جایزه مبلمان، مرجعی برای طراحان و معماران

مدیر نگارخانه صفوی گفت: جایزه مبلمان قصد دارد با ایجاد فضایی برای نمایش و رقابت میان طراحان و سازندگان مبلمان، بستری را مهیا نماید تا به مبلمان به عنوان عنصری کلیدی و تأمل برانگیز در فضا پرداخته شود و طراحان این فرصت را پیدا نمایند تا در خصوص فرآیند فکری و محتوایی شکل دهنده‌ محصول به گفتگو بپردازند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در دهه‌های گذشته مبلمان‌های کثیری در کشور تولید شده‌اند، همچنان جواب این سوال باقی است که نام طراحان و معماران ایرانی در میان این آثار چه جایگاهی دارد. به جرأت می‌توان گفت در مقایسه با غنای معماری ایران جایگاه طراحی مبلمان در عصر حاضر مناسب نبوده است.

الناز رجبیان در خصوص برگزاری نمایشگاه جایزه ملی مبلمان به خبرنگار ایمنا گفت: SEAT PRIZE یا جایزه ملی مبلمان، جایزه‌ای است که به آن دسته از طراحانی اختصاص پیدا می‌کند؛ که نشیمن را به صورت نشیمن معنادار، خیال‌انگیز و زیبایی شناسانه و فراتر از عملکرد آن خلق می‌نمایند.

وی افزود: این جایزه قصد دارد با ایجاد فضایی برای نمایش و رقابت میان طراحان و سازندگان مبلمان، بستری را مهیا نماید تا به مبلمان به عنوان عنصری کلیدی و تأمل برانگیز در فضا پرداخته شود و طراحان این فرصت را پیدا کنند تا در خصوص فرآیند فکری و محتوایی شکل دهنده محصول به گفتگو بپردازند.

مدیر نگارخانه صفوی تصریح کرد: این رویداد توسط موزه معماری و خلاقیت خانه صفوی و زنجیره فرهنگی هنری ایوان پایه‌گذاری شده است. یکی از مهمترین اهداف بلند مدت این جایزه، ایجاد مرجعی علمی و تخصصی برای طراحان صنعتی، معماران و تولیدکنندگان در این حوزه است. در پایان هر دوره کتابی از مجموعه آثار طراحی و ارائه شده، تدوین و به چاپ خواهد رسید.

رجبیان ادامه داد: دیگر برنامه‌های این رویداد نمایشگاه تاریخچه مبلمان در ۱۰۰ سال گذشته ایران به همت امیرمسعود انوشفر و جلسات طراحی و B2B که طراحان روند طراحی اثر خود را در ۱۵ دقیقه ارائه نمودند، برگزار گردید.

وی افزود: علیرضا امتیاز، امیرمسعود انوشفر، روزبه پرچمی، ساغر خاکدان دلیر، محسن عرب زاده و محمدرضا قانعی داوران این دوره از مسابقه هستند و معیارهای ارزیابی این دوره شامل موارد توجه به مبانی و الگوهای موجود در فرهنگ و هویت ایرانی، هزینه معقول ساخت، صرفه اقتصادی طرح، بی همتا بودن ایده، ارگونومی و کیفیت فرم هستند.

مدیر نگارخانه صفوی تصریح کرد: طبق اعلام فراخوان مسابقه از میان آثار ارسالی پس از بررسی و تصدیق آثار دریافتی ۳۲ محصول که شرایط شرکت در مسابقه را رعایت نموده بودند، انتخاب و به مرحله نمایش و داوری نهایی رسیدند. از میان طرح‌ها ۶۷ اثر صلاحیت شرکت در این مسابقه را احراز نموده بودند. با صلاحدید هیأت اجرایی و مشاوران محترم مسابقه و با توجه به وضعیت کنونی و در نظر داشتن سلامت عموم بازدید کنندگان در بازه برگزاری نمایشگاه و نمایش آثار، این رویداد در هفته جهانی طراحی صنعتی برگزار گردید. جوایز این دوره به ترتیب، اثر نخست هفت میلیون تومان، اثر دوم دو میلیون تومان و اثر سوم یک میلیون تومان است.

گفتنی است، افتتاحیه اول نمایشگاه آثار این جایزه پنجم تیر ماه با حضور داوران به همراه پنل گفتگویی با حضور آقایان علی شیخ الاسلام، محمد عرب، شروین حسینی و همچنین امیرمسعود انوشفر به نمایندگی از هیأت داوران برگزار گردید. افتتاحیه دوم نمایشگاه آثار نیز دوازدهم تیر ماه به منظور رونمایی تعدادی از طرح‌های ساخته شده و برگزیده با حضور داوران و سخنرانی استاد مرتضی نعمت‌الهی هنرمند و مجسمه ساز، نصیر ملت عضو شورای شهر استان اصفهان برگزار شد. نتایج داوری نهایی اعلام و مراسم اختتامیه رویداد تا پایان تیر ماه ۹۹ برگزار خواهد شد.

کد خبر 433432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.