۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵
جولان کرونا در بهارستان

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می‌پردازد:

روایت جدید نماینده امنیتی از اختلاف‌نظر با ظریف

محمدحسن آصفری، نماینده اراک در مجلس، درباره سفری که با ظریف به سوریه داشت و گزارش آن را به حداد عادل داده بود گفت: من گزارش را به کمیسیون امنیت ملی دادم یک نسخه را هم برای دفتر رهبری ارسال کردم. وظیفه داشتم که گزارش را به کمیسیون امنیت ملی بدهم و یک نسخه هم به دفتر رهبری دادیم که در جریان باشند.

آقای حداد عادل به دلیل ارتباطی که با بیت دارند از این امر مطلع شدند.

آصفری در پاسخ به این سوال که آیا ارسال گزارش به دفتر رهبری وظیفه وزیر نیست، اظهار کرد: وزیر در قوه مجریه است و ما در قوه مقننه، هر کسی وظایفی دارد. او گزارش خودش را داد و ما هم گزارش خودمان را ارسال کردیم‌.

نماینده اراک در مجلس درباره الزام حضور نمایندگانی از کمیسیون امنیت ملی در سفرهای وزارت خارجه، عنوان کرد: طبق قانون مجلس وظیفه دارد که بر توافق‌نامه‌ها و معاهداتی که بین ایران و کشورهای دیگر بسته می‌شود نظارت کرده و آنها تصویب کند.

این نماینده مجلس درباره کمیسیونی که در این دوره در آن فعالیت می‌کند گفت: در این دوره در کمیسیون امور داخلی و شوراهای کشور فعالیت می‌کنم چرا که به این حوزه علاقه‌مندم.

خاتمی: اعضای شورای نگهبان هم ممکن است اشتباه کنند

آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت تهران در گفت‌وگویی در خصوص اینکه نگاه شورای نگهبان با احزاب و جریانات سیاسی چگونه بوده است، اظهار کرد: نهاد شورای نگهبان از نهادهای اصیل جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و بر اساس قانون اساسی شکل گرفته است. فصل چهارم قانون اساسی شورای نگهبان را ضامن اسلامیت نظام قرار داده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان در برابر انتقادات شکیبایی لازم را دارد یا خیر، خاطرنشان کرد: تردیدی در این نیست که هم فقیهان و هم حقوقدانان شورای نگهبان در پی حقیقت‌اند و در پی آن هستند که قانون اساسی که برگرفته از اسلام است، اجرا شود. به عبارت دیگر بر حسن فعالیت کار آقایان تردید نیست؛ اما در اینکه در عمل خطا یا اشتباهی صورت گرفته یا نگرفته؛ خود اعضای محترم نیز معتقد نیستند اشتباهی صورت نگرفته است و بشر جایز الخطاست.

آیت الله خاتمی در ادامه بیان داشت: من معتقدم شورای نگهبان در برابر انتقادات سعه صدر دارد و خواهد داشت و لکن منتقدان نباید به خود چنین بباورانند که آنچه می‌گویند حق است. این یک انتقاد بر منتقدان است که فکر کنند هر انتقادی که می‌کنند عین حقیقت است. ممکن است آنها نیز اشتباه کنند.

وضعیت جسمانی یک نماینده دیگر هم وخیم شد

تعداد نمایندگان مبتلا به کرونا در میان نمایندگان و کارکنان مجلس به نحو چشمگیری افزایش یافته است. با مرگ عیسی جعفری نماینده کبودرآهنگ همدان تعداد نمایندگان فوت شده به خاطر کرونا به ۳ نفر رسید و شنیده می‌شود وضعیت آقای سهراب گیلانی نماینده شوشتر و گتوند نیز در شرایط وخیمی است. همچنین در میان کارکنان مجلس نیز شیوع کرونا تشدید شده و بر اساس آخرین تستی که از کارکنان موتورپول مجلس گرفته شد، ۷ نفر از آنان به کرونا مبتلا شده‌اند. البته مجلس از کارکنان دیگر بخش‌های اداری تست نگرفته است تا مشخص شود که وضعیت کرونا در میان دیگر بخش‌ها چگونه است. از ابتدای شیوع کرونا در مجلس بیش از ۴ نفر از کارکنان فوت کرده‌اند و بیشترین میزان ابتلاء مربوط به بخش «دفاتر نمایندگان» و کارکنان «موتورپول» بوده است. هنوز هیچ تدبیر و برنامه‌ای از سوی هیأت رئیسه مجلس برای حفاظت از نمایندگان و کارکنان در قبال بیماری کشنده کرونا اتخاذ نشده است.

مباحثی چون سوال از رئیس جمهور یا ساقط کردن دولت موضوعیت ندارد

حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده ادوار مجلس در خصوص عملکرد مجلس یازدهم در دو ماه اخیر، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از وقت مجلس جدید در ماه ابتدایی فعالیت نمایندگان معطوف به ایجاد ساختار برای فعالیت پیش رو شده است.

وی در واقع در این مدتی که از عمر مجلس جدید می‌گذرد تمرکز نمایندگان معطوف به ایجاد کمیسیون‌های تخصصی، آشنایی با سازوکار قانونگذاری و بررسی چند اعتبارنامه شد. به همین دلیل هنوز نمی‌توان در خصوص عملکرد این مجلس اظهار نظر قطعی کرد.

این عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به توصیه‌های مهم رهبر معظم انقلاب به نمایندگان مجلس یازدهم، اظهار داشت: مقام معظم رهبری همواره تأکید دارند که مجلس جدید با دولت مستقر همکاری کند. طبق فرمایش رهبر انقلاب، دولت نیز باید تلاش کرده تا وظایفی که بر عهده دارد را تا آخرین روز کاری خود، پیگیری کند.

این عضو شاخص جریان سیاسی اصولگرا با تأکید بر لزوم توجه نمایندگان مجلس یازدهم به فرمایشات رهبر انقلاب، بیان داشت: امروز دیگر بحث‌هایی همچون «طرح سوال از رئیس جمهور» و یا «استیضاح و ساقط کردن دولت»، آن هم در شرایط کنونی، موضوعیت ندارد.

کد خبر 433561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.