چرا خنک‌سازی شهرها سخت‌تر از حومه‌ها است؟

شهرها در هنگام شب، اغلب گرم‌تر از حومه‌های خود هستند و همین اختلاف دما آن‌ها را به جزایری گرم در تمام قلمرو اطراف تبدیل می‌کند؛ این رویداد به اثرات جزایر گرمایی شهری معروف است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اخیراً دانشمندان هندی تعداد ۴۴ شهر با جمعیت بالای یک میلیون را مورد بررسی قرار داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که با وجود فضاهای سبز اطراف این شهرها، خنک کردن آن‌ها نسبت به روستاهای نزدیک زمان بسیار بیشتری نیاز دارد. شاید یکی از مهم‌ترین دلایل آن، افزایش آرام و بدون وقفه دمای شهرها باشد که خود می‌تواند در نتیجه فعالیت‌های انسانی شکل گیرد و دمای منطقه و گرم شدن کره زمین را به دنبال دارد. محققان هندی شدت جزایر گرمایی ۴۴ شهر اصلی هند را در تمام فصول، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ مورد مطالعه قرار دادند و متوجه شدند که دمای هوای شهرها نسبت به حومه‌ها گرم‌تر است.

پدیده شبانه

نتایج تحقیقات دانشمندان هندی نشان داد که شهرهای مورد مطالعه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۷ نسبت به حومه‌ها و مناطق روستایی اطراف خود افزایش دماهایی بین – ۰.۰۰۷ تا .۶۴ ۰ سانتی‌گراد را تجربه کرده بودند. این ارقام حاکی است که شهرها با افزایش دمای مداوم مواجه هستند یا اینکه در آن‌ها دمای هوا در شب‌ها با سرعت کمتری، نسبت به روستاها، کاهش می‌یابد. سازمان هواشناسی جهانی تاکید کرده است که در سال ۲۰۱۹ گرمایی بی‌سابقه سراسر جهان، به خصوص کشور هند را فرا گرفت و تمام شهرهای این کشور طولانی‌ترین امواج گرمایی را در سه دهه اخیر تجربه کردند.

تحقیقات نشان داده است که شهرهایی با پوشش گیاهی بیشتر، نظیر چنای واقع در خلیج بنگال در شرق هندوستان، با افزایش اثرات جزایر گرمایی در طول روز مواجه است. این در حالی است که در شهرهایی که از پوشش سبز کمتری برخوردار است اثرات جزایر گرمایی در شب افزایش می‌یابد.

اثرات محیطی جزایر گرمایی

از آن‌جا که جزایر گرمایی در فضاهای شهری عمدتاً به سطح دما در این فضاها بستگی دارد، در نتیجه اثرات جزایر گرمایی در مناطقی با دمای بالاتر، نسبت به سایر مناطق، به مراتب بیشتر خواهد بود.

به عنوان مثال، میانگین دمای هوا دهلی در تابستان حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد است و در نتیجه این شهر از نظر زیست‌محیطی با تنش‌ها و اثرات گرمایی زیادی مواجه خواهد بود. این در حالی است که در شهرهایی نظیر پونه و سرینگار، که میانگین دمای هوای تابستان آن‌ها حتی کمتر از نصف دهلی است، اثرات جزایر گرمایی بر محیط زیست بسیار کمتر است. این شواهد نشان می‌دهد که دمای هوای محلی نقش بسیار مهمی در میزان شدت این اثرات ایفا می‌کند. اثرات، جزایر گرمایی سطح آلاینده‌های هوا را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند رویدادهایی موضعی نظیر شکل‌گیری مه در شهرهایی نظیر دهلی را تشدید کند.

محققان استدلال کرده‌اند که مناطق شهری زمانی به جزایر گرمایی تبدیل می‌شوند که توسعه زیرساخت‌ها نظیر آسفالت و بتن برای خیابان‌ها، ساختمان‌ها و دیگر سازه‌ها متناسب با رشد جمعیت افزایش می‌یابد و جای فضاهای سبز شهری را می‌گیرد.

اقدامات برای کاهش اثرات جزایر گرمایی

با توجه به اینکه دانشمندان سراسر دنیا به طور مرتب هشدار می‌دهند که کره زمین در حال گرم شدن است و اثرات جزایر گرمایی شهری همه گونه‌های زنده را با تهدید مواجه می‌کند، پس خنک‌سازی شهرها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. چنانچه در مدیریت شهری، پوشش سبز، آلاینده‌های هوا، تالاب‌ها، آب و هوای محله، عوامل اجتماعی-اقتصادی و زیرساخت‌های شهری به خوبی مورد توجه قرار نگیرد، آنگاه تهدیدهای ناشی از جزایر گرمایی با شدت بیشتری جهان را در خود محاصره خواهد کرد.

حفظ و گسترش فضاهای سبز در داخل و خارج شهرها یک استراتژی بسیار مؤثر در کاهش دمای هوا و در نتیجه اثرات جزایر گرمایی شهری به شمار می‌رود. شواهد حاکی است که هر چه فضاهای سبز یک شهر و اطراف آن بیشتر باشد، دمای هوای آن شهر نسبت به سایر شهرها پایین‌تر است. از سوی دیگر، جایگزین کردن مواد سبز، نظیر چوب، به جای بتن و آسفالت در احداث زیرساخت‌ها به خصوص ساختمان‌ها می‌تواند به طور چشمگیری به کاهش دمای یک شهر کمک کند.

کد خبر 433327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.