چرا گردن درد می‌گیریم؟ + نحوه درمان

خیلی از افراد زمان زیادی را در طول روز پشت میزهای خود سپری می‌کنند.این افراد مطمئناً با گردن درد آشنا هستند. گردن درد چه از خیره شدن به صفحه نمایش باشد چه قوز کردن روی صندلی، کنار آمدن با آن بسیار دشوار است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گردن درد در افراد پشت‌میزنشین بسیار شایع است و بیشتر از ضعف عضلانی نشأت می‌گیرد که در این صورت باید با ورزش و نرمش درصدد تقویت عضلات گردن بود.

گردن از مهره‌هایی تشکیل شده است که از جمجمه تا قسمت کمربند شانه‌ای را تشکیل می‌دهند. دیسک‌های گردن شوک‌های بین استخوانی را جذب می‌کنند. استخوان‌ها، رباط‌ها و ماهیچه‌های گردن وظیفه نگه‌داری سر و حرکت آن را دارند.

هرگونه ناهنجاری، التهاب یا صدمه می‌تواند علت گردن درد یا خشکی گردن باشد، همچنین گردن درد می‌تواند در اثر کم تحرکی و ضعیف بودن عضلات، استفاده بیش از حد عضلات گردن یا فشار ناگهانی به گردن رخ دهد.

صدمه به گردن

یکی از آسیب‌پذیرترین بخش‌ها هنگام مواجهه با عوامل آسیب‌زا، گردن است؛ مخصوصاً هنگام افتادن، تصادف ماشین، ورزش یا جایی که عضلات و رباط‌های گردن شما مجبور به حرکت در خارج از محدوده نرمال (طبیعی) خود می‌شوند.

مصدومیت گردن ناشی از حرکت ناگهانی و غیرمنتظره سر است و در صورت شکستگی مهره‌های گردن، ممکن است ستون فقرات نیز آسیب دیده باشند.

علت گردن درد ناگهانی معمولاً ایجاد تنش یا صدمه‌های کوچک به گردن یا اعصاب گردن است که معمولاً در فعالیت‌های روز مره، فعالیت‌های سنگین ورزشی (همچون فشار وارد شده به گردن ژیمناستیک، پرش ارتفاع و فوتبال) باشد.

همچنین ممکن است در بعضی از فعالیت‌ها به طور ناگهانی دچار اینگونه دردها شوید. اگرچه دردهای گردن اغلب به دلایل موارد بالا بر می‌گردد، اما ممکن است در برخی موارد علت گردن درد به بیماری زمینه‌ای یا ناهنجاری در اندام‌های بدن مانند التهاب‌های مفاصلی، فشارهای آرتروز، اختلالات دیسکی و مشکلات استخوانی ارتباط دارد.

حمله قلبی نگران‌کننده‌ترین علت گردن درد است. در صورتی که دچار حمله قلبی شوید، ممکن است دردهای گردنی به سراغ شما بیاید. البته در اغلب موارد دردهای گردن به همراه علائم حمله قلبی همچون تنگی نفس، حالت تهوع، عرق کردن و درد بازو یا فک ظهور می‌کند.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم

عوامل خطر گردن درد می‌تواند زمانی اتفاق بیفتد که وجود درد در گردن ناشی از یک بیماری یا مشکل جدی باشد. بنابراین برای تشخیص و درمان گردن درد به بهترین شکل، در مواقع خاص باید به پزشک مراجعه شود.

اگر همراه با گردن درد احساس وجود غده در گردن، سردرد، تب، تورم غدد لنفاوی، مشکل بلعیدن یا نفس کشیدن، دردی که از بازو یا پاها شروع شود و ناتوانی در حرکت دادن بازوها یا دست‌ها وجود داشت؛ بهتر است به پزشک مراجعه شود.

برای پیشگیری از گردن دردهای پشت میز، باید عضلات ناحیه گردن و شانه را بخوبی تقویت کرد همچنین درمان گردن درد با ورزش و تمرینات کششی مفید است.

نحوه شروع نرمش‌ها

تمرینات را باید به تدریج و کم کم شروع کرد. تقویت عضلات و افزایش انعطاف لیگامان‌ها و عضلات نیاز به زمان دارند. اگر نرمش‌ها با سرعت یا تعداد زیاد شروع شوند، ممکن است موجب افزایش درد شده و آسیب زننده باشد.

نرمش‌های گردن دو دسته‌اند، نرمش‌های کششی که موجب افزایش قابلیت انعطاف عضلات و رباط‌های گردن می‌شوند و نرمش‌های تقویتی که باعث تقویت عضلات گردن می‌گردند. شروع تمرینات با انجام نرمش‌های کشش است و بعد از مدتی باید نرمش‌های تقویتی هم به نرمش‌های کششی اضافه شوند.

ورزش‌های مفید برای گردن درد

حرکت عرضی گردن به بالا و پایین

این تمرین باید در حالت نشسته یا ایستاده و در حالی که سر در موقعیت طبیعی خود قرار دارد انجام شود. به سقف نگاه کرده و سپس به صورت آرام به سمت پایین به کف زمین نگاه کنید. این حرکت را می‌توان ۵ بار در هر جهت تکرار کرد.

حرکت گردن به طرفین

گردن را از سمت چپ و راست به شانه‌های خود نزدیک کنید تا گوش با شانه تماس پیدا کند، اما شانه را بالا نیاورید. آن را آرام نگه دارید. ۵ بار در هر جهت تکرار کنید

چرخش گردن

گردن را به یک طرف و سپس به سمت دیگر بچرخانید. باید چانه در خط شانه بچرخد. این حرکت را ۵ بار در هر جهت تکرار کنید. در صورت شنیده شدن یک صدای شکستن

کوچک بدون درد احساس می‌کنید یا می‌، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد اما در صورت وجود هرگونه درد بهتر است با پزشک مشورت کنید.

تمرینات ایزومتریک

تمرینات ایزومتریک، گردن را بدون حرکت عضلات گردن، آن‌ها را تقویت می‌کند. ایزومتریک تکنیک قدرتی مؤثری است. اگر حرکت دادن یک مفصل یا در مورد خاص حرکت دادن گردن دردناک باشد این نوع حرکات ورزشی می‌تواند بسیار مفید باشد. این تمرینات را می‌توان هم در حالت نشسته و هم در حالت ایستاده انجام داد..

حرکت گردن به عقب

دو دست خود را پشت گردن قرار داده، انگشتان را به هم قفل کرده و با کف دست پشت سر را نگه دارید. در حال حاضر شما باید دو حرکت را به صورت همزمان انجام دهید: گردن به سمت جلو کشیده و با دست‌ها به ارامی گردن را به سمت عقب فشار دهید. این ورزش را به مدت ۱۰ ثانیه حفظ و سپس رها کنید هرچه گردن بیشتر به سمت جلوکشیده شود، باید عضلات را بیشتر تقویت کنید تا گردن را در موقعیت طبیعی‌اش نگه دارید.. هدف تمرین این است که بدون اینکه گردن حرکت کند، عضلات پشت آن منقبض شوند. مزیت این تمرین این است که می‌توان میزان کشش عضلات گردن را کمتر یا بیشتر کرد تا از آسیب زدن به گردن جلوگیری کرد.

حرکت گردن به جلو

در این مرحله کف یک دست را روی پیشانی خود قرار داده و دست دیگر را روی دست اول قرار دهید. سر را به سمت جلو متمایل کرده و با کمک دست‌ها سر را به سمت عقب هل دهید. این موقعیت را. به مدت ۱۰ ثانیه حفظ کرده.

حرکت گردن به طرفین

سر را به سمت شانه متمایل کنید در حالی که با کمک دست، سر را به سمت موقعیت طبیعی‌اش هل می‌دهید. از دست دیگر برای حمایت از مچ دستی که سر را هل می‌دهد، استفاده کنید. با قرار دادن دست در مقابل یک طرف سر، روی هر دو سمت گردن کار کنید. به مدت ۱۰ ثانیه این وضعیت را حفظ و سپس حرکت را برای سمت دیگر گردن تکرار کنید.

چرخش گردن

در حالت نشسته یا ایستاده انگشتان دست‌ها را در هم فرو برده و کف دست‌ها را پشت سر قرار دهید. با کمک دست راست سر را به جلو و پایین برده و در همان حال به سمت چپ بچرخانید تا در سمت راست گردن احساس کشش ملایمی کنید. این حرکت را ۱۰-۵ ثانیه حفظ کرده و ۵-۳ بار تکرار کنید. همین حرکات را با همین مشخصات برای طرف مقابل انجام دهید.

کشش گردن به طرفین

دست راست را کاملاً بالا برده و آرنج را خم کنید سپس کف دست را بر روی سمت چپ سر قرار داده و به آرامی و با کمک دست، سر خود را به سمت راست خم کنید تا جایی که در سمت چپ گردن خود احساس کشش ملایمی کنید. وضعیت را ۱۰-۵ ثانیه حفظ کرده و حرکات را ۵-۳ بار تکرار کنید. همین حرکات را با همین مشخصات برای طرف مقابل تکرار کنید.

کد خبر 433420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.