برونو به همراه گروهی از کارکنان شهرداری آسیب‌های وارد شده به منطقه را برآورد و اعلام کردند که در حادثه فوق تعداد ۳۸ خانه مسکونی به طور کامل تخریب شده است و ده‌ها خانه دیگر با آسیب جدی مواجه شده است. آسیب به این خانه‌ها به حدی زیاد بود که بازسازی بعضی از آن‌ها تا چند هفته و حتی ماه‌ها نیز به طول انجامید و در این مدت صاحبان آن‌ها در چادرها سکونت داشتند. کارکنان شهرداری به طور شبانه‌روزی در منطقه در حال فعالیت بودند تا هر چه بیشتر به مشکلات به وجود آمده برای مردم رسیدگی کنند و زندگی عادی را به منطقه بازگردانند. در زمانی که آتش همچنان در حال زبانه زدن بود، مدیر و شهردار شهر کنفرانس‌ها و مصاحبات مطبوعاتی متعددی را برگزار کنند تا همدردی خود را به مردم آسیب‌دیده اعلام و این مردم را از حضور فعال خود برای مدیریت بحران و جبران خسارات وارد شده مطمئن کنند.

بسیاری از مردم سان برونو بر این باور بودند که حضور شهردار در کنار آن‌ها و نشان دادن حس همدردی با افراد آسیب‌دیده به طور قابل توجهی فشار وارد شده بر این مردم را کاهش داد و تعهدات مدیر شهر برای آگاهی از نیازها و خواسته‌های مردم و برآورده کردن آن‌ها نقش مهمی در بهبود وضعیت زندگی افراد آسیب‌دیده ایفا کرد.

نقش ارتباطات شفاف و کارهای گروهی دقیق در مواجهه با بحران‌های پیش‌بینی نشده

زلزله‌ای که در سال ۲۰۱۴ در شهرناپا، واقع در شمال ایالت کالیفرنیا، اتفاق افتاد خسارت‌های زیادی را به بخش‌های مسکونی و تجاری شهر وارد کرد. بخش اعظمی از سازه‌ها به طور کامل تخریب شد به طوری که سکونت و کسب‌وکار دوباره در آن‌ها غیر ممکن بود. در حالی‌که بعضی از سازه‌ها به طور جزئی خسارت دید و سکونت و فعالیت در آن‌ها در مدت زمان کوتاهی امکان‌پذیر بود. آسیب‌هایی که به کارخانه‌های شهر وارد شد اقتصاد منطقه را با رکودی جبران‌ناپذیر مواجه کرد. مقامات شهری فوراً تصمیم گرفتند شخصاً از مناطق آسیب‌دیده دیدن کنند و با برآورد دقیق خسارات اقدامات خود را برای بازسازی شهر آغاز کنند. شروع دوباره صنعت گردشگری از جمله تصمیماتی بود که در اولویت برنامه‌های مقامات شهری ناپا قرار گرفت. این افراد می‌دانستند که برای رسیدن به تمام اهداف خود و بازسازی فوری شهر اطلاع‌رسانی دقیق و شفافیت با مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین منظور از ابتدا اطلاعات را به طور کامل در اختیار مردم قرار می‌دادند و در پاسخگویی به سوالات آن‌ها احساس مسئولیت می‌کردند.

دسترسی به منابع دقیق اطلاع‌رسانی و پرهیز از توجه به شایعات

هاروی نوعی توفند (توفان بزرگ) استوایی است که چند سال پیش منجر به سیلی عظیم در جنوب شرق ایالت تگزاس ایالات متحده آمریکا شد. ساکنان هرست در نزدیکی تگزاس فوراً به فکر یافتن راهکارهایی برای کمک به مردم آسیب‌دیده تگزاس افتادند اما نمی‌دانستند که چگونه می‌توانند به آن‌ها کمک کنند. مقامات رسمی این شهر وب‌سایتی ایجاد کردند و در آن اطلاعات لازم را در مورد منابع مورد نیاز و مکان‌هایی با بیشترین درخواست کمک را در اختیار مردم هرست قرار دادند. این وب‌سایت به سرعت در میان مردم دست به دست شد و به آن‌ها مکان دقیق برای امدادرسانی و منابع مورد نیاز را معرفی می‌کرد. نتیجه این شد که مردم از طریق دسترسی به یک منبع موثق با اطلاعات دقیق در مورد مناطق آسیب‌دیده دست یافتند و بدون توجه به شایعات منتشر شده در میان سایر منابع اقدامات درست را در پیش می‌گرفتند.

یک رویداد پیش‌بینی نشده مستلزم مدیریت دقیق و قوی سران شهر و همکاری بین اعضا جامعه است تا میزان آسیب‌های مالی و جانی را به حداقل برساند.

کد خبر 433681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.