مهمترین کارکرد شورای عالی آموزش و پرورش کارکرد تنظیم‌گری است

وزیر آموزش‌وپرورش در آیین تکریم و معارفه دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش بابیان اینکه مهمترین کارکرد شورای عالی آموزش و پرورش کارکرد تنظیم‌گری است، گفت: رکن اساسی کار در شورای عالی، ارزیابی صحیح است.

به گزارش ایمنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، محسن حاجی میرزایی در آئین تکریم و معارفه دبیر کل شورای عالی آموزش‌وپرورش، اظهار کرد: وقتی از آموزش صحبت می‌شود از آن به‌عنوان یکی از حقوق مسلم مردم و تکالیف قطعی دولت‌ها نام‌برده می‌شود که در قانون اساسی هم تصریح شده است.

وی افزود: یک وجه از آموزش امکان بروز و ظهور دادن به انسان‌ها و کمک به پرورش آنان و کسب صلاحیت انسان‌ها و همچنین به دسترسی برابر به آموزش اشاره دارد، توزیع نابرابر فرصت‌های آموزشی می‌تواند به افزایش بی‌عدالتی و ایجاد فرصت‌های نابرابردر شبکه قدرت و ثروت بینجامد؛ بنابراین نقطه عظمت دستیابی به عدالت و مجالی برای شکوفایی انسان‌ها و استعدادهای آن‌ها آموزش است.

حاجی میرزایی بابیان اینکه وجه دیگری از آموزش که وجه اجتماعی‌ترآموزش است و آن؛ آینده جامعه است که در آموزش شکل می‌گیرد، تصریح کرد: هرآنچه امروز هستیم محصول آموزش دیروز و آنچه فردا بر جامعه حاکم می‌شود محصول آموزش امروز خواهد بود لذا همه تحولات پایدار در جامعه محصول کارایی نظام آموزشی است هرچقدر نظام آموزشی کاراتر، نهادها کاراتر و هرچقدر نهادها کاراتر، حکمرانی ما شایسته‌تر و مطلوب‌تر خواهد بود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: وقتی از آموزش از چنین جایگاهی صحبت می‌کنیم، حکمرانی در آموزش‌وپرورش اهمیت جدی پیدا می‌کند اینکه چگونه با این مقوله مهم و بسیار پیچیده روبرو شویم و نقشمان را به‌درستی ایفا کنیم.

وی ادامه داد: امروز برآیند دیدگاه قالب در ادبیات حکمرانی، تنظیم‌گری است اینکه دولت چگونه باید حضورداشته باشد ظرفیت تنظیم‌گری دولت‌ها است که تا چه حد توانمندی برای ظرفیت تنظیم‌گرانه دارند و اگر بپذیریم آموزش به‌عنوان یکی از ارکان مهم حکمرانی است این قاعده بر آموزش هم حاکم است که تنظیم‌گرانه رفتار کردن و ظرفیت‌ها را به نحو مؤثر و شایسته مدیریت کردن، بسیار اهمیت دارد. اگر تنظیم‌گری را به‌عنوان یک کارکرد بسیار مهم در حکمرانی امروز بدانیم نقطه عزیمتش شورای عالی آموزش‌وپرورش است.

عضو کابینه تدبیر و امید با تاکید بر مهم‌ترین کارکرد شورای عالی آموزش‌وپرورش، گفت: آنجایی که باید این ادبیات قوی شود و این قابلیت باید فربه شود و ظرفیت شکل بگیرد، شورای عالی آموزش‌وپرورش است، لذا مهم‌ترین کارکرد شورای عالی آموزش‌وپرورش، کارکرد تنظیم‌گری با رعایت اصول و ارزش‌های جامع است.

وی افزود: بستری که شورا را تغذیه می‌کند و توان شورا را بالا می‌برد دبیرخانه شورا است که تمهیدات لازم و مطالعات را انجام می‌دهد تا ایفای نقش مؤثر کند.

حاجی میرزایی با اشاره به مطالعه مجموعه‌های تنظیم‌گر، اظهار کرد: اینکه نقطه عزیمت این کارکرد کجا است و شورای عالی باید از کجا نقش‌آفرینی کند این سوال کلیدی است نقطه عزیمت، شناسایی مسئله است چه در نگاه چشم‌انداز محور که مسئله درباره فاصله‌ای است که بین ما و آن نقطه مطلوب وجود دارد و چه درزمانی که با یک مسئله‌ای روبه‌رو هستیم و می‌خواهیم آن را حل کنیم.

وی اظهار کرد: برای حل یک مسئله، صورت‌بندی مسئله، مهم است اگر مشکلی در قالب مسئله صورت‌بندی نشود، قطعاً حل نخواهد شد لذا هنر تبیین مسئله گام نخست است، باید اندیشید که قرار است چه مسئله‌ای را حل کنیم.

شورا، فهم، شناسایی و صورت‌بندی مسائل آموزش‌وپرورش را انجام دهد

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به فرایند تصمیم‌گیری در شورای عالی آموزش‌وپرورش، گفت: ظرفیتی که باید در شورای عالی شکل بگیرد، فهم، شناسایی و صورت‌بندی مسائل است و بعد از شناسایی معلومات و مجهولات باید آسیب‌شناسی انجام شود و راه‌حل‌ها همراه با آثارشان را ارائه کنیم و پس از انجام فرایند سنجیده و دقیق گزینه نهایی روی میز قرار گیرد و آن موقع زمان برای تصمیم‌گیری فرارسیده است.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: شورا باید بررسی کند چه موضوعی صلاحیت دارد که در دستور قرار گیرد و چه کسی صلاحیت ارسال موضوع را دارد و موضوع باید دارای چه استانداری باشد و چه فرایندی را باید طی کند و … این‌ها کارهای مهمی است که برای حمایت از شورای عالی موردنیاز است.

عضو کابینه تدبیر و امید اذعان کرد: پیش‌بینی کمیسیون‌ها برای بررسی دقیق‌تر و تخصصی‌تر موضوعات است. در منطق تنظیم‌گری از ارزیابی پیشین و ارزیابی پسین نام می‌برند قبل از تصمیم باید تصویری داشته باشیم که این تصمیم در مجموعه منظومه‌های پیرامونی‌اش چه آثاری برجا می‌گذارد و چه تعادل‌هایی را برهم می‌زند و این نکاتی است که قبل از تصمیم‌گیری باید بدانیم.

وی بابیان اینکه هرچه دبیرخانه تکنیکی‌تر و فنی‌تر باشد تصمیم‌گیران درک روشن‌تری از تصمیم‌های خود خواهند داشت، افزود: پس از هر تصمیم و حتی قبل از آن نیازمند ارزیابی هستیم و لذا باید تحقق اهداف را پیگیری کنیم.

حاجی میرزایی در پایان رکن اساسی کار را ارزیابی صحیح برشمرد و ادامه داد: پایه اصلی خیمه شورای عالی، ارزیابی است و این موضوع در همه مراحل حتی شناخت مسئله باید انجام شود؛ بنابراین یکی از جایگاه‌هایی که می‌تواند مسئله به ما معرفی کند نتایج حاصله از ارزیابی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اجرای سند تحول بنیادین از برنامه‌های جدی آموزش و پرورش در دولت دوازدهم است، تصریح کرد: تلاش خواهم کرد با بازخوانی برنامه‌های سند، متناسب با امکانات، شرایط جامعه و نیازهای آموزش و پرورش، برنامه‌های اولویت‌دار سند را اجرا کنم. برنامه‌هایی که می‌تواند در مخاطبین و ذینفعان آموزش و پرورش شوق تحول خواهی را تقویت کند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های کوتاه مدت آموزش و پرورش تلاش می‌کنم با درک شرایط و منابع موجود به ویژه در حوزه مدرسه بتوانم تحولات خوبی را برای دانش آموزان، اولیا و معلمان رقم بزنم، به طوریکه ذینفعان بتوانند شیرینی تحول را احساس کنند.

حاجی میرزایی، خاطر نشان کرد: قطعاً اجرای سند تحول بنیادین در مسیر تحقق بیانیه‌ی گام دوم انقلاب، ابلاغی مقام معظم رهبری است و می‌تواند زمینه تربیت انسانی در تراز حیات طیبه و آرمان‌های انقلاب و رهبری را محقق کند.

کد خبر 433278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.