سپاهان ای کاش تو هم تهرانی بودی!

کسی آخرین باری را که قضاوت کمیته انضباطی میان سرخابی‌ها پایتخت و تیمی شهرستانی به سود باشگاه غیر تهرانی تمام شده باشد را به خاطر ندارد. انگار حکم مُنزل است که در رای‌های کمیته انضباطی، مقصر همواره شهرستانی و پیروز پرونده، پایتخت نشین باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، واپسین ساعات روز گذشته کمیته انضباطی بالاخره تصمیم خود را نهایی و حکم به تکرار دیدار استقلال و پارس جنوبی جم داد. دیداری که آبی‌پوشان پایتخت به بهانه کرونایی شدن بیش از ۲۵ درصد اعضای تیم‌شان به جم سفر نکرده و در زمین بازی حاضر نشدند. با این حال چند روز بعد مشخص شد خبری از این تعداد تست مثبت نبوده و تنها کرونایی شدن ۴ استقلالی به تأیید سازمان لیگ رسید. حالا و در شرایطی که کمیته انضباطی از مغایرت نتایج آزمایش بازیکنان آبی‌پوش با آنچه این باشگاه در روز بازی با پارس جنوبی ادعا می‌کرد، مطلع است حکمی را صادر کرده که جای ابهام فراوانی را به جای می‌گذارد.

درست چند ماه قبل و مشابه مسابقه استقلال و پارس جنوبی، کیلومترها آن طرف‌تر و در اصفهان اتفاق افتاد؛ جایی که در همان روزهای ابتدایی همه‌گیری بیماری کووید -۱۹ در ایران، سپاهان میزبان پرسپولیس بود، اما ممنوعیت ناگهانی حضور تماشاگران در نقش جهان، باعث شد تا مشکلاتی را برای این تیم ایجاد کند و طلایی‌پوشان کمی دیرتر به ورزشگاه برسند. همین تأخیر کوتاه مدت کافی بود تا ناظر بازی با استناد به گذشتن نخستین زمان ۳۰ دقیقه‌ای قانونی تیم پرسپولیس را در کنار تیم داوران به تنهایی و بدون حضور سپاهانی به ورزشگاه فرستاده و پیش از ورود بازیکنان تیم اصفهانی به زمین، داوران و سرخ‌پوشان را راهی رختکن کرد. اتفاقی که باعث شد کمیته انضباطی بی‌درنگ رأی به پیروزی ۳ بر صفر پرسپولیس در مهم‌ترین دیدار لیگ نوزدهم بدهد و با تقدیم دیدار ۶ امتیازی سپاهان به رقیب، دست این تیم شهرستانی را از جام کوتاه کند.

رأی کمیته انضباطی در خصوص دیدار استقلال و پارس جنوبی را حتی نمی‌توان با صحبت‌های مسئولان سازمان لیگ نیز مطابقت داد. برای مثال سهیل مهدی، سرپرست مسابقات سازمان لیگ اعلام کرده بود اگر استقلال و فولاد نتوانند ادعای خود را اثبات کنند و نتایج آزمایش مجدد تحت نظارت این سازمان، با تست‌های مثبت منتشر شده توسط دو باشگاه تفاوت کند، این دیدارها ۳ بر صفر به سود حریفان خواهد شد.

چند روز پس از این ماجرا نتایج آزمایش مجدد تست کرونای استقلالی‌ها و فولادی‌ها مشخص شد و از میان ۹ نفر از اعضایی که استقلال اسامی آن‌ها را به عنوان مبتلا به کرونا تحویل سازمان لیگ داده بود، تنها نتایج ۴ نفر آن‌ها تأیید شد. در نتیجه درصد مبتلایان استقلال به ۲۵ درصد ذکر شده در پروتکل نرسید و همین امر باعث شد تا سازمان لیگ این تیم را وادار به حضور در تقابل با تراکتور کند، اما با وجود رد تست‌های آبی، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در عین ناباوری حضور نیافتن آبی‌های پایتخت در جم را موجه خواند و حکم به تکرار مسابقه استقلال برابر پارس جنوبی تا حرف‌های مهدی را زیر پا گذاشته باشد.

حکمی که نشان داد هنوز تمایل ارکان مدیریتی فوتبال ایران به سمت پایتخت است و فدراسیون فوتبال باید به چندین سوال مهم پاسخ دهد؛ اگر تیمی غیر تهرانی چنین ادعای کذبی را مطرح کرده و در زمین بازی حاضر نمی‌شد، باز هم رأی کمیته انضباطی به تکرار مسابقه بود؟ در شروع ویروس کرونا امکان صبر ۳۰ دقیقه‌ای برای سپاهان وجود نداشت، اما حالا می‌توان با استقلالی راه آمد که حتی پایش را در جم نگذاشته و علتش برای این اتفاق، نه شلوغی درب هتل که تست‌های کرونایی بوده که هرگز صحت آن از سوی فدراسیون تأیید نشده است!؟ آیا چنین رأیی باعث نمی‌شود تا تیم‌ها به راحتی در سر بزنگاه و دیدارهای حساس‌شان، آمار و ارقام کرونایی ببافند و به راحتی پس از رد صحت آن، بدون هیچ ضرری سر فرصت و در شرایط مناسب با حریف خود روبرو شوند؟

البته آخرین باری را که قضاوت کمیته انضباطی میان سرخابی‌های پایتخت و تیمی‌های شهرستانی به سود باشگاه غیر تهرانی تمام شده باشد را به خاطر ندارد و اصولاً پایتخت نشین‌ها پیروز پرونده در کمیته انضباطی هستند.

این حکایت تبعیض جغرافیایی است که معلوم نیست کی قرار است از فوتبال ایران رخت برکند. باید پرسید چه افتخار دیگری را سپاهان یا تراکتور برای کشور کسب کنند که تیمی به صرف "تهرانی" بودن را برتر از آن‌ها ندادند؟ چه متر و معیاری مجوز چنین حکم‌هایی را به اعضا کمیته انضباطی می‌دهد که سمت و سویش بی‌چون و چرا منفعت پایتخت نشین‌ها را تأمین کند؟ مدیران فوتبالی کشور باید چشم‌هایشان را باز کنند و ببیند که پهنه‌ای فوتبال امروز ایران بسیار بزرگ‌تر از تهرانِ شده است.

کد خبر 433573

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
    1 2
    دقیقا!
  • پایار IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۶
    1 4
    سال ها مافیای اصفهانی فدراسیون براشون رانت بازی می کرد هیچی نمیگفتید! با هزینه های سرسام آور و بیت المال ستاره های دیگر استان ها رو شکار می کردید چون تو فوتبال استعداد نداشتید! از لحاظ تعداد طرفدار هم به پای تراکتور و استقلال و پرسپولیس و نساجی هم نمی‌رسید! خیبر از شما بیشتر فوتبالیست و استعداد تحویل فوتبال داده،حالا با مغلطه میخواهید ضعف خودتون توجیه کنید!!! شما وقتی مثل ترسوها میرید تو رختکن قایم میشید چه ربطی به بقیه داره؟؟؟
  • سید IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۰۵
    0 0
    سپاهان باید معترض بشه و بخاد بازی بالنگی تکرار بشه.