توصیه‌های تغذیه‌ای برای فصل تابستان چیست؟

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نکات تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا و شرایط خاص فصل تابستان که باید مد نظرخانواده ها باشد را تشریح کرد.

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص نکات تغذیه‌ای برای مقابله با ویروس کرونا و شرایط خاص فصل تابستان که باید مدنظر خانواده‌ها باشد، اظهار کرد: علاوه بر شیوع بیماری کرونا که تابستان امسال مردم با آن در گیر هستند، هر سال با رسیدن فصل گرما افزایش مشکل بیماری‌های عفونی وجود دارد. در مورد اپیدمی کرونا به همین دلیل اولین نکته‌ای که باید مردم رعایت کنند توجه به فاصله اجتماعی و زدن ماسک است.

وی با بیان اینکه در فصل تابستان احتمال کم آبی بدن با گرمازدگی بیشتر می‌شود، افزود: برای جبران کم آبی بدن باید افراد آب و مایعات و در صورت عدم چاقی از از آب میوه‌ها و شربت‌های طبیعی استفاده کنند و این روند بدن را از مشکل کم آبی در امان نگه می‌دارد و هم به نوعی سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی، تصریح کرد: در واقع کم آبی باعث کاهش توان دفاعی بدن می‌شود. اگر وضعیت اقتصادی خانواده هم اجازه داد می‌توان بجای آب از میوه‌های رنگی آبدار حاوی آنتی اکسیدان برای جبران کم آبی بدن در فصل تابستان استفاده کرد.

انتظاری با تاکید بر اینکه با توجه به شیوع اپیدمی کرونا باید مردم در فصل تابستان مسائل بهداشتی را رعایت کنند، گفت: مردم تا جایی که مقدور است باید در ساعت‌هایی که هوا گرم‌تر بوده و در معرض گرمای شدید هستند اگر ضرورتی ندارد از خانه خارج نشوند و سعی کنند کارهای روزمره را بیشتر صبح زود و یا نزدیک غروب انجام دهند.

وی در خصوص مصرف میان وعده‌ها در فصل گرما، اظهار کرد: بهترین میان وعده برای تابستان میوه‌ها به خصوص میوه‌های آبدار مانند هلو و شلیل و انگور یاقوتی است. این میوه‌ها علاوه بر قند موجود که انرژی بدن را تأمین می‌کنند غنی از آنتی اکسیدان و آب بوده و در عمل چاق کننده نیستند.

رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: در واقع مصرف بیش از اندازه میوه‌های تابستانی باعث چاقی نمی‌شود و خوردن این میوه‌ها برای میان وعده افراد چاق نیز منعی ندارد و آنها می‌توانند میان وعده میوه را بخورند و معمولاً جلوی اشتهای کاذب آنها را می‌گیرد. بهتر است اشخاصی که دارای اضافه وزن هستند برای میان وعده تابستانی در درجه اول میوه‌ها و بعد از آب میوه‌های طبیعی را استفاده کنند.

انتظاری برای پیشگیری از گرما زدگی در فصل تابستان به خانواده‌ها، توصیه کرد: اصل گرمازدگی همان کم آبی بدن است. اگر افراد در روزهای تابستانی مایعات کافی را دریافت کنند، دچار مشکل نمی‌شوند. بهترین مایعات میوه‌ها و آب میوه‌ها هستند، در کنار آن می‌توان از شربت عسل با خاکشیر و تخم شربتی نیز برای تأمین آب بدن استفاده کرد.

وی ادامه داد: در حقیقت این مواد مدت زیادی آب را در بدن نگه می‌دارند و آب به مرور جذب بدن می‌شود. همچنین خوردن شربت‌های طبیعی مانند آب آلبالو و آب انگور، آب هندوانه و فالوده میوه‌ها را در فصل تابستان برای تأمین آب بدن و جلوگیری از گرما زدگی به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در خصوص مصرف وعده شام و غذاهای پخته شده در فصل تابستان، اظهار کرد: اکنون با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها در فصل تابستان نیازی به پخت و پز بعضی از غذاها نیست. برای مثال اگر آقایان بالای ۲۰ سال گوشت مصرف نکنند مشکلی برای آنها اتفاق نمی‌افتد و ارزش غذایی و میزان پروتئین تخم مرغ و شیر بیشتر از گوشت است و می‌توانند از این مواد استفاده کنند.

انتظاری با تاکید بر اینکه گوشت را بیشتر به دلیل آهن موجود در آن در غذاهای پختنی استفاده می‌کنیم، گفت: غذاهای سنتی و کم هزینه مانند خوراک جوجه، خوراک کدو و بادمجان در روزهای گرم تابستان به خانواده‌ها توصیه می‌کنیم و مصرف آن علاوه بر اینکه می‌تواند آب بدن را تأمین کند، مغذی‌تر بوده و برای خانواده‌ها کم هزینه تر نیز خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع همه گروه‌های سنی در روزهای گرم تابستان ملزم به خوردن گوشت و فراورده‌های گوشتی نیستند؛ مصرف گوشت باید در برنامه غذایی بچه‌های در حال رشد و خانم‌های دارای فرزند کوچک در اولویت باشد و برای مابقی سنین و آقایان بالای ۲۰ ضرورتی ندارد و می‌توانند بدون خوردن گوشت با مصرف دیگر مواد غذایی آهن مورد نیاز بدن را تأمین کنند.

کد خبر 433437

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.