روزانه چقدر میوه بخوریم؟

آشنایی با حساسیت‌های غذایی، گیاه جعفری حاوی ویتامین c، توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به بیماری روده، لزوم گنجاندن میوه در سبد غذایی روزانه و خواص درمانی خاکشیر را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پژوهش‌ها نشان می‌دهد آمار حساسیت غذایی در حال افزایش است که حدود هشت درصد از کودکان و پنج درصد بزرگسالان دچار حساسیت غذایی می‌شوند. همچنین توصیه می‌شود برای تشخیص حساسیت غذایی به پزشک مراجعه کنید. از مهم‌ترین علائم حساسیت غذایی می‌توان به سختی در تنفس، استفراغ، تورم زبان، دهان و ورم صورت، درد شکمی، اسهال، کهیر، فشار خون پایین و جوش خارش دار اشاره کرد.

این علائم گاهی خفیف، اما گاهی برای سلامتی بسیار تهدید کننده محسوب می‌شوند. آنافیلاکسی شدیدترین واکنش حساسیتی است که در صورت جدی بودن، می‌تواند منجر به مرگ شود. از علائم آنافیلاکسی می‌توان به تورم گلو، خارش و افت فشار اشاره کرد که دلایل آن مواردی مانند نیش حشرات، بعضی داروها و برخی از مواد غذایی را شامل می‌شود. مانند نیش حشرات، بعضی داروها و برخی از مواد غذایی را شامل می‌شود.

هر ماده غذایی ممکن است حساسیت ایجاد کند، اما بیشترین حساسیت‌ها با هشت نوع غذا به وجود می‌آیند. شایع‌ترین حساسیت در کودکان مبتلا به آلرژی غذایی شیر گاو است. حساسیت به تخم مرغ در کودکان ممکن است به سفیده باشد و یا برعکس، زیرا پروتئین موجود در زرده و سفیده تخم مرغ کمی متفاوت است. بادام زمینی یکی از شایع‌ترین علت واکنش‌های حساسیت شدید است.

افرادی که به ماهی حساسیت دارند، ممکن است به تمام غذاهای دریایی حساسیت نداشته باشند، بنابراین می‌توانند از دیگر غذاهای دریایی استفاده کنند. آجیل‌های درختی از شایع‌ترین آلرژی‌های کودکان و بزرگسالان است که می‌تواند حساسیت‌های خفیف یا علائم تهدیدکننده به همراه داشته باشد. غذاهای دریایی مانند ماهی، میگو و صدف از ارزش غذایی بالایی برخوردار هستند. اما در بعضی از افراد به خصوص کودکان ممکن است باعث بروز حساسیت شوند. گندم به دلیل دارا بودن پروتئین می‌تواند برای بعضی از کودکان حساسیت زا باشد. پروتئین سویا نیز می‌تواند در بعضی افراد حساسیت زا باشد.

توصیه‌های تغذیه‌ای برای مبتلایان به نوعی بیماری روده

نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد: رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراکی و حاوی چربی پایین می‌تواند به بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به کولیت زخمی کمک کند. کولیت زخمی نوعی بیماری التهابی روده است که بر اثر آن روده‌ها به خصوص روده بزرگ درگیر مشکلات التهابی می‌شود. "ماریا آبرئو" از متخصصان این مطالعه از دانشگاه میامی، گفت: برای افراد مبتلا به بیماری التهابی روده این پرسش مطرح است که چه نوع مواد غذایی علائم بیماری را در آنان کاهش می‌دهد.

تاکنون مطالعات کافی و جامعی در این مورد انجام نگرفته است. در این بررسی محققان به انجام آزمایش روی ۱۷ بیمار مبتلا به کولیت زخمی پرداختند. کولیت، بیماری التهابی روده است که موجب گرفتگی شکمی، اسهال خونی و درد می‌شود. در این بررسی از گروهی از بیماران درخواست شد تا یک رژیم غذایی حاوی فیبر بالا و سرشار از میوه و سبزی را رعایت کرده و تنها ۱۰ درصد کالری از مصرف چربی دریافت کنند. همچنین از گروه دیگر از بیماران درخواست شد رژیم غذایی حاوی میوه، سبزی و فیبر را رعایت کنند اما ۳۵ تا ۴۰ درصد از کالری را از مصرف چربی دریافت کنند.

هر یک از شرکت کنندگان رژیم غذایی را برای مدت یک ماه ادامه داده و پس از آن رژیم غذایی دیگر را دنبال کردند. این متخصصان در طول آزمایشات خود مشاهده کردند افرادی که رژیم غذایی حاوی چربی پایین داشته اند دچار سطح پایین‌تری از التهاب روده بوده و نشانه‌هایی از تعادل باکتریایی در دستگاه گوارش آنان مشاهده شده است.

روزانه چقدر میوه بخوریم؟

یک متخصص تغذیه، گفت: داشتن تغذیه صحیح و گنجاندن مواد غذایی مفید در سبد غذایی روزانه از جمله میوه‌ها و سبزیجات تازه یکی از راه‌های مؤثر در جلوگیری از انواع بیماری‌ها به ویژه سرطان است. روزانه باید دو تا پنج واحد میوه مصرف کنیم که هر واحد میوه شامل ۱۰۰ گرم است.

سید ضیاالدین مظهری در خصوص اینکه مهم‌ترین غذاهایی که می‌توان با استفاده از آن‌ها از بروز سرطان جلوگیری کرد، اظهار کرد: با توجه به گستردگی انواع سرطان‌ها و اینکه بسیاری از آن‌ها در کشورها در حال افزایش است، این موضوع ناشی از آلودگی محیط زندگی توسط افراد، دور شدن از سفره‌های سنتی و روی آوردن به برنامه غذایی وارداتی است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها و آمارهایی که گرفته شده به این صورت است که بین ۳۰ تا ۴۰ درصد سرطان‌ها را می‌توان از طریق تغذیه جلوگیری کرد. باید بین ۶ تا ۱۱ واحد غلات استفاده کنیم؛ ضمن اینکه باید ۳ تا ۷ واحد سبزیجات استفاده کرده و بیشترین نیاز بدن را از سبزیجات تأمین کنیم.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: سبزیجاتی که در زمین و آب سالم پرورش یافته‌اند از جهت دارا بودن روی، منیزیم، پتاسیم، فیبرها و رنگ‌هایی که دارند، ترکیباتی هستند که به سیستم هضم و جذب کمک می‌کنند و می‌توانند رادیکال‌های آزاد را قبل از حمله کردن به سلول کند کرده و از سرطانی شدن آن‌ها جلوگیری کنند.

وی با تاکید بر اینکه روزانه باید دو تا پنج واحد میوه مصرف کنیم، گفت: هر واحد میوه شامل ۱۰۰ گرم است و هر ۱۰۰ گرم میوه نیز ۶۰ کالری ایجاد می‌کند؛ البته باید بدانیم اگر در مصرف میوه زیاده‌روی کنیم، فروکتوز آن باعث افزایش تری‌گلیسیرید شده و بر روی کبد اثر می‌گذارد.

مظهری با اشاره به مصرف میوه‌جات و سبزیجات رنگی در سبد تغذیه‌ای روزانه، اظهار کرد: میوه‌ها و سبزیجات رنگین ترکیباتی دارند که ضد زنگ هستند؛ مانند طالبی، زردآلو، انبه، انواع توت‌ها و تمشک که بهترین میوه‌ها برای سلامتی هستند.

وی ادامه داد: میوه‌هایی که در فصل‌های مشخص عرضه می‌شود نیاز بدن ما را به ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تأمین می‌کنند. مرکبات منابع آلی ویتامین c هستند و این ویتامین مواد معدنی همچون منیزیم و پتاسیم دارند.

این متخصص تغذیه، خاطرنشان کرد: هر انسانی با هر توان اقتصادی که دارد با آگاهی که نیاز است کسب کند، می‌تواند نیازهای بدن خود را تأمین کند. ویتامین C عاملی است که می‌تواند آهن موجود در سبزیجات و غلات را جذب کند و در انتقال اکسیژن از هوا به داخل سلول‌ها و انتقال گاز کربنیک به خارج از بدن نقش داشته و باعث تولید و توزیع انرژی و مواد غذایی برای سیستم دفاعی بدن شود.

مظهری با تاکید بر اینکه هرچه مصرف گوشت و فرآورده‌های آن کمتر باشد، بهتر است، گفت: می‌توان با استفاده و مصرف حبوبات و غلات و همچنین غذاهایی مانند تخم مرغ و سیب‌زمینی این پروتئین‌ها را جایگزین گوشت کرد.

گیاه جعفری حاوی ویتامین c

گیاه جعفری حاوی ترکیباتی است که می‌تواند از شما در برابر سرطان دفاع کرده و سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنند. جعفری یک گیاه بسیار مغذی و مفید است که می‌تواند از بدنتان در برابر انواع عارضه‌ها و بیماری‌ها مراقبت کند. جعفری دارای ویتامین‌های C، K و A بوده و مواد معدنی زیادی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم دارد. این گیاه خوش طعم، منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است که باعث حفظ سلامت ایمنی بدن و تقویت آن می‌شود.

متخصصان مدعی هستند که «روغن‌های فرار» نخستین جز مهم موجود در جعفری هستند که با عنوان روغن‌های ضروری یا اسانس‌های گیاهی نیز خوانده می‌شوند. جعفری میزان هورمون‌های زنانه را تنظیم می‌کند و به علت اینکه حاوی روغن فرار است، مانع تشکیل تومور به خصوص در ریه می‌شود.

از دیگر فواید این گیاه می‌توان به این نکته اشاره کرد که ماده سرطان زای موجود در دود سیگار و دود زغال را به علت روغن فرار هنگام کباب کردن خنثی می‌کند. فولیک اسید موجود در جعفری مانع بروز سرطان‌های روده بزرگ، سرطان گردن و رحم می‌شود. ترکیب‌های مفید آنتی اکسیدان آن به نام فلاونوئید با مولکول‌های حاوی اکسیژن ترکیب می‌شود و مانع آسیب به سلول‌ها می‌شود. استفاده کم مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند جعفری، پرتقال خطر بروز آرتریت روماتوئید را ۳ برابر افزایش می‌دهند، به همین علت توصیه می‌شود روزانه ویتامین C مصرف شود و آن‌ها را به صورت جدی در برنامه روزانه قرار دهید. از دیگر خواص جعفری می‌توان به رفع بوی بد دهان، کاهش وزن به علت خواص ادرار آور، تصفیه کلیه‌ها، بهبود دستگاه گوارش، کاهش استرس، اشاره کرد.

خواص درمانی خاکشیر

خاکشیر از خواص درمانی بسیاری همچون دفع سنگ کلیه و درمان ناباروری در مردان برخوردار است. تخم این گیاه ریز و کمی دراز است و به دو رنگ قرمز و قهوه‌ای وجود دارد که رنگ قرمز آن طعم تلخی دارد. بخش خوراکی گیاه همان دانه‌های خاکشیر است که در میوه‌های خورجین مانند و باریک گیاه قرار دارد. اگر جزو افرادی هستید که بوی بد دهان آزارتان می‌دهد و نمی‌توانید به راحتی آن را برطرف کنید خاکشیر گزینه درمانی مناسبی برای شما خواهد بود خاصیت دیورتیک (ادرارآور) طبیعی خاکشیر باعث سم زدایی و پاک سازی کبد و درمان بیماری‌هایی مانند کبد چرب می‌شود.

خاکشیر یک دیورتیک (ادرارآور) طبیعی است و افرادی که مبتلا به سنگ کلیه هستند یا کلیه‌هایشان دارای استعداد سنگ سازی است می‌توانند برای درمان از ترکیب خاکشیر و ترنجبین استفاده کنند. همچنین برای دفع سنگ کلیه می‌توان خارشتر، خاکشیر و ترنجبین را با هم مخلوط کرده و صبح ناشتا خورد. متخصصان طب سنتی توصیه می‌کنند برای درمان و تسکین التهاب مجاری ادراری و کلیه از خاکشیر استفاده کنید.

برای این منظور نوشیدن روزانه چهار و لیوان لیوان خاکشیر که با شیرینی طبیعی مثل سکنجبین شیرین شده باشد بسیار مفید خواهد بود. از دیگر خواص درمانی خاکشیر درمان یبوست‌های ناشی از غلبه سودا در بدن و یبوست ناشی از اضطراب و تنش‌های عصبی است. متخصصان طب سنتی برای درمان اسهال کودکان در فصل تابستان استفاده خاکشیر را توصیه می‌کنند.

برای درمان اسهال به کمک خاکشیر تنها کافی است خاکشیر را بو داده و آن را با آب و عسل مخلوط کنید و هر دو ساعت یک بار به بیمار بدهید. خواص ضد باکتری خاکشیر باعث می‌شود که برای پاک سازی پوست، درمان آکنه و جوش صورت مفید باشد. خاکشیر یکی از بهترین مواد طبیعی برای سم زدایی پوست است که برای روشن شدن پوست و درمان لک‌ها بسیار مفید است.

متخصصان طب سنتی اعتقاد دارند که خاکشیر ضعف قوای جسمانی را در مردان برطرف کرده و به درمان ناباروری مردان کمک می‌کند. برای درمان فشار خون یک لیوان خاکشیر را کوبیده و آن را به صورت پودری نرم درآورید، پودر به دست آمده را در یک ظرف ریخته و به مرور به آن اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند.

اگر هر روز صبح به صورت ناشتا یک لیوان شربت خاکشیر و شیر را مخلوط کرده و میل کنید باعث افزایش اشتها و چاقی خواهد شد. اگر روزانه به صورت ناشتا یک قاشق غذاخوری خاکشیر را با یک لیوان آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید با بهبود حرکات روده آنها را پاک سازی خواهد کرد. همچنین این نوشیدنی با افزایش دفع چربی از بدن باعث لاغری و کاهش وزن می‌شود.

کد خبر 433502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.