اجرای تئاتر باشد برای آبان و آذر!

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران گفت: از اردیبهشت‌ماه با گروه‌های مختلف اجرا صحبت کردیم، اما ترس از ویروس کرونا و ترس سرمایه‌گزاران برای فروش بلیت باعث شده فعلاً اجراهای تئاتر به تعویق بیفتد؛ برخی گروه‌ها که در لیست اجراهای ما بودند زمان تئاتر خود را با شرط و شروط به آبان و آذر معوق کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجید رجبی معمار در گفت‌وگوی زنده در اینستاگرام که با موضوع "سرنوشت رویدادهای فرهنگی و هنری در شرایط شیوع ویروس کرونا" برگزار شد، با بیان اینکه باید به زندگی با کرونا عادت کنیم و خود را با این شرایط تطبیق بدهیم، گفت: هیچ عقلایی پیش بینی نمی‌کرد که پنج گرم از یک ویروس روزی در دنیا برای آلوده کردن تمامی آن کافی باشد و باید خود را با شرایط سخت‌تر از این هم تطبیق بدهیم.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ادامه داد: تطبیق دادن جامعه با این اوضاع در بحث هنر جز موضوعاتی است که دولت باید به آن توجه کند، ولی در مجموع می‌توان گفت که دولت در بحث فرهنگ و هنر و در بخش خصوصی در اوضاع فعلی خود را کنار کشید و ایفا نقش مثبت نداشته است.

وی اضافه کرد: دولت به سادگی در اردیبهشت ماه دستور به بازگشایی گالری‌ها و تئاترها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی داد، در حالی که هزینه برقراری تمامی این پروتکل‌ها امری هزینه بر و دشوار است و توان پرداخت حقوق پرسنل خود را در این پنج ماه نیز نداریم.

رجبی معماری گفت: در حال حاضر ما به پرسنل خود فقط یک اندک کمک مالی کرده‌ایم که فقط خانه هنرمندان ایران بسته نشود، زیرا این مرکز شاخص هنری یک کشور را مطرح می‌کند و بسته شدن آن به این سادگی‌ها شکل نمی‌گیرد.

بودجه هنر باید تغییر کند

وی تاکید کرد: با شرایط اقتصادی کشور آشنا و نسبت به تحریم‌ها و شرایط خاص آگاه هستیم، ولی باید یکسری تغییراتی در اولویت‌های بودجه انجام شود که این امر در دیدارهای مختلف مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد با مدیران سازمان برنامه و بودجه پیگیری شده، اما فعلاً وعده‌های این جلسه‌ها عملی نشده است.

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران از کمک شهرداری تهران به برخی مراکز فرهنگی شهر تهران خبر داد و افزود: بنیاد مستضعفین نیز اخیراً کمک‌هایی هر چند اندک به هنرمندان و مراکز هنری داشته که این امر جای تشکر و تقدیر فراوانی دارد. وقتی نام هنرمند به میان می‌آید همه یاد آن چند سوپر استار سینما و یا تئاتر می‌افتند در حالی که به طور کلی تعداد کسانی که از راه هنر بتوانند زندگی خوبی برای خود بسازند بسیار اندک است. حتی هنرمندانی که شرایط مالی خوبی دارند با سرمایه‌گذاری و نه با درآمد ناشی از هنر به این دارایی رسیدند.

رجبی معمار در خصوص صدمه‌های کرونا به زندگی هنرمندان تصریح کرد: در پنج ماه گذشته فقط چند فیلم ضبط شده، اما در مدت زمان مشابه در سالیان گذشته ۱۱۰ تا ۱۳۰ فیلم ساخته می‌شد که کاهش تعداد فیلم‌های در حال ساخت به دلیل شیوع کرونا بخش زیادی از عوامل پشت صحنه سینما را بیکار کرده است.

وی در خصوص عدم فعالیت سالن اجرای تئاتر ایران‌شهر تهران با وجود اجازه فعالیت، گفت: برقراری تئاتر در اوضاع فعلی یک پارادوکس است، زیرا از یک سو می‌گوئیم که از خانه بیرون نیایید و از سوی دیگر تماشاخانه باز می‌کنیم؛ به نظر من این بازگشایی نیز یک نوع رفع مسئولیت بود.

تئاتر، شاید برای آبان و آذر

مدیرعامل خانه هنرمندان ایران تصریح کرد: از اردیبهشت ماه با گروه‌های مختلف اجرا صحبت کردیم، اما ترس از ویروس کرونا و ترس سرمایه‌گزاران برای فروش بلیت تئاترها باعث شده است فعلاً اجراهای تئاتر به تعویق بیفتد.

وی اضافه کرد: برخی گروه‌ها که در لیست اجراهای ما بودند زمان تئاتر خود را با شرط و شروط به آبان و آذر معوق کرده‌اند و ما مجبور شدیم با گروه‌های فعالی که در لیست اجراهای تئاتر نبودند برای اجرا در ماه‌های آتی صحبت کنیم.

حال تئاتر خوب نیست

رجبی معمار ادامه داد: با وجود شیوع ویروس کرونا هنوز اجراهایی در سالن‌های شهر انجام می‌شود، اما از این اجراها نیز استقبال آنچنانی انجام نشده و در کل می‌توان گفت در وضعیت فعلی حال تئاتر اصلاً خوب نیست و توانایی مالی و بهداشتی برای برگزاری تئاتر وجود ندارد.

وی در خصوص برگزاری تئاتر به صورت آنلاین گفت: این امر مستلزم یک سرمایه‌گذاری و وجود بستری است که دزدیدن آثار به حداقل برسد، از سوی دیگر اصل تئاتر به این موضوع است که در یک فضای چهره به چهره و نفس به نفس باشد.

کد خبر 433578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.