تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری راهگشا خواهد بود

یک فعال گردشگری گفت: با توجه به ضرورت پرداختن به مسئله گردشگری و بین بخشی بودن این موضوع که در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه اقتصادی، فرهنگی و مبحث اجتماعی و اشتغال موضوعیت دارد، لذا ایجاد کمیسیون ویژه گردشگری می‌تواند راهگشا باشد.

امین حاتمیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره احتمال تشکیل کمیسیون تخصصی میراث فرهنگی و گردشگری در مجلس اظهار کرد: بر اساس اصل ۶۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تعداد کمیسیون‌ها و دوره تصدی نمایندگان در هر یک از آن‌ها را آئین‌نامه داخلی مجلس مشخص می‌کند. تشکیل کمیسیون جز آئین نامه داخلی مجلس است و قوانین خود را دارد، زمانی که قرار است پرداختن به یک موضوع در قالب کمیسیون مطرح شود جایگاه مشورتی و قانونی مناسبی پیدا می‌کند.

این متخصص در حوزه گردشگری ادامه داد: کمیسیون‌های ویژه نیز می‌تواند ظرفیت‌های لازم را داشته باشد. در بحث واگذاری اصل ۴۴، کمیسیون ویژه اصل ۴۴ در مجلس ایجاد همچنین در بحث جهش تولید کمیسیون ویژه تولید ایجاد شد که کارکرد خوبی هم داشتند و نتیجه این بررسی‌ها به صورت کار کارشناسی در کمیسیون‌های اصلی و صحن علنی مجلس مطرح می‌شود.

وی با اشاره به کار کارشناسی شده کمیسیون‌ها به مجلس پیشنهاد داد: با توجه به ضرورت پرداختن به مسئله گردشگری و بین بخشی بودن این موضوع که در حوزه‌های مختلفی از جمله حوزه اقتصادی، فرهنگی و مبحث اجتماعی و اشتغال موضوعیت دارد و اینکه در شرایط فعلی اقتصاد بدون نفت، نقش محوری در توسعه می‌تواند ایفا نماید لذا ایجاد کمیسیون ویژه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی می‌تواند در این برهه حساس راهگشا و نشان دهنده اهتمام نمایندگان به این حوزه باشد.

حاتمیان تاکید کرد: از لحاظ آئین نامه‌ای هم در ماده ۵۹ آئین نامه داخلی مجلس آمده است در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌آید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند، به پیشنهاد حداقل پانزده نفر از نمایندگان و تصویب مجلس، کمیسیون ویژه تشکیل می‌شود.

نمایندگان باید دغدغه گردشگری داشته باشند

این فعال گردشگری افزود: تفاوت مجلس با دولت در این است که یک موضوع با اسامی مختلفی از جمله فراکسیون، کمیسیون، کمیسیون ویژه و مرکز پژوهش‌ها مورد بحث قرار می‌گیرد و نتیجه آن در قالب طرح پس از تصویب به مصوبه تبدیل می‌شود. اگر نماینده‌های مجلس که در زمینه گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی تخصص، مطالعه، دغدغه و مطالبه دارند در این کمیسیون ویژه عضو شوند شاهد نتایج خوبی خواهیم بود، غیر از این باشد حتی در کمیسیون تخصصی هم خروجی مطلوبی نخواهد داشت.

وی افزود: در حوزه گردشگری سال‌های متمادی بحث و نظر اتفاق افتاده و برخی معتقدند بعد از اقتصاد نفتی برای توسعه و بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و با توجه به ظرفیت‌هایی که در کشور وجود دارد حرکت به سمت گردشگری و جذب درآمد ارزی راهکاری باقی نمی‌ماند به ویژه برای استان‌هایی همچون اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان، فارس و قم که می‌توانند مقاصد گردشگری بین‌المللی باشند. البته توسعه گردشگری نیازمند مشارکت همه ذی‌نفعان و تصمیم گیران است تا این حوزه با چشم‌انداز صحیحی کار کند در غیر این صورت مجبور به ادامه مسیر به صورت ناقص و متزلزل خواهیم بود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: نگاه اقتصادی در حوزه گردشگری باید تقویت شود و اگر در مجلس شورای اسلامی به طور ویژه با افراد دغدغه مند به گردشگری پرداخته شود قطعاً اتفاقات خوبی خواهد افتاد و فعالان گردشگری، متخصصان و دانش آموختگان می‌توانند مشاوران خوبی در حوزه ایده پردازی در زمینه‌های مختلف باشند. تبدیل سازمان گردشگری به وزارت گردشگری باعث شفافیت این وزارتخانه و پاسخگویی به مجلس شورای اسلامی شد. و تشکیل کمیسیون ویژه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی می‌تواند در تکمیل این فرایند به این وزارتخانه کمک کند.

حاتمیان تصریح کرد: البته صرف یک اسم چیز زیادی را تغییر نمی‌دهد تا دیروز سازمان بوده و امروز وزارتخانه است. اگر ابزارهای لازم را در اختیار وزارتخانه قرار دهیم می‌توانیم از تغییر سازمان به وزارتخانه و انتظارات حاصل شده از آن صحبت کنیم.

ابزارهای وزارت گردشگری تغییری نکرده است

وی افزود: ابزارهای وزارت گردشگری از زمانی که سازمان بوده تغییر چندانی نکرده است و زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که یک خروجی خوب، عملیاتی و اجرایی شود که متولی آن به غیر از وظایف و اختیاراتی که دارد ابزارهای لازم را به منظور اعمال نگاه حاکمیتی نیز در دسترس داشته باشد. همیشه مسئولیت در کنار اختیارات معنا پیدا می‌کند و لازم است ابزارهای قانونی را در اختیار وزارتخانه گردشگری قرار داد تا به لحاظ کارکردی و عملکردی توسعه پیدا کند و اگر شکل‌گیری این کمیسیون ویژه در مجلس باعث تقویت گفتمان و محوریت گردشگری شود قطعاً اتفاق خوبی رخ خواهد داد.

این فعال گردشگری تصریح کرد: تا زمان شکل‌گیری کمیسیون ویژه از کمیسیون فرهنگی مجلس انتظار می‌رود که در ابتدا چه در حوزه دولتی و خصوصی از کسانی که در دانشگاه صاحب نظر حوزه‌های فرهنگی هستند در زمینه آسیب شناسی وضع موجود و راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی مشورت بگیرند. زمانی که این کمیسیون نظر فعالان و افراد حقیقی متخصص را در این حوزه جذب کند بهتر می‌تواند در مسائل کلان کشور تصمیم‌گیری کند.

حاتمیان ادامه داد: گردشگری یک صنعت نوپا در کشور ما است و با همه ناملایماتی که با این صنعت صورت گرفته بالاخره شاهد اتفاقات خوبی در سنوات گذشته بودیم به طوری که سهم گردشگری به بیش از ۱۱ میلیارد دلار از تولید ناخالص ملی در سال ۹۷ رسید. و این نشان دهنده این است که گردشگری به اندازه خود سهم خود را در سبد تولید ناخالص ملی داشت ایفا می‌کرد.

وی خاطرنشان کرد: پدیده ویروس کرونا موجب شد تا صنعت نوپای گردشگری دچار لطمه‌های جدی شده و امروز بیش از گذشته لازم است به موضوع گردشگری با نگاهی عمیق پرداخته شود و با تدوین برنامه‌های ویژه حمایتی از کسب و کارهایی که در بستر این صنعت شکل گرفته بتوان آینده روشن را برای این مرز و بوم و به ویژه برای دست‌اندرکاران و جوانان فعال در این بخش تصور کرد.

کد خبر 433464

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.