کرونا چه تغییراتی در مدیریت شهر ایجاد کرد؟

مدیریت بحران‌های شهری یکی از اساسی‌ترین مسائل در نظام مدیریتی هر شهر و کشور به شمار می‌آید که بر اساس آن رویکردها و دیدگاه‌های مدیران و مسئولان برای مقابله با بحران و کنترل شرایط تغییر پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به نظر می‌رسد در برابر بحران‌هایی همچون همه گیری بیماری، بحران اصلی نبود حکومت محلی در شهرها است؛ بعضی از کارشناسان شهری معتقدند ارائه خدمات و تصمیم‌گیری صحیح در شرایط بحرانی مثل شیوع بیماری‌های واگیردار باید به صورت هماهنگ، متمرکز و منسجم مدیریت شود.

شهرداری‌ها در شرایط همه‌گیری بیماری نمی‌توانند مسئولیت زیادی داشته باشند زیرا به صورت مستقل عمل نمی‌کنند، البته ضدعفونی کردن وسایل حمل و نقل عمومی، پاک‌سازی معابر و ارائه آموزش‌هایی در مراکز تجمع به منظور پیشگیری و درمان بیماری می‌تواند از سوی نهادهای شهری، سودمند باشد و با آگاهی‌بخشی به مردم و فراهم آوردن شرایط محیطی جلوی گسترش بیماری را بگیرد.

در حوزه جلوگیری از گسترش بیماری، نقش شهرداری چندان برجسته نیست و وزرات بهداشت بیشتر درگیر این مسئله است اما به لحاظ کنترل پیامدهای اجتماعی بیشتر می‌توانند مشارکت داشته باشد؛ مدیریت شهری می‌تواند با تدابیر ویژه و با در نظر گرفتن تمهیداتی، ترس و اضطراب را در فضاهای شهری کاهش دهد و نشاط را به این فضاها تزریق کند تا افرادی که برای کارکردهای ضروری از خانه خارج می‌شوند، در چنین فضایی آرامش خود را به دست بیاورند.

کرونا برای شهرداری اصفهان «تهدید و فرصت» بود

«علیرضا صادقیان» معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان در این باره می‌گوید: با شیوع ویروس کرونا و ایجاد یک بحران جهانی بسیاری از برنامه‌های شهرداری به صورت جدی تحت‌الشعاع قرار گرفت، زیرا از اواخر سال گذشته ناخواسته درگیر اتفاقاتی شدیم که هرگز انتظار آن را نداشتیم.

وی می‌افزاید: سال گذشته بودجه ۹۹ شهرداری بر اساس شرایط عادی تنظیم و برنامه‌ها برای شرایطی تهیه شده بود که پیش بینی این بحران نشده بود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه با ایجاد شرایط کرونایی، کمیته اقتصادی و برنامه‌ریزی به عنوان محور برنامه‌های مالی و برنامه‌ای شهرداری تشکیل شد، اظهار می‌کند: این دو کمیته نقش محوری برای پیش بینی‌های آینده را داشتند.

وی ادامه می‌دهد: از ابتدای شیوع کرونا تغییراتی در برنامه‌های حمل و نقل عمومی شهر ایجاد و سرویس‌دهی اتوبوس‌ها را به حداقل رسید، متروی شهر تعطیل شد و البته در گام بعد برای استفاده بهتر مردم از وسایل نقلیه عمومی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اقدام شد.

صادقیان با بیان اینکه بحران کرونا شهرداری را به شدت در تحقق درآمدها دچار چالش کرده بود، خاطرنشان می‌کند: در سال‌جاری تغییراتی در ارائه بسته تشویقی ساخت و ساز ایجاد شد که تحقق بودجه را تا میزان مورد انتظار رقم زد، همچنین با توجه به استمرار شیوع کرونا، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مناطق و سازمان‌های شهرداری تعریف شد.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری اصفهان در راستای تحقق شهر هوشمند، شرایطی فراهم کرده تا شهروندان بدون مراجعه حضوری به شهرداری از ۹۰ خدمت شهرداری به ویژه خدمات الکترونیکی در زمینه شهرسازی استفاده کنند، می‌افزاید: شهروندان می‌توانند با چند کلیک از طریق سایت my.isfahan.ir به این خدمات دسترسی پیدا کنند.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار می‌کند: در حال حاضر در زمینه شهرسازی ۳۴ خدمت‌رسانی به صورت الکترونیک در دسترس مردم قرار گرفته که ۲۶ خدمت‌رسانی آن در زمینه شهرسازی الکترونیک از جمله گواهی‌های استعلام دفترخانه، بانک‌ها، حفاری، اطلاع از وضعیت ملک در نقشه‌ها و طرح‌های شهری است که در همه مناطق در دسترس شهروندان قرار دارد.

وی با بیان اینکه در شهرداری اصفهان کرونا به عنوان تهدید و فرصت مورد توجه قرار گرفته است، می‌گوید: علاوه بر ارائه ۹۰ خدمت شهرداری به صورت مجازی به شهروندان، از انجام فعالیت‌های عمرانی و زیربنایی شهر غافل نماندیم و این اقدامات علی‌رغم تمام محدودیت‌ها انجام و اجازه ندادیم تأخیری در اجرای پروژه‌ها ایجاد شود.

صادقیان تاکید می‌کند: در شهرداری اصفهان علی‌رغم شرایط سخت کرونا با تدابیر ویژه موفق به انجام اقدامات در بخش‌های اجرایی و عمرانی بودیم که امیدواریم رضایتمندی شهروندان را به همراه داشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دوران پسا کرونا نخواهیم داشت و باید با کرونا زندگی کنیم، بخشی از خدمات همچون ارائه خدمات الکترونیکی، میز خدمت و برگزاری رویدادها از طریق فضای مجازی استمرار خواهد یافت.

لزومبازتعریف نگرش مدیران شهری متناسب با تغییر و تحولات

«مسعود حاج‌بنده» کارشناس برنامه‌ریزی شهری معتقد است: می‌توان وظایف مدیریت شهری در مواجه با کرونا در زمان شیوع و حتی دوران پسا کرونا را باز تعریف کرد.

وی با تاکید بر اینکه نگرش‌ها در مدیریت شهری به نسبت شرایط می‌تواند اصلاح شده و تغییر پیدا کند، می‌گوید: اگر بخواهیم یک چارچوب منطقی را از دیدگاه برنامه‌ریزی شهری در نظر بگیریم، می‌توان این وظایف را در چارچوب الگوهای تحلیل ساختار فضایی شهرها بررسی و تبیین کرد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری با بیان اینکه در حوزه حکمروایی و مدیریت شهری نخستین گام تغییر نگرش مدیریت شهری است، تصریح می‌کند: باید نگرش مدیران نسبت به شهر و مدیریت شهری متناسب با تغییر و تحولات جدید بازتعریف شود که در این راستا مهم‌ترین اقدام توجه به رویکردهای آینده‌نگری، آینده‌نگاری در نگرش مدیران و لحاظ کردن نتایج بررسی‌ها در برنامه‌ریزی‌ها، سیاست گذاری ها، تصمیم‌گیری‌ها و حوزه اجرا است؛ به عنوان مثال اگر در آینده نگاری‌های موضوع بحران بیماری مورد توجه قرار می‌گرفت، در سطح جهانی و داخلی آمادگی بیشتری برای مواجه با کرونا وجود داشت.

وی ادامه می‌دهد: در حوزه اجتماعی باید رویکرد مدیریت شهری به سمت تقویت تاب‌آوری اجتماعی باشد زیرا تاب‌آوری به عنوان یک ظرفیت مهم باعث می‌شود گروه‌های جمعیتی که در یک جامعه زندگی می‌کنند، موقع بروز رویدادهای ناگوار بتوانند با درک و شناخت بالایی با رویدادها مواجه شده و آن را مدیریت کنند و در نتیجه دایره مخاطرات برای آنها کمتر شود؛ البته لازمه اصلی آن این است که بتوانیم راهبرد محوری به عنوان مشارکت مردمی در حوزه تاب آوری اجتماعی تقویت کنیم.

حاج‌بنده با تاکید بر اینکه در حوزه فرهنگی ابزارهای زیادی در اختیار مدیریت شهری است که می‌توان از آنها در جهت اصلاح سبک زندگی استفاده کرد، می‌گوید: در حوزه کالبدی دایره عملکرد مدیریت شهری وسیع‌تر است، به عنوان مثال نوع طراحی‌ها به ویژه طراحی فضاهای عمومی، پهنه‌بندی کلان کاربری‌ها، شیوه توزیع خدمات و سلسله مراتب دسترسی‌ها در شیوه ارتباطات فیزیکی مردم و تراکم جمعیت انسانی در فضا اثرات مستقیم می‌گذارد.

وی می‌افزاید: نوع طراحی‌ها می‌تواند جمعیت انسانی را به تجمع، تمرکز و تراکم به یک مکان ترغیب کند و یا بالعکس عمل کند، بنابراین باید طراحی به گونه‌ای انجام شود که در مواقع بحران تراکم کمترین اثرات منفی را در تشدید بحران‌ها داشته باشد.

این کارشناس برنامه‌ریزی شهری تصریح می‌کند: در بخش زیرساخت‌ها نگاه مدیریت شهری باید تقویت و افزایش خدمت‌رسانی به شهروندان در بستر مجازی امن باشد که این رویکرد در شهرداری اصفهان ایجاد شده و همچنان در حال ارتقا است.

وی با بیان اینکه در حوزه زیست‌محیطی، تأمین نیازهای اولیه بهداشتی مانند آب و فاضلاب مورد توجه است که خوشبختانه در این زمینه در شهر اصفهان مشکل چندانی وجود ندارد، می‌افزاید: در زمینه اقتصادی باید رویکردها و نگرش‌ها به سمت تقویت خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد تا در مواقع بحران شهر و مدیریت شهری با مسائل حاد اقتصادی و بحران‌های ناشی از آن مانند بیکاری، کمبود مواد غذایی و … مواجه نشود.

حاج‌بنده اظهار می‌کند: در حوزه حمل و نقل که در اختیار شهرداری و مدیریت شهری است و البته در دوره شیوع کرونا بخش عمده‌ای از این زیرساخت‌ها قابل استفاده نبود، باید از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای تقویت استفاده از حمل و نقل خصوصی پاک مانند ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل غیر آلاینده همچون خودروها و موتورسیکلت‌های برقی و توسعه مسیرهای دوچرخه فراهم شده باشد.

وی تاکید کرد: مدیریت شهری می‌تواند دورکاری کارکنان شهرداری را که در کاهش شیوع بیماری مؤثر است، استمرار بخشد.

گزارش از: راضیه کشاورز، خبرنگار سرویس کلانشهرهای ایمنا

کد خبر 433498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.