چگونه ماسک‌ N95 را ضدعفونی کنیم؟

با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و شرایط اضطراری کمبود ماسک‌های N95، می‌توان آن‌ها را برای استفاده دوباره ضدعفونی کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند تنها ماسکی که قادر است مانع استنشاق ذرات کوچک حاوی ویروس کرونا شود، ماسک N95 است. با افزایش شیوع ویروس کووید -۱۹ و وجود شواهدی مبنی بر اینکه کرونا ویروس از طریق قطرات معلق در هوا منتقل می‌شود، میزان تقاضا برای این محصول افزایش پیدا کرده است.

به دلیل کمبود این نوع ماسک‌ها برای کادر درمان، بسیاری از افراد از ماسک‌های پارچه‌ای استفاده می‌کنند و آن‌ها را با استفاده از مواد شوینده تمیز می‌کنند، اما از آنجایی که نتایج مطالعات بسیاری بر اهمیت استفاده از ماسک N95 تاکید می‌کند، افراد زیادی تمایل دارند به منظور پیشگیری از بیماری کرونا از این نوع ماسک‌ها استفاده کنند.

با وجود اینکه بهتر است ماسک‌ها تنها یک بار مورد استفاده قرار بگیرند، اما افزایش میزان تقاضا و کمبود این محصول باعث شده است بیمارستان‌ها با استفاده از نور UV، گرمای شدید و پراکسید هیدروژن این ماسک‌ها را ضدعفونی کنند.

گروهی از محققان آمریکایی روش جدید و مقرون به صرفه‌ای را برای ضدعفونی ماسک‌های N95 ارائه کرده‌اند. هدف آن‌ها کشف یک روش ضدعفونی کردن آسان با استفاده از وسایل موجود در منزل بود. ابتد پژوهشگران ۶۰ میلی‌لیتر آب درون ظرف شیشه‌ای ریختند، پارچه توری را با یک کش روی ظرف ثابت نگه داشتند، سپس ماسک N95 را روی این پارچه گذاشتند و به مدت سه دقیقه آن را درون مایکروفر قرار دادند.

این روش ساده همه ویروس‌های موجود روی ماسک از جمله کووید -۱۹ را از بین برد. محققان با انجام این آزمایش متوجه شدند که با استفاده از این روش می‌توان ماسک N95 را بدون اینکه آسیبی به آن وارد شود، ۲۰ بار ضدعفونی کرد. آن‌ها اعلام کردند که فلز مورد استفاده در این نوع ماسک‌ها نیز در زمان گرم شدن در مایکروفر دچار مشکل نخواهد بود. این آزمایش در مراکز بهداشتی درمانی انجام شده، اما انجام دادن آن در منزل نیز امکان پذیر است و مشکل خاصی به وجود نمی‌آورد.

کد خبر 433572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.