ضرورت اجرای جراحی‌های ارتوپدی اورژانسی در دوران کرونا

ضرورت اجرای جراحی‌های ارتوپدی اورژانسی، پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت با حرکات کششی، توزیع بیماران کرونایی بر اساس امکانات در بیمارستان‌ها، کمک ویتامین A به درمان نابینایی در دیابتی‌ها و کمک به خانواده‌های نابارور با تحت پوشش قراردادن داروهای ناباروری را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک متخصص ارتوپدی گفت: به تعویق انداختن عمل‌های جراحی ضروری ارتوپدی از جمله شکستگی‌ها، به خاطر ترس از کرونا جایز نیست.

محمد قریشی با بیان اینکه عمل‌های جراحی ارتوپدی به دو دسته اورژانسی و غیر اورژانسی تقسیم می‌شود، افزود: دسته اول عمل‌های اورژانسی مانند شکستگی‌ها است که امکان به تعویق انداختن آن‌ها وجود ندارد.

وی با تاکید بر عدم به تعویق انداختن عمل‌های ضروری در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: برای مثال اگر فرد مسن بر اثر زمین خوردگی دچار شکستگی لگن شده است، باید حتماً به مراکز درمانی مراجعه کند و به خاطر شیوع کرونا نباید از مراجعه به پزشک امتناع کند.

این متخصص ارتوپدی با بیان اینکه اخیراً بیمارانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که هفته‌ها از شکستگی اندام آن‌ها گذشته است، اما به خاطر ترس از ابتلاء به کرونا عمل جراحی خود را به تعویق انداخته‌اند، توضیح داد: این در حالی است که اگر بیمار در زمان مناسب به ما مراجعه کند، امکان بهبود ناحیه آسیب دیده بسیار بیشتر است.

وی درباره عمل‌های جراحی ارتوپدی غیر اورژانسی، اضافه کرد: می‌توان به طور کلی عمل‌های جراحی ارتوپدی غیر شکستگی را غیر اورژانسی محسوب کرد، البته گاهی اوقات در موارد غیر شکستگی هم عمل‌های اورژانسی وجود دارد، اما این موارد از استثناها محسوب می‌شود.

پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت با حرکت کششی پاها

تحقیقات جدید نشان می‌دهد انجام ۱۲ هفته کشش منفعلی آسان با اتساع عروق خونی و کاهش سفتی آن‌ها به بهبود جریان خون کمک می‌کند و کشش منفعل با کشش فعال متفاوت است، بطوری که کشش منفعل شامل یک نیروی خارجی مثل یک فرد دیگر یا نیروی جاذبه زمین است، در حالی که کشش فعال توسط خود فرد انجام می‌شود.

تغییرات ناشی از کشش در عروق خونی می‌تواند در بیماری‌هایی نظیر بیماری قلبی تأثیرگذار باشد، محققان دانشگاه میلان ۳۹ شرکت کننده سالم را به دو گروه تقسیم کردند و گروه کنترل هیچ تمرین کششی انجام ندادند، اما گروه آزمایشی پنج بار در هفته و به مدت ۱۲ هفته حرکت کششی پا را انجام دادند.

محققان تأثیر حرکت کششی منفعل را بر روی جریان خون پاها و دست‌ها ارزیابی کردند، آن‌ها دریافتند جریان خون در شریان‌های پاها و دست‌ها افزایش یافت و با گشادشدن عروق خون، از حالت سفتی درآمدند.

این تغییرات دارای مفاهیمی برای بیماری‌های نظیر بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت است چراکه مشخصه تمامی این بیماری‌ها، تغییر در کنترل جریان خون به دلیل اختلال در سیستم عروقی است.

مرگ سالانه ۳۰۰۰ نفر بر اثر سوختگی

رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته گفت: سالی ۳۰ هزار نفر به علت سوختگی در بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و طبق آمار تقریباً سالی ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار نفر می‌سوزند و همه این موارد از ناآگاهی مردم و مسئولین است و سالی سه هزار نفر در اثر سوختگی در کشور می‌میرند.

محمدجواد فاطمی با اشاره به اینکه شایع‌ترین علت سوختگی در کودکان مایعات داغ و علت آن هم سهل انگاری مادر است، تصریح کرد: در بزرگسالان شایع‌ترین علت سوختگی شعله است و چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد سوختگی را برق گرفتگی تشکیل می‌دهد.

وی ادامه داد: در زمینه پیشگیری از سوختگی و درمان و بازخوانی در سوختگی به دولت هیچ امیدی نداریم و انجمنی از نیروهای مردمی و خرد جمعی مردم تشکیل شده است تا شاید بتوانیم آمار سوختگی را در کشور کاهش دهیم.

بیماران کرونایی بر اساس امکانات در بیمارستان‌ها توزیع شوند

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران از بررسی ظرفیت و توان بیمارستان‌های دانشگاهی که به بیماران کرونا خدمات می‌دهند خبر داد و گفت: در ادامه مسیر بحران کووید ۱۹ متأسفانه با موج جدیدی مواجه شدیم که متخصصین و اپیدمیولوژیست‌ها نظرات متفاوتی نسبت به آن دارند.

سید فرشاد علامه با اشاره به افزایش موارد ابتلای کادر درمان به کرونا، روند رو به رشد آمار بیماران کرونایی، کمبود تخت‌های ویژه و تجهیزات مورد نیاز، اظهار کرد: این مشکلات باعث شده در شرایط سختی به سر ببریم.

وی ادامه داد: برای کاستن از بار سنگین خدمات در بیمارستان‌های دانشگاهی، بیمارستان‌های غیر دانشگاهی نیز مشغول ارائه خدمت به بیماران کرونایی هستند و با کمک تیمی از مدیران و کارشناسان معاونت درمان بر اساس اطلاعات تخت‌ها و نیروهای مراکز درمانی، حداکثر امکان افزایش ظرفیت هر یک از مراکز خدمت دهنده به بیماران کرونا را استخراج کرده‌ایم تا پس از بررسی نهایی بالاترین توان هر بیمارستان برای بستری بیماران کووید ۱۹ مشخص و بر این اساس توزیع بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های دانشگاه متناسب با ظرفیت‌های اعلام شده انجام شود.

کمک ویتامین A به درمان نابینایی در دیابتی‌ها

طبق گزارش جدید محققان عملکرد بینایی موش‌های مبتلا به دیابت بعد از درمان با دوز واحد از chromophore 9-cis-retinal که آنالوگ ویتامین A است و می‌تواند رنگدانه بینایی را در سلول‌های شبکیه تشکیل دهد و تولید عنصر حساس به نور شبکیه را به دنبال داشته باشد، به شکل قابل توجهی بهبود یافت.

دیابت موجب کمبود ویتامین A در شبکیه چشم می‌شود که نتیجه آن زوال بینایی است و یافته‌ها این فرضیه را به همراه داشت که تغییرات اولیه در قوه بینایی افراد دیابتی احتمالاً ناشی از کمبود ویتامین A در شبکیه چشم است.

این مطالعه به محققان کمک می‌کند تا درمان‌های مؤثری برای کاهش بینایی مرتبط با "رتینوپاتی دیابتی" ابداع کنند؛ رتینوپاتی دیابتی عارضه‌ای ناشی از دیابت است که به دلیل تغییرات ایجاد شده در رگ‌های خونی رخ می‌دهد.
 

رتینوپاتی دیابتی یکی از علل اصلی کاهش دید است و احتمال نابینا شدن افراد دیابتی را نسبت به افراد سالم ۲۵ برابر بیشتر می‌کند.

ویتامین A برای عملکرد طبیعی بینایی بسیار مهم است، طبق اعلام دفتر مکمل‌های غذایی این ویتامین به رشد پروتئینی کمک می‌کند که شبکیه را قادر به جذب نور می‌کند.

داروهای ناباروری باید تحت پوشش کامل بیمه قرار گیرد

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ایجاد زمینه‌های لازم برای اجرای سیاست‌های جمعیتی اظهار کرد: یکی از این زمینه‌ها پوشش کامل بیمه‌ای داروهای ناباروری است تا خانواده‌ها دغدغه مالی نداشته باشند.

محسن فتحی یکی از اولویت‌های کمیسیون بهداشت و درمان را اجرای سیاست‌های جمعیتی دانست و گفت: یکی از کمیته‌های کمیسیون بهداشت و درمان با محوریت اجرای سیاست‌های جمعیتی تشکیل شده است، در کمیسیون بهداشت کمیته جمعیتی را شکل خواهیم داد تا بتوانیم اسناد بالا دستی را اجرا کنیم چون کشور در آینده به جمعیت جوان نیاز دارد.

وی تسهیل روند در اجرای سیاست‌های جمعیتی را ضروری خواند و توضیح داد: باید مشوق‌هایی برای فرزندآوری خانواده‌ها تعیین شود و از سوی دیگر باید بسته‌های حمایتی برای خانواده‌های ناتوان در باروری فراهم کرد تا آن‌ها از نظر مسائل مالی دغدغه نداشته باشند و از جمله آن پوشش کامل بیمه‌ای داروهای ناباروری است.

کد خبر 433478

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.