پوپولیسم در مبارزه با فساد

آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور و اولین گزارش رسمی اثر آن بر بازار کار، حکم امر به معرف رائفی‌پور و پنجمین سالگرد برجام از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ سه شنبه ۲۴تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نوزادان و کودکان؛ هدف موج دوم کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا در کشور پرداخت و نوشت: آمار جان‌باختگان کرونا در یک روز گذشته بار دیگر از ۲۰۰ نفر فراتر رفت و کارشناسان بهداشتی از افزایش ابتلای خانوادگی به کرونا و تعداد مرگ و میرهای ناشی از این ویروس ابراز نگرانی می‌کنند. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان از یکشنبه (۲۲ تیر) تا دوشنبه (۲۳ تیر ۹۹) دو هزار و ۳۴۹ بیمار جدید در کشور شناسایی و ۲۰۳ تن نیز جانشان را از دست دادند. با احتساب این آمار مجموع بیماران در کشور به ۲۵۹ هزار و ۶۵۲ نفر رسید و مجموع جان باختگان ۱۳ هزار و ۳۲ نفر اعلام شد. بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان همانند روزهای گذشته، استان‌های خوزستان، خراسان رضوی، آذربایجان غربی و مازندران در وضعیت قرمز قرار دارند و استان‌های تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربایجان شرقی در وضعیت هشدار به سر می‌برند. در این شرایط بسیاری این سوال را می‌پرسند که با افزایش آمار فوتی‌های کرونا و شیب تند ابتلاء به کووید -۱۹ در ایران و دیگر کشورهای جهان، چه اتفاقی افتاده که منحنی های آماری اینچنین صعودی شده‌اند؟ آیا کشندگی کرونا بیشتر شده و این ویروس در موج دوم قوی‌تر از موج اول ظاهر شده است؟

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «داس کرونا میان صندلی‌های سبز بهارستان» به بررسی شیوع بیماری کرونا در بین نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرداخت و نوشت: گروه سیاسی: در کنار هم ایستاده‌اند و حرف می‌زنند و بحث می‌کنند. برخی ماسک به چهره ندارند و برخی دیگر ماسک را زیر دماغشان گذاشته‌اند. بعضاً هنگام حرف زدن ماسک را از صورتشان بر می‌دارند. به هر دلیلی دور هم جمع می‌شوند و تنگ هم می‌ایستند. با این حال در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌ها مردم را به رعایت نکات پیشگیری از کرونا دعوت می‌کنند و برخی هم بازگشت به شرایط قرمز کرونایی را حاصل عدم رعایت این نکات از سوی مردم می‌دانند؛ این در حالی است که از اخبار به نظر می‌رسد کرونا در میان صندلی‌های سبز صحن علنی مجلس در حال رقص است!

هنگامی که در زمستان ۹۸، زمزمه‌های ورود کووید ۱۹ به ایران جدی شد، جلسات مجالسی همچون خبرگان رهبری، شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام تعطیل شدند. این در حالی بود که محدودیت‌های عمومی با تأخیر بیشتری انجام شد. هر چند از بازگشایی مجالس دیگر خبری نشد و این سوال هم در افکار عمومی مطرح بود که چرا نهادهای عالی علی‌رغم عدم اعمال محدودیت سختگیرانه برای سایر مشاغل به کار مشغول نمی‌شوند، اما اهالی مجلس دهم بالاخره به صحن بازگشتند، آن هم در حالی که هم انتخابات مجلس یازدهم – با همه فرآیندهای تبلیغاتی از جمله اجتماعات آن – برگزار شد و هم مشاهدات از صحن علنی نشان می‌داد که خود نمایندگان هم چندان موضوع را جدی نگرفته و نکاتی همچون ماسک زدن و فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کردند. حاصل، انتشار اخبار متعدد از ابتلای تعدادی از نمایندگان مجلس دهم به کرونا بود. تا فروردین ۹۹، بر اساس آمارهای گوناگون ابتلای ۲۳ تا ۳۰ نماینده به کرونا قطعی شد و به گفته سخنگوی هیئت رئیسه وقت مجلس، از میان آزمایشات انجام شده در آن زمان، بیش از ۶۰ نفر هم مشکوک به ابتلاء بودند. کرونا در مجلس دهم حتی مدتی علی لاریجانی، رئیس این مجلس را خانه‌نشین کرد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «پوپولیسم در مبارزه با فساد» به بررسی حکم امر به معرف رائفی‌پور پرداخت و نوشت: روزانه اخبار عجیب و غریب کم نمی‌شنویم، اخبار سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… که در هر کدامشان موارد عجیبی هم دیده می‌شود. در ایران به خصوص دیگر عادت کرده‌ایم موضوعاتی را بشنویم و ببینیم که به اصطلاح فعالان مجازی در سایر نقاط جهان چنین مواردی قفل است! بیراه نیست اگر بگوییم یکی از چهره‌هایی که در ایران یک تنه بخش مهمی از اخبار عجیب و غریب را یدک می‌کشد علی اکبر رائفی‌پور است. چهره پر سروصدای نزدیک به اصولگرایان که همین چند وقت پیش همفکرانش هم از دست کارها و حرف‌های وی عاصی بودند و در گزارش‌هایی در روزنامه فرهیختگان و خبرگزاری تسنیم رائفی‌پور را فردی دانستند که با مجموعه‌ای سخنان فاقد وجاهت علمی به دنبال جذب مخاطب است. البته در میان بخشی از جامعه، اصلی نانوشته وجود دارد که هرچی سخنان بی‌پایه و اساس باشد شانس برای جذب مخاطب بیشتر است! رائفی‌پور هم بر این اساس کم مخاطب ندارد و به عبارتی در شبکه‌های اجتماعی حامیان او از مریدی و مرادی هم گذشته و حالت فدایی گرفته‌اند. حالا با این اوصاف جدیدترین توئیت رائفی‌پور بازهم نشان داد او می‌تواند مرزهای حیرت را جابجا کند. رائفی‌پور در توئیتی نوشت: «مهدی یاوران عزیز پاشنه‌ها را بکشید! معروف مخفف مردم علیه رانت و فساد است. مجوزی که به بنده اجازه می‌دهد به صورت تخصصی به موضع امر به معروف و نهی از منکر مسئولان بپردازم حتماً به یاری همه شما بزرگواران نیاز خواهیم داشت سه شنبه شب در گفتگوی زنده بیشتر در این باره سخن خواهم گفت.» این توئیت و عکس مجوز آن دارای شگفتی‌های بسیاری است. از جمله اینکه اساساً وظایف ستاد امر به معروف و نهی منکر خارج از حوزه امور فسادهای مالی، پایش مسئولان و… است و این اولین بار است ستادی که پیش از این آن را با دستورالعمل‌های حفظ حجاب می‌شناختیم مجوز برای حوزه فساد مالی مسئولان داده است. از سوی دیگر اساساً امر به معروف و نهی از منکر مسئولان به چه معنی است؟
است.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «۵. ۱ میلیون شغل تلف شد» به بررسی اولین گزارش رسمی از اثر کرونا بر بازار کار پرداخت و نوشت: کرونا بازار کار ایران را با شوکی کم‌سابقه روبه‌رو کرد. اولین گزارش رسمی از تأثیر کرونا بر اشتغال و بیکاری نشان می‌دهد که نزدیک به یک‌ونیم میلیون شغل در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته تلف شده است. با این افت، تعداد شاغلان کشور در فصل گذشته به ۲۵ میلیون و ۴۶۸ هزار نفر رسیده است. علاوه‌بر این نرخ مشارکت اقتصادی نیز با افت ۷. ۳ درصدی همراه شد و به ۴۱ درصد رسید تا بازار کار ایران شاهد خروج ۲ میلیون نفر باشد. این داده‌ها ثابت می‌کنند که اثر کرونا بر بازار کار ایران عمیق بوده است. البته نرخ بیکاری نیز در بهار ۹۹ با افت ۱. ۱ درصدی، تک‌رقمی شد؛ اما این افت زمانی جلوه مثبت داشت که همراه با افزایش نرخ مشارکت باشد؛ چراکه ۸. ۱۴ درصد از افراد شاغل و ۲. ۳۷ درصد از افراد جویای کار از بازار کار خارج شده‌اند. در کنار اینها، داده دیگری که ردپای کرونا در بازار کار ایران را پررنگ می‌کند، افت بی‌سابقه متوسط ساعت کاری شاغلان است که در بهار امسال به ۴. ۴۰ ساعت در هفته رسیده است. درحالی‌که در بهار پارسال، این عدد در حدود ۸. ۴۵ ساعت قرار داشته که بازگوکننده اثر تعطیلی‌ها و احتمالاً رکود ناشی از کرونا است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «برجام سفره مردم را چگونه کوچک کرد؟» به بررسی پنجمین سالگرد برجام پرداخت و نوشت: پس از خروج آمریکا از برجام در سال ۱۳۹۷، دولت که هیچ برنامه‌ای برای اقتصاد کشور به‌جز گلابی‌های برجام نداشت، اقتصاد کشور را با بی‌تصمیمی و گاهی هم تصمیمات غیر مدبرانه همچون دلار ۴۲۰۰ تومانی مواجه کرد.

نتیجه سوءمدیریت یا بهتر بگوییم نبود مدیریت از سوی دولت در دو سال اخیر سبب بروز شدیدترین تکانه‌های تورمی در اقتصاد کشور شد.

دولت آقای روحانی که از همان ابتدای کار خود، تمامی روزنه‌های دور زدن تحریم‌ها را با اتهام کاسبان تحریم، بسته بود، از سال ۱۳۹۷ با مشکل شدیدتری برای مقابله با تحریم‌ها مواجه شد.

مسئولان ارشد دولتی در ماه‌های اخیر با تشدید مشکلات اقتصادی، توجیه جدیدی برای دفاع از عملکرد خود یافته‌اند.

اخیراً با اوج گرفتن بحران‌های اقتصادی در کشور، مسئولان ارشد دولتی توجیه تازه‌ای یافته و آن را مطرح می‌کنند تا بلکه کمی از فشارهای عمومی بکاهند. توجیه دولتی‌ها این است که تحریم‌های شدیدی که دولت آمریکا وضع کرده مسبب همه مشکلات اقتصادی کشور است، وگرنه دولت آقای روحانی تا پیش از روی کار آمدن ترامپ، با برجام به خوبی اقتصاد کشور را مدیریت کرده بود.

کد خبر 433594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.