نوسازی کارخانه تولید نوشیدنی دوره پهلوی

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران از نوسازی کارخانه تولید نوشیدنی آرگو خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق‌شناس در صفحه اینستاگرام خود نوشت: "در هفته‌ای که گذشت فرصتی فراهم آمد تا از بنای تاریخی آرگو و آثار به نمایش درآمده بانوی هنرمند نازگل انصاری‌نیا در این عمارت بازدید داشته باشم.

نبش کوچه‌ی «بهداشت» در خیابان «سروش‌الدین تقوی» پایین‌تر از میدان فردوسی، کارخانه‌ای متروکه به نام آرگو وجود دارد که تا چند سال پیش به حال خود رها بود و حتی مالک آن که دستگاهی دولتی بود، با نصب بنری سفیدرنگ روی آجرهای قهوه‌ای ترک‌خورده‌اش، از مزایده عمومی آن به صورت ششدانگ برای فروش خبر می‌داد.


کارخانه آرگو که در دهه‌های ۱۳۴۰ و ۱۳۵۰ از کارخانه‌های فعال تولید نوشیدنی در ایران بود و از اولین کارخانه‌های صنعتی در ایران است. این کارخانه با معماری ویژه‌اش در منطقه ١٢ خیابان کوشک، ساختمانی ویرانه به حساب می آمد و به مدت ۴۰ سال متروکه مانده بود.

عملیات نوسازی این ساختمان از مهرماه ۱۳۹۵ زیر نظر معمار، علی شاکری (شیار استودیو) آغاز و فاز دوم این نوسازی زیر نظر معمار، احمدرضا شریکر (آسا نورث) به سرانجام رسید. "

تلاش و همت بنیاد پژمان در تملک، بازسازی و آماده سازی این بنای با ارزش و تاریخی ستودنی است. به اراده و عزمی که نتیجه آن ثبات و پایداری فرهنگی، مانایی بناهای تاریخی و حفظ حافظه شهری است باید احترام گذاشت و کار ارزشمندشان را سپاس گفت. "

او به نقل از نصرالله حدادی، پژوهشگر تهران قدیم ادامه داد: "این کارخانه همراه خانه‌های قرارگرفته در جنوب خیابان تقوی بخشی از املاک ارباب جمشید بوده است که پس از ورشکست شدن، او املاک خود را فروخت تا بتواند قرضش را به بانک شاهی پرداخت کند. "

کد خبر 433583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.