احیای روستاها اقتصاد هند را بهبود خواهد بخشید

از آنجایی ‌که به دنبال شیوع جهانی کووید -۱۹ فعالیت بسیاری از صنایع و مشاغل شهری متوقف شده، با افزایش بارندگی و بهبود آب‌وهوای روستاها هندوستان به ناچار تمرکز اقتصادی خود را بر رونق فعالیت‌های روستایی قرار داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بر اساس داده‌های اداره کل هواشناسی هند، این کشور به‌تازگی شاهد بیش‌ترین بارندگی‌ها از ژوئن سال ۲۰۱۳ تاکنون بوده است. در این ماه میزان بارندگی هند ۱۵ درصد بالاتر از حد معمول و بارش‌ها به جز ایالت‌های دامنه هیمالیا و اوتار پرداش غربی کاملاً ناباورانه بوده است بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در این فصل نوعی فصل پربارش اما بدون خطر را شاهد باشیم.

این بارش‌ها امید را به مناطق روستایی و کمربندهای کشاورزی کشور بازگردانده و ازآنجایی‌که فراگیری جهانی کووید -۱۹ به‌شدت بر اقتصاد این کشور تأثیر منفی داشته و مراکز شهری آن را فلج کرده است، کورسوی امیدی برای بهبود اقتصادی کل کشور محسوب می‌شود تا جایی که اقتصاددانان و نمایندگان گوناگون شرکتی، همگی اتفاق نظر دارند که حلّال تمامی مشکلات هند برای بازگرداندن اوضاع عادی در راه است.

اما یک فصل پربارش تنها دلیلی نیست که باعث می‌شود کل هندوستان به‌طور یکسان انتظار تجدید حیات روستاها را داشته باشد. در این راستا فعالیت‌های دیگری نیز به انجام رسیده است. برای مثال علی‌رغم وجود محدودیت‌ها، قوانین سختگیرانه قرنطینه و کاهش تولیدات، کشاورزی همچنان به فعالیت خود ادامه داد. بر اساس اولین ارزیابی‌های صورت‌گرفته توسط سازمان‌های دولتی، امسال زمین‌های بیشتری زیر کشت رفته است.

همچنین باتوجه به تعطیلی مشاغل، بسیاری از کارمندان کارخانه‌ها و ادارات شهری به زادگاه خود بازگشتند و به کشاورزی مشغول شدند. بدین‌ترتیب در مدت زمانی کوتاه روستاها رونق گرفت. با این وجود وضعیت بهبودی برای تمامی روستاییان یکسان نبوده است.

برای مثال هرچند عرضه‌کنندگان گندم و برنج با موفقیتی چشمگیر مواجه بوده‌اند اما سبزی‌کاران، پرورش‌دهندگان گل و گیاه و تهیه‌کنندگان منسوجاتی هم‌چون عود که در مراسم مذهبی بعضی از اهالی هند کاربرد دارد با مشکلات متعددی مواجه بوده‌اند زیرا این قشر هم به‌دلیل تعطیلی معابد و مساجد، ممنوعیت برگزاری مراسم ازدواج و یا ترحیم، مشتری نداشتند.

به‌جز این موارد، در شرایط فعلی، روستاها محرک رشد اقتصادی هند محسوب می‌شود و دولت اتحادیه کشور اقدامات لازم برای بهبود بازاریابی کشاورزی را به‌کار گرفته است. البته نتایج این تلاش‌ها همگی به عملکرد دولت وابسته است زیرا مناطق روستایی ازجمله زمین‌های کشاورزی نیازمند اصلاحات بیشتری هستند. از سوی دیگر شاید روستاهای هند بتوانند یک محرک رشد اقتصادی باشند اما جایگزینی برای اقتصاد شهری که پس از کرونا احیا می‌شود، محسوب نمی‌شوند.

علاوه بر این به‌دلیل ناهمگونی فضاهای روستایی و شهری، لنزهای روستایی-شهری که برای آمارگیری استفاده می‌شوند و به تصمیم‌گیرندگان کمک می‌کنند تا قبل از اتخاذ یا تصویب تصمیمات و قوانین، تأثیرات احتمالی آن بر مناطق مختلف، ذی‌نفعان یا سیاست‌های قریب‌الوقوع را ارزیابی کنند، گاهی غلط‌انداز و گمراه‌کننده هستند.

با این حال سرشماری‌های اخیر هند اتفاق‌نظر همگانی مبنی‌بر این‌که رشد روستایی آن منجر به احیای اقتصادی کشور خواهد شد را تأیید کرده است. برای مثال به‌عنوان یک شاخص مهم اقتصاد روستایی، فروش تراکتور در ماه می چهار درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و افزایش ۱۰ درصدی تراکتورهای ارسال‌شده در ماه ژوئن حاکی از وجود تقاضای گسترده برای این محصول است. این امر نشان می‌دهد که وضعیت اقتصاد در روستاهای هند ممکن است از وضعیت شهری بهتر باشد. از سوی دیگر بازارهای داخلی با افزایش ۲۳ درصدی فروش مواجه بوده‌اند و حتی نرخ‌های مالیاتی نیز سمت و سوی روستایی داشته است.

آمار تحلیلی مالیات کالا و خدمات (GST) در ماه ژوئن نیز حاکی از کاهش درآمد ایالت‌های بزرگی هم‌چون دهلی، هاریانا و گجرات است که جمعیت قابل‌توجهی را در خود جای داده‌اند. این کاهش در حالی است که برای ایالات غالب روستایی هم‌چون مادیا پرادش و چتیسگر رشد نسبتاً محکم و چشمگیر ۲۴ و ۲۲ درصدی به ثبت رسیده است.

البته تجدید حیات مناطق روستایی در هند می‌تواند روند نزولی نیز داشته باشد. برای مثال چنانچه کشاورزان با تولید بیش‌ازحد منجر به ایجاد اختلال در تعادل عرضه و تقاضا شوند، قیمت محصولات کشاورزی به‌شدت کاهش می‌یابد که نخستین ضرر آن برای خود کشاورز خواهد بود.

در این موارد، از نظر تئوری، صادرات مازاد محصول تولیدشده باید مشکل را برطرف کند اما این اقدام در عمل چندان ساده نیست. یکی از رایج‌ترین دلایل برای این مسئله، نبود مشتری بومی برای کالای صادراتی و یا مشتری خارجی برای محصولات تولید شده است. به‌عنوان نمونه میوه‌های صادراتی اندازه‌ای بزرگ‌تر ولی طعم کم‌تری دارند و میوه‌های مصرف داخل کوچک‌تر و خوش‌طعم‌تر هستند بنابراین نمی‌توان تنها به دلیل وجود محصولات مازاد در بازارهای داخلی اقدام به صادرات انواع متفاوتی از میوه‌ها در اندازه و طعم‌های گوناگون کرد.

در نتیجه لازم است به‌منظور پیشگیری از افزایش ناگهانی تولید محصولات کشاورزی، دولت هند به تدوین یک استراتژی مدرج و آماده برای پیاده‌سازی فوری اقدام و در عین حال تلاش کند راهی برای تشویق رشد روستایی و گسترش این دستاوردها در سراسر کشور پیدا کند.

کد خبر 433607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.