محله قدیمی "ملیله" رونق پیدا کرد

یک مرکز خرید عظیم که به مدت ۹۰ سال در ملیله، شهر آفریقایی تحت حاکمیت اسپانیا در مرز کشور مراکش، فعالیت داشت اما در سال ۲۰۰۳ به طور کامل بسته شد، این روزها میزبان یک مرکز آموزشی منحصر به فرد است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از معماران مادریدی در رقابتی بین‌المللی برای طراحی دوباره منطقه‌ای که بازار در آن واقع شده بود، بهترین طرح پیشنهادی را ارائه دادند و این بازار را با مهارت تمام به یک مرکز آموزشی، متشکل از سه ساختمان جدا از هم، تبدیل کردند.

این افراد، نمای ساختمان فوق را که پیش از این به طور کامل از سرامیک تشکیل شده بود، در شبکه‌ای توری از جنس فلز محصور کردند. فضای آموزشی جدید یک آکادمی موسیقی، یک آموزشگاه زبان و مرکزی آموزشی برای بزرگسالان را در بر گرفته است و از آن‌جا که تمام گروه‌های سنی را مورد توجه قرار داده، محبوبیت زیادی در میان مردم ملیله کسب کرده است.

مرکز آموزشی جدید در منطقه‌ای واقع شده است که در آن جوامع مسیحی، مسلمان و یهودی در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و به همین دلیل معماران مادریدی از آن به عنوان یک "کاتالیزور اجتماعی" یاد می‌کنند. این منطقه که مدت‌ها شور و نشاط خود را از دست داده بود، با وجود هزار و ۶۰۰ دانش‌آموز در مراکز آموزشی جدید روح تازه‌ای به خود گرفته و با رونق اقتصادی قابل توجهی مواجه شده است.

معماران از مواد محلی برای ایجاد پوشش فلزی ساختمان‌ها بهره گرفتند و با الهام از سازه‌های اطراف و پوشش سرامیکی بازار، شبکه توری را به شکل لوزی‌هایی الماس مانند طراحی کردند که اندازه و تراکم این تورها، بسته به میزان نیاز به نور و چشم‌انداز، در قسمت‌های مختلف نما متفاوت است.

این فضای آموزشی بین دو منطقه با ارتفاع متفاوت قرار گرفته شده است و به همین دلیل در شکل جدید خود به گونه‌ای طراحی شده است که این دو منطقه را به هم متصل می‌کند. در سمت منطقه پایین‌تر، یکی از سه مراکز آموزشی در دیوارهای بازار قبلی قرار گرفته است، در حالی که دو ساختمان بلندتر در قسمت شرقی، یعنی در مجاورت منطقه مرتفع‌تر واقع شده است.

هر ساختمان که به یک مرکز آموزشی متفاوت اختصاص داده شده است، برنامه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد و به وسیله فضاهایی زیبا به ساختمان آموزشی دیگر متصل می‌شود. معماران برای زنده نگه داشتن نقش اصلی بازار به عنوان یک فضای عمومی، سالن‌هایی سر باز بین سه مرکز آموزشی ایجاد کرده‌اند که در آن، مردم گرد هم جمع می‌شوند و به تعامل اجتماعی می‌پردازند.

سالن‌های بزرگ مراکز آموزشی جدید با الهام از نوعی معماری اسلامی به طور کامل پوشیده از سنگ است و فضای درونی کلاس‌های آموزشی به تقلید از پنجره‌های الماس‌مانند سراسر شهر، رنگ‌آمیزی شده است.

کد خبر 433530

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.