حجتی:  کرونا چراغ خاموش دو خواهر خوانده شهر را روشن کرد

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا، با دیپلماسی شهری چراغ خاموش روابط بعضی از خواهر خوانده‌های اصفهان از جمله «بارسلونا» و «فلورانس» را روشن کردیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمان حجتی امروز _سه شنبه ۲۴ تیرماه ۹۹_ در گفت و گوی اینستاگرامی با موضوع دیپلماسی شهری اصفهان همزمان با «روز جهانی گفتگو و تعامل سازنده با جهان» با اشاره به شرایط ایجاد شده در شهرهای جهان به دلیل همه گیری بیماری کووید ۱۹، اظهار کرد: پس از شیوع ویروس کرونا ابتدا مکاتباتی با تمام شهرهای خواهرخوانده اصفهان انجام دادیم تا شرایط به وجود آمده در آن شهرها را تحلیل کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه شیان چین نخستین شهر خواهرخوانده اصفهان بود که گرفتار کرونا شد، تصریح کرد: در آغازین روزهای شیوع این ویروس در چین، شهردار اصفهان با ارسال نامه‌ای به شهردار شیان، ضمن تبریک سال نو چینی و ابراز همدردی برای ارسال کمک اعلام آمادگی کرد.

وی ادامه داد: در ماه‌های اخیر از ظرفیت امور بین‌الملل شهرداری اصفهان برای تقویت ارتباطاتی که در سال‌های گذشته کمرنگ شده بود، بهره گرفتیم و با شهرهای خواهرخوانده اصفهان مکاتباتی را انجام دادیم.

تبادل تجربه‌ها در وب‌سایت شبکه شهرهای مترو پلیس

حجتی با معرفی شبکه شهرهای متروپلیس گفت: شبکه شهرهای مترو پلیس وب‌سایتی برای تبادل تجربه شهرها در خصوص مقابله با ویروس کرونا ایجاد کرد که کلانشهر اصفهان نیز به عضویت آن در آمد و تجربیات خود را ارائه کرد و البته با خلاقیت‌ها و ابتکارات دیگر شهرها در زمینه مقابله با این ویروس نیز آشنا شدیم.

وی با بیان اینکه اصفهان در ۹ شبکه شهرهای جهانی عضویت دارد که در مکاتباتی با آنها تجربیات و ابتکارات اصفهان در زمینه مقابله با کرونا اطلاع‌رسانی شده است، گفت: برای مقابله با بحران کرونا تلاش کردیم در حوزه‌های مختلف خلاقیت و ایده داشته باشیم و در عین حال از تجربیات سایر شهرهای جهان استفاده کنیم، از این رو اقداماتی را برای دیپلماسی بحران انجام دادیم.

وی با بیان اینکه اصفهان با ۱۳ شهر دنیا خواهر خوانده است، تصریح کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا، با دیپلماسی شهری چراغ خاموش روابط بعضی از خواهر خوانده‌های اصفهان از جمله «بارسلونا» و «فلورانس» را روشن کردیم.

حجتی با اشاره به ارسال اقلام بهداشتی اهدایی شهر شیان به اصفهان اظهار کرد: فارغ از ارزش ریالی و کالایی، ارسال این اقلام دوستی بین مردم این دو شهر را نشان داد که بسیار ستودنی و ارزشمند بود.

ادامه گفت وگوهای آنلاین با شهرهای خواهرخوانده

وی گفت: ویروس کرونا فرصت اجرای بسیاری از برنامه‌های شهرداری اصفهان، توسعه گردشگری و برگزاری رویدادهای بزرگ را گرفت، اما در عین حال فرصت‌های دیگری را نیز ایجاد کرد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه امروز جهان با درد مشترکی همراه است که به تنهایی درمان نخواهد شد، تصریح کرد: ارتباطات بین‌المللی در چنین بحرانی نقش بسیار مهم و ویژه‌ای دارد و شهرداری اصفهان در این راستا بسیار فعال عمل کرده است.

وی ادامه داد: شهرداری اصفهان در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور، برای نخستین بار نشست آنلاین دو گروه تخصصی در حوزه بهداشت و خدمات شهری را با حضور نمایندگانی از شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی و دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شهر اصفهان با همتایان خود در شهر سن پترزبورگ (کمیته ارتباطات بین‌الملل، کمیته بهداشت و اتاق بازرگانی و مقامات وزارت خارجه) با هدف دیپلماسی شهری برگزار کرد و در این گفت و گو که بیش از دو ساعت به طول انجامید تجربیات دو شهر در بستر تخصصی به اشتراک گذاشته شد که درصدد هستیم با دیگر همتایان در شهرهای خواهر خوانده نیز این گفت و گوها را ادامه دهیم.

حجتی خاطرنشان کرد: به زودی گفت و گوی آنلاین بین شهرداران شیان و اصفهان در زمینه بحران کرونا و راهکارهای دو شهر برای غلبه بر این بحران برگزار خواهد شد.

شناسایی شهرداری اصفهان به عنوان سه شهرداری فعال کشور

وی افزود: شهرداری اصفهان از سوی سازمان‌هایی که در امور بین‌الملل مرجعیت دارند، از جمله وزارت امورخارجه _به عنوان هدایتگر دیپلماسی رسمی کشور_ به عنوان یکی از سه شهرداری فعال کشور در زمینه بحران کرونا شناسایی و این موضوع از سوی مجمع شهرداران آسیایی و نمایندگی وزارت امور خارجه نیز اعلام شد.

حجتی گفت: سخنگوی وزارت امور خارجه در سفر اخیر خود به اصفهان تاکید کرد که مدیریت شهری اصفهان در دیپلماسی کشور نقش ویژه‌ای داشته و در زمان همه گیری بیماری کووید ۱۹ نیز به خوبی عمل کرده است.

وی با اشاره به استفاده از تجربه شبکه شهرهای دیگر برای مقابله با ویروس کرونا افزود: شهردار اصفهان در آخرین جلسه ستاد بحران کرونا به مدیران شهری اعلام کرد مواردی که نیاز به راهکارهای خلاقانه دارد را به اداره امور بین‌الملل شهرداری ارائه کنند تا مورد استفاده قرار گیرد.

میزبانی آنلاین اصفهان از نشست شهرداران کشورهای عضو سازمان اکو

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: در شهریور ماه سال‌جاری شهرداری میزبان آنلاین نشست شهرداران کشورهای عضو سازمان اکو با موضوع مقابله با کرونا خواهد بود که با همکاری وزارت امور خارجه برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: اصفهان یک شهر جهانی است که به گفته سخنگوی وزارت امورخارجه، ظرفیت بین‌المللی ویژه‌ای برای ایران دارد و ۱۳ خواهرخوانده آن به معنای دوستی با مردم ۱۳ شهر و ۱۳ پل ارتباطی با دنیا است.

حجتی تاکید کرد: مهمترین ارزش خواهر خواندگی مبتنی بر روابط انسانی و فرهنگی بین مردم دو شهر است و در کنار آن باید به سمت فعال کردن سایر ظرفیت‌ها پیش برویم.

وی با بیان اینکه به خواهرخوانده‌ها نباید تنها نگاه ارتباط اقتصادی داشت، اظهار کرد: در آستانه نهایی کردن سند همکاری چهار ساله بین اصفهان و سن پترزبورگ در حوزه‌های زیرساختی هستیم که در آینده‌ای نزدیک به امضا می‌رسد.

نامگذاری بوستانی در سن پترزبورگ به نام اصفهان

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به توسعه خواهر خواندگی‌های اصفهان، گفت: با تصویب شورای اسلامی شهر، «حیدرآباد» هندوستان که در زمینه‌های مختلف تشابه زیادی با اصفهان دارد، چهاردهمین خواهرخوانده شهر اصفهان خواهد شد.

حجتی ادامه داد: اقدامات قانونی لازم برای خواهرخواندگی اصفهان و حیدرآباد در حال انجام است تا در نخستین فرصت که فضای بین‌الملل و دستورالعمل‌های بهداشتی اجازه دهد، شاهد عقد رسمی قرارداد خواهرخواندگی دو شهر باشیم.

وی با اشاره به ابراز تمایل اصفهان و لهستان برای خواهرخواندگی خاطرنشان کرد: این موضوع بین مقامات دو شهر در حال پیشرفت است.

وی با بیان اینکه در شهر سن پترزبورگ بوستانی به نام اصفهان نامگذاری شده است، گفت: می‌توانیم در فضای این بوستان المان‌هایی را در بستر خواهرخواندگی نصب کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه در زمینه ارتباط با شهرهای خواهر خوانده ظرفیت‌های متقابلی وجود دارد که نمونه بارز آن شهر «داکار» پایتخت سنگال در قاره آفریقا است، ادامه داد: در سال‌های گذشته مکاتبه‌ای با سفیر ایران در سنگال در زمینه پسماند شهر داکار انجام شده بود و امروز در پی این ارتباطات علاوه بر آن موضوع، پیشنهادی از سوی شهر داکار مبنی بر نصب تندیس یکی از شخصیت‌ها و بزرگان اصفهان در داکار مطرح شده که این فرصت‌ها در قالب همکاری‌های خواهرخواندگی ارزشمند خواهد بود.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان اظهار کرد: توسعه ارتباطات بین‌المللی شهرها همواره مورد تاکید بوده و در این راستا شهرداری اصفهان طرحی ارائه کرده که به زودی برای تمام شهرهای خواهرخوانده پیش خواهد رفت؛ در واقع در این طرح کُنشگران بخش‌های خصوصی و دولتی با یکدیگر همراه خواهند شد.

وی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل در سایه برگزاری جلساتی در دو ماه گذشته، موفقیت‌های خوبی حاصل شده است، تصریح کرد: طرحی برای برگزاری ۱۳ جلسه با موضوع ۱۳ خواهرخوانده با همراهی وزارت امور خارجه، اتاق بازرگانی و شبکه دانشگاه‌های اصفهان پیش خواهد رفت که می‌تواند با نگاه جامع در ابعاد مختلف تأثیر گذار باشد.

حجتی با تاکید بر اینکه برای دست یافتن به فضای اجرایی ملموس، باید ذهنیت مشترکی وجود داشته باشد، گفت: در بعضی از شهرهای خواهرخوانده اصفهان، شهرداری متولی تمام امور است، حتی مباحث انتظامی و آموزشی شهر مرتبط با شهرداری است، اما با توجه به فقدان مدیریت واحد شهری در کلانشهرهای کشور، اگر شهرداری‌ها به صورت انفرادی و منفصل و بر اساس دیدگاه خود به سمت برقراری ارتباط با شهرهای خواهرخوانده حرکت کنند، قطعاً دیدگاه جامعی ایجاد نخواهد شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: باید در عرصه بین‌المللی توانمند باشیم و شهروندان، سازمان‌ها و… به لحاظ بین‌المللی و و امکان همکاری‌ها به نقاط خوبی برسند که در این راستا طرحی در نظر گرفته شده که با تکمیل فرآیندها نهایی و یک گام به این مهم نزدیک‌تر خواهیم شد.

وی اظهار کرد: ارتباطات بین‌المللی می‌تواند شهر و مردم اصفهان را در گام‌های کوچک و بزرگ به پیش ببرد که این مهم نیاز به توجه رسانه‌ها دارد.

توسعه ارتباطات بین‌المللی پیش نیاز توسعه گردشگری

حجتی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری به توسعه ارتباطات بین‌المللی نیاز داریم، افزود: متأسفانه با وضعیت کنونی و با توجه به شیوع ویروس کرونا گردشگری در شرایط خوبی قرار ندارد، از این رو باید درصدد رفع کاستی‌ها در این زمینه باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از کاستی‌ها، بازاریابی و تبلیغات برای شهر اصفهان است، بنابراین باید برای توسعه ارتباطات، همکاری با خواهرخوانده‌ها را فعال‌تر و برای تبلیغات و بازاریابی گردشگری اصفهان از ظرفیت خواهرخوانده‌ها استفاده کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با تاکید بر تعاملات سازنده با جهان در راستای دیپلماسی شهری، گفت: آنچه امروز بر این تعاملات سایه‌اندازی می‌کند و از عوامل محیطی محسوب می‌شود، فضای دیپلماسی رسمی کشور است که در سایه تحریم‌های ظالمانه علیه کشور رقم خورده است.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط ایجاد شده، هر چند ارتباطات حضوری به حداقل رسیده، اما در بسترهای دیگر رشد خوبی را شاهد بودیم چراکه شهرهای مختلف جهان با مسئله‌ای واحد مواجه هستند و می‌توانند برای مقابله با بحران کرونا اقدامات مکمل انجام دهند و تجربیات خود را به اشتراک می‌گذارند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه قبل از بحران کرونا گردشگری آنلاین مورد توجه بوده است، اظهار کرد: مرکز خلاقیت شهرداری اصفهان اقدام به برگزاری تور مجازی بر محور رودخانه زاینده رود کرده است، همچنین در اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل سامانه‌ای با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در حال طراحی و پیشبرد است که اطلاعات مورد نیاز گردشگران را پاسخ خواهد داد.

وی تصریح کرد: اصفهان در زمینه گردشگری علاوه بر آثاری که شهرت جهانی دارد، فرهنگ و تمدنی دارد که به خوبی به گردشگران معرفی نشده و از طریق سامانه این موضوع مهم را به گردشگران اطلاع رسانی خواهیم کرد.

توجه ویژه شهرداری به برندینگ شهر اصفهان

حجتی با بیان اینکه در حوزه بین‌الملل همگرایی و هم‌افزایی وجود دارد، گفت: موضوع برندینگ شهر اصفهان مرتبط با بازاریابی شهری است که در این زمینه دستگاه‌های مختلف اقدامات زیادی انجام دادند، اما به دنبال همگرایی هستیم تا این موضوع با بررسی راهکارهای خوب عملیاتی شود.

وی با اشاره به راهکارهای شناسایی بهتر و ویژه‌تر شهر اصفهان در کشورهای دیگر، تاکید کرد: یکی از مشکلات گردشگری شهر این است که گردشگران یا افرادی که کمتر اصفهان را می‌شناسند، اطلاعات پراکنده‌ای از این شهر دریافت می‌کنند زیرا در قالب یک پلتفرم (Platform) خوب اطلاع رسانی لازم انجام نشده از این رو از سه سال قبل این موضوع با طرح یک «وب اپ» مورد توجه اداره کل ارتباطات شهرداری قرار گرفت که فاز محتوایی آن در گام جلوتر از فاز فنی پیش رفته و با همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی، تأیید شهردار اصفهان و کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر در حال پیشرفت است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان گفت: نیازمند افراد متخصص در عرصه بین‌الملل هستیم تا اقدامات را در زمینه مطالعات بین‌الملل به خوبی پیش ببریم.

اصفهان در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک

وی در خصوص برگزاری هفته فرهنگی اصفهان به صورت مجازی، اظهار کرد: برای برگزاری مجازی برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان به همکاری کنشگران فرهنگی نیاز داریم.

حجتی در ارتباط با امکان برگزاری آنلاین برنامه «هر یکشنبه، یک افتتاح» اظهار کرد: از این هفته امکان پخش زنده و آنلاین این برنامه از طریق اینستاگرام برقرار شده است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با بیان اینکه پیوستن به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو را در دستور کار قرار داده‌ایم، گفت: پرونده اصفهان در این زمینه در حال تکمیل است و البته دانشگاه‌ها در این زمینه نقش مؤثری دارند چراکه پیوستن به این شبکه درخواست دانشگاه‌ها و مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر بوده است.

وی با بیان اینکه شهر اصفهان با عبور موفقیت‌آمیز از مرحله پایلوت در مرحله دریافت لوگوی کاندیداتوری شهر دوستدار کودک قرار گرفته است، اظهار کرد: به زودی اصفهان نشان رسمی شهر دوستدار کودک را دریافت خواهد کرد.

حجتی با اشاره به پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی اصفهان، گفت: در سال‌های آغازین اجرای این پروژه بودجه‌ای از سوی دولت دریافت شد، اما در سال‌های اخیر شهرداری بدون حمایت دولت هزینه‌های پروژه مرکز همایش‌ها را پرداخت کرده است.

وی با اشاره به سفر اخیر سخنگوی وزرات امورخارجه به اصفهان ادامه داد: از سخنگوی وزارت امورخارجه درخواست کرده‌ایم تا برای انتخاب بهره‌بردار خوب به شهرداری کمک کند که در این راستا قول مساعد داده شد.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری اصفهان با اشاره به جانمایی پروژه مرکز همایش‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: جانمایی و احداث این پروژه به خوبی انجام شده است چراکه در نزدیکی فرودگاه کلانشهر اصفهان قرار دارد که برای بازاریابی و برندینگ شهر می‌توان از این فضا به خوبی استفاده کرد.

حجتی در خصوص نحوه برگزاری جشنواره کودک و نوجوان در اصفهان با توجه به شرایط به وجود آمده بر اثر شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: برگزاری آنلاین این رویداد به عنوان یک گزینه مهم مطرح شده که امیدواریم تا چند هفته آینده نهایی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های ویژه و ابتکارات جدید مدیریت شهری خاطرنشان کرد: موضوع یکی از برنامه‌های «شنبه‌های خلاق» را به امور بین‌الملل اختصاص خواهیم داد.

کد خبر 433667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.