کارآفرینی و جانشن‌پروی باید از کودکی آموزش داده شود

مدیر مرکز توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان گفت: افراد باید از سنین پایین برای ایفای نقش درست در آینده، آموزش داده شوند. اگرچه این مسئله در دنیا رایج است اما در ایران این اتفاق بعضا در حوالی ۳۰ سالگی انجام می‌شود.

احسان شهیر در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: مرکز کارآفرینی جوانان و کسب و کار نوپا که یکی از زیر مجموعه‌های واحد توسعه کل کسب و کار اتاق بازرگانی، صنایع، بازرگانی، معادن و کشاورزی است که با هدف تقویت اکوسیستم کارآفرینی اصفهان به فعالیت مشغول است.

وی افزود: یکی از گروه‌های مهم و تأثیرگذار در اکوسیستم کارآفرینی جوانان و نوجوانان هستند که کارآفرینان و فعالان اقتصادی آینده را تشکیل می‌دهند به همین دلیل دوره‌هایی برای تقویت قدرت و درک اقتصادی این گروه طراحی شده و در حال اجراست. هدف این طرح‌ها تقویت مهارت‌های اقتصادی این گروه نظیر مهارت‌های مذاکره، ایده‌پردازی، استراتژی و مدیریت مالی متناسب با گروه سنی مخاطبان است.

مدیر مرکز توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: متأسفانه در دنیا و کشورهای توسعه یافته کارآفرینی، هوش مالی و موارد مشابه از کودکی و سنین پایین به صورت تخصصی به افراد آموزش داده می‌شود. در نتیجه این تلاش‌ها نیز فرد، توانمندی لازم برای اداره یک کسب و کار را به دست آورده و بنابراین شاهد مدیریت جوانان گاه حتی ۳۰ ساله بر کارخانجات و کسب‌وکارهای نوپا هستیم. متأسفانه در ایران این فرایند با تأخیر بسیار زیاد انجام شده و عملاً افراد در ۳۰ سالگی تصمیم به آغاز و انتخاب شغل می‌کنند.

شهیر افزود: اتاق بازرگانی سعی می‌کند در رویدادهای مختلف مانند طرح سکو، بازرگانان کوچک یا کارآفرینان فردا به افراد، مفهوم درست کارآفرینی را آموزش دهد. باید توجه کرد که کارآفرینی یک حوزه میان رشته‌ای است و افراد نمی‌توانند صرفاً با رفتن به دانشگاه و آموختن دروس مربوط به یک رشته به کارآفرینی بپردازند. چنین فعالیت‌هایی تنها تخصص را به افراد آموزش می‌دهد اما ایده کلان کارآفرینی و مهارت‌هایی نظیر فعالیت تیمی، هوش مالی و مواردی از این قبیل نیاز به آموزش‌های بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که چنین مهارت‌هایی همراه با استعدادیابی و جهت دهی اصولی به افراد آموزش داده شود، جوانانی را در مقاطع سنی حدوداً ۲۳ سال شاهد خواهیم بود که کسب‌وکارهای خود را اداره می‌کنند.

مدیر مرکز توسعه کسب و کار اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: مسئله بسیار مهم دیگر وجود نداشتن جانشینان شایسته برای ادامه پرقدرت فعالیت‌های بنگاه‌ها و واحدهای اقتصادی است که مؤسسان یا مدیران قبلی با تلاش بسیار آن را آغاز و تا این مرحله به پیش برده‌اند. بنابراین اصطلاحاً بنگاه‌ها در کشور قدکوتاه است. این یعنی تعداد بنگاه‌های اقتصادی با سابقه بیش از ۱۰۰ سال در ایران انگشت شمار بوده و بنگاه‌ها اغلب پس از یک دوره مدیریتی از دوران اوج خود فاصله گرفته و حتی از بین می‌روند.

شهیر افزود: بنابراین یکی آموزش به این گروه سنی "جانشین پروری" برای چنین صنایعی است. همچنین خلق ارزش جدید یا نوکارآفرینی نیز از دیگر اهدافی است که باید برای تحقق آن تلاش شود.

وی ادامه داد: کسب‌وکارهای ما باید به مرحله‌ای برسد که در کشورهای دیگر نیز به فعالیت مشغول باشند به عبارت دیگر شرکت‌های چندملیتی در ایران ایجاد شود. این مسئله شاید در ابتدا غیرممکن به نظر برسد اما بر اساس تاریخ ایران، در حدود دو قرن پیش، شرکت چندملیتی قدرتمندی به نام شرکت اسلامیه در اصفهان وجود داشته که در کشور بی‌نظیر بوده است.

کد خبر 433500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.