اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن

تأثیر تغذیه بر باروری، علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات، اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن، چهار روش برای ترک مصرف مهم ترین دلیل چاقی و نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه و صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: در حال حاضر طبق مطالعات انجام شده، عوامل تغذیه‌ای نقش تعیین کننده‌ای در باروری و ناباروری دارند. نوع تغذیه هر فرد در دوران بارداری، بر کیفیت باروری نسل‌های بعد نیز اثرگذار است.

غزاله اسلامیان درباره یکی از نقش‌های تغذیه در باروری و ناباروری، گفت: عوامل تغذیه‌ای که بر متابولیسم و تنظیم سوخت و ساز بدن اثر گذارند، با قدرت باروری نیز ارتباط دارد. زیرا هورمون‌های تنظیم کننده سوخت و ساز بدن با هورمون‌های جنسی در یک ریتم شبانه‌روزی در ارتباط هستند.

وی با بیان اینکه ۱۰۰۰ روز ابتدایی زندگی یک فرد نقش کلیدی در سلامت دوران‌های مختلف زندگی او دارد، توصیه کرد: پدر و مادر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری، عادات غلط و الگوهای ناسالم غذایی خود را باید اصلاح کنند. چرا که بسیاری از مطالعات نشان داده است که پدران و مادرانی که از الگوهای غذایی ناصحیح پیروی می‌کنند و الگوی غذایی آنها سرشار از مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس، گوشت‌های قرمز و فرآوری شده به ویژه فست فودها باشد، می‌تواند منجر به کاهش کیفیت تخمک و اسپرمی گردد که قرار است با هم لقاح پیدا کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده علوم تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برخی از افراد به اشتباه بر این باورند که برای داشتن یک بارداری سالم فقط پیروی از اصول تغذیه سالم مختص مادران است. در حالی که تغذیه پدر نیز نقش مهمی در این ارتباط دارد. چرا که علاوه بر اینکه تغذیه مناسب می‌تواند روی کیفیت اسپرم پدر تأثیرگذار باشد بر لانه گزینی جنین نیز اثر دارد.

اسلامیان تصریح کرد: در صورتی که مادر و پدر از سه ماه قبل از اقدام به بارداری از یک الگوی غذایی سالم پیروی کنند، به دلیل کیفیت بالای اسپرم و تخمک، جنین سالم‌تری خواهند داشت.

وی میزان و نوع آنتی اکسیدان‌های رژیم غذایی را از دیگر نکات مهم در ارتباط با باروری دانست و اظهار کرد: والدین باید قبل از دوران بارداری و مادران حین بارداری از مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع مانند میوه و سبزی‌ها در حد تعادل دریافت کنند.

استادیار گروه تغذیه بالینی و رژیم درمانی دانشکده تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه در خصوص شناسایی کمبود ریزمغذی‌ها و سو تغذیه مادران از قبل اقدام به بارداری، گفت: مهم است که مادران قبل از بارداری با انجام یک سری تست‌های آزمایشگاهی و همچنین با مراجعه به متخصص تغذیه از وضعیت تغذیه‌ای خود با خبر شوند و بعد از برطرف شدن کمبودها و کنترل وزن، اقدام به بارداری کنند.

نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن

پروتئین برای بخش‌های مختلف بدن از جمله ساخت و ترمیم ماهیچه‌ها، مهار گرسنگی، تثبیت قند خون و رشد مو و ناخن سالم ضروری است. اگر به مقدار کافی پروتئین نخورید، می‌تواند بر همه‌چیز از وزن تا روحیه شما تأثیر بگذارد. بدن ما می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ گرم پروتئین را به طور هم‌زمان جذب کند. توصیه می‌شود حداقل ۲۰ گرم از پروتئین در هر وعده غذایی وجود داشته باشد. مصرف این مقدار به شما کمک می‌کند در طول روز سرحال و پرانرژی باشید. گفته می‌شود علائمی وجود دارد که نشان می‌دهد بدن شما به پروتئین بیشتری نیاز دارد. ایجاد مشکل در عضله‌سازی، میل زیاد به مصرف شکر، خشکی پوست، نازک شدن موها، گرسنگی سریع بعد از خوردن غذا، تورم در شکم پاها، افسردگی و نوسانات خلقی و طولانی شدن مدت بیماری از نشانه‌های کمبود پروتئین در بدن است. پروتئین باید پایه ثابت رژیم غذایی شما باشد. پروتئین همه چیز را متعادل می‌کند، هوس‌ها را متوقف می‌کند و ما را کامل‌تر نگه می‌دارد. اگر به اندازه کافی مصرف پروتئین نداشته باشید، ممکن است موهای خشک و شکننده یا پوستی خشک پیدا کنید. پروتئین باعث می‌شود احساس هوشیاری بیشتری داشته باشید در حالی که کربوهیدرات‌ها باعث خواب‌آلودگی می‌شوند. پروتئین می‌تواند با تهیه اسیدهای آمینه که نقشی اساسی در ایجاد سروتونین و دوپامین در بدن دارند، باعث تقویت خلق‌وخوی می‌شوند.

علائم و عوارض مصرف ناکافی سبزیجات

سبزیجات خواص بیشماری برای سلامتی دارند چرا که سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر خوراکی هستند. مصرف این گونه از مواد غذایی در عملکرد صحیح اندام‌ها و ارگان‌های بدن و پیشگیری از ابتلاء به بیماری‌های مزمن مفید و مؤثر است. این نوع از خوراکی‌ها علاوه بر تأمین آنتی اکسیدان‌ها بهترین منبع تأمین فیبر مورد نیاز بدن هستند که به هضم غذا کمک می‌کند. خودداری از مصرف کافی سبزیجات با تأثیرات منفی طولانی مدت برای سلامتی همراه است. علائمی که وجود آن‌ها می‌تواند نشانه عدم مصرف کافی سبزیجات و اثرات نامطلوب آن بر بدن باشد، این علائم عبارتند از: سبزیجات منبع مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی متعدد هستند که بدن برای داشتن عملکرد مناسب به آن‌ها نیاز دارد. خودداری از مصرف کافی سبزیجات و تمرکز بر مصرف خوراکی‌های سرشار از مواد غذایی فراوری شده و حاوی کربوهیدرات بالا می‌تواند به احساس خستگی، از دست دادن حافظه و نوسانات خلق و خو منجر شود. علاوه بر این، ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در سبزیجات نقش مهمی در تنظیم خلق و خو دارند. برخی مطالعات حاکی از آن است که بین رژیم غذایی و خلق و خو ارتباط وجود دارد و رژیم‌های غذایی حاوی میزان کمی از میوه‌ها و سبزیجات خطر ابتلاء به افسردگی را افزایش می‌دهند. مصرف میزان کافی از سبزیجات کمک می‌کند تا فرد برای مدت زمان بیشتری احساس سیری داشته باشد و بدن انرژی مورد نیاز خود را حفظ کند. همچنین خودداری از مصرف کافی سبزیجات باعث می‌شود فرد میل بیشتری به مصرف مواد غذایی ناسالم داشته باشد. سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد که ممکن است به بافت پوست آسیب برساند، حفاظت می‌کنند. دعضلات برای رفع انقباض و گرفتگی به پتاسیم کافی نیاز دارند و وجود سطح پایینی از این ماده معدنی در خون، گرفتگی عضلات را به همراه دارد. میوه‌ها و سبزیجات بهترین منابع پتاسیم هستند. علاوه بر سیب زمینی، اسفناج و سایر سبزیجات دارای برگ تیره از بهترین منابع گیاهی حاوی پتاسیم به حساب می‌آیند. مصرف میزان کافی از فیبر خوراکی کمک می‌کند تا مواد زائد سریع‌تر از روده‌ها تخلیه شوند.

چهار روش برای ترک مصرف مهم‌ترین دلیل چاقی

شکر یکی از شایع‌ترین دلایل افزایش وزن، چاقی و دیابت است. به همین ترتیب، روش‌های ساده‌ای برای جایگزینی قند در رژیم غذایی و کاهش خطر ابتلاء به بیماری وجود دارد. ساده‌ترین روش برای کاهش مصرف قند جایگزین کردن آن با یک قند طبیعی است. همیشه بهتر است که قند طبیعی را بیشتر از قند مصنوعی مصرف کنید.

برای سم‌زدایی بدنتان بیشتر آب بنوشید. میوه‌های کنسروشده معمولاً حاوی شربت هستند که قند فراوانی نیز دارد. در عوض، میوه‌های تازه را از بازار بخرید تا جایگزین سالم‌تری داشته باشید. حذف قند از روی میز بسیار مهم است. سعی کنید قند را از روی میز خود حذف کنید. این موضوع تأثیر مثبت زیادی روی سلامتی شما خواهد داشت.

اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن

مروزه خوردن فست فودها و خرید غذاهای بیرون‌بر به بخشی از عادت غذایی ما تبدیل شده است که مصرف مداوم این غذاها مضرات بسیاری برای سلامت ما به همراه دارد. بنابراین با توجه به اثرات مخرب فست فودها بر سلامت بدن، باید در مصرف آنها بیشتر احتیاط کرد.

اختلال در دستگاه گوارش: فست فودها سرشار از کربوهیدرات هستند. وقتی این غذاها وارد بدن می‌شوند قند حاصل از آنها وارد خون می‌شود و قند خون افزایش پیدا می‌کند. از جمله بیماری‌های گوارشی که طرفداران فست فود را تهدید می‌کند می‌توان به نفخ، سو هاضمه، رفلاکس معده، سرطان معده و سرطان روده بزرگ اشاره کرد.

دستگاه تنفسی: کالری اضافه در این مواد غذایی موجب چاقی می‌شود. خطر بیماری تنفسی به واسطه فست فود در کودکان بیشتر است. پژوهش‌ها نشان داده کودکانی که در هفته سه بار فست فود می‌خورند بیشتر از دیگران در خطر ابتلاء به مشکلات تنفسی قرار می‌گیرند.

اختلال در روند باروری افراد: مواد موجود در فست فودها می‌تواند در باروری شما تأثیر گذار باشد. این مواد عملکرد هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کند و موجب بروز مشکل در روند تولید مثل می‌شود. در زنان باردار مصرف بیش از حد فست فود باعث ایجاد بیماری‌های روحی و جسمی در جنین می‌شود.

تأثیر بر پوست: غذاهای چرب مثل فست فودها باعث بروز جوش‌های پوستی می‌شود که نتیجه کربوهیدرات بالا در فست فودها است.
کودکانی که فست فود زیاد مصرف می‌کنند بیشتر در معرض اگزمای پوستی قرار می‌گیرند.

تأثیر روی سیستم عصبی: افرادی که فست فود مصرف می‌کنند نسبت به دیگران ۵۱ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلاء به افسردگی قرار می‌گیرند.

ابتلاء به بیماری قلبی_ عروقی: وجود نمک و چربی در فست فودها باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود و ابتلاء به بیماری قلبی_ عروقی را افزایش می‌دهد.

بیماری‌های دهان و دندان: معمولاً به همراه فست‌فودها، نوشابه گازدار هم استفاده می‌شود که حاوی اسید و قند بالایی هستند و مصرف آنها پوسیدگی دندان و فرسایش مینای دندان‌ها را به دنبال دارد.

کد خبر 433314

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.