پژوهشی برای نوسازی و مقاوم‌سازی پل‌های شهری اصفهان

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: ارائه مدل ساده تحلیل ریسک سازه‌ای به کمک تحلیل هزینه فایده جهت تصمیم‌گیری اقدامات نوسازی و مقاوم‌سازی در پل‌های شهری اصفهان به عنوان پروژه پژوهشی مسئله محور حوزه بهره‌بردار معاونت عمران شهری است که در دانشگاه صنعتی اصفهان مورد پژوهش قرار گرفت.

قدرت افتخاری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: همواره احتمال وقوع بحران‌ها مختلف مانند سیل، زلزله، طوفان و … در شهرها وجود دارد که با توجه به رشد شهری اصفهان، جمعیت آن و وجود ساختارهای عمرانی و شهری ارزشمند در شهر لازم است تحلیل ریسکی بر روی سازه‌های مهم شهری با توجه به احتمال رخداد هر یک از این بحران‌ها صورت پذیرد.

وی افزود: محاسبه احتمال رخداد مخاطرات مختلف و لحاظ اثرات آن بر روی سازه پل‌ها با توجه به خرابی‌های رخ‌داده در سازه پل‌ها ناشی از عوامل جوی و شرایط بهره‌برداری و یا حتی گذشت عمر بعضی از المان‌ها، سبب شده همواره پل‌ها نیازمند ارزیابی مداوم باشد.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان با بیان اینکه تعمیر و یا مقاوم‌سازی سازه پل‌ها، با توجه به نقش بسیار مهم آنها در شبکه حمل و نقل در صورت رخداد بحران و زوال تدریجی آنها ناشی از بهره برداری، امری مسلم و اجتناب ناپذیر است، ادامه داد: تصمیم‌گیری جهت کیفیت اقدامات تعمیر و اصلاحی و اولویت‌بندی پل‌ها، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مهندسان و مدیران است.

وی تاکید کرد: با توجه به مخاطراتی که در طول عمر پروژه‌های عمرانی وجود دارد، لازم است در هر یک از مراحل مطالعه، طراحی، اجرا و نظارت پروژه‌های مختلف عمرانی و حمل و نقلی در سطح شهر اصفهان، ملاحظات مربوط به مدیریت بحران نیز در نظر گرفته شود.

افتخاری گفت: با توجه به پیچیدگی‌های زندگی شهری و افزایش مخاطرات و تهدیدهای انسانی پیش‌رو، بروز بحران‌های طبیعی باعث فاجعه‌های بزرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه پل‌ها در شبکه معابر شهری به دلیلی نقش مهمی که در تردد خودروها و کوتاه کردن زمان سفر شهروندان در شبکه حمل و نقل دارند، از جایگاه خاصی برخوردار است، افزود: پل‌های ارتباطی در شهر بر روی رودخانه زاینده رود در مرکز شهر اصفهان و همچنین سایر پل‌های موجود در شبکه حمل و نقلی در صورتی که نتوانند در هنگام رخداد بحران خدمات رسانی بی وقفه خود را ارائه کند، ممکن است سبب ایجاد خسارت‌های اساسی به شهر شوند؛ از این رو بررسی خرابی پل‌ها برای پل‌هایی با سن زیاد و یا پل‌هایی که نقش بسیار مهم و حیاتی در شبکه حمل و نقلی دارد، نیاز به توجه بیشتری دارد چرا که عدم توجه به آنها ممکن است علاوه بر خرابی و آسیب‌های جبران ناپذیر جانی و مالی، سایر زیرساخت‌های حمل و نقلی را نیز تحت تأثیر قرار داده و موجب ضرر و زیان بیشتر به شهر و شهروندان شود.

مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان گفت: برای ارائه مدل ساده تحلیل ریسک سازه‌ای به کمک تحلیل هزینه فایده جهت تصمیم‌گیری اقدامات نوسازی و مقاوم‌سازی در پل‌های شهری اصفهان مطالعاتی پیرامون مدل‌سازی مصالح و زوال مشخصات مکانیکی در طول زمان، مدل‌سازی بارگذاری خارجی محتمل در طول عمر سازه، تعیین حدود حاشیه امنیت مورد قبول، تحلیل سازه در شرایط فعلی و تعیین حدود ایمنی فعلی آن، تحلیل سازه تحت بارگذاری خارجی محتمل و تعیین حدود ایمنی آینده سازه، آنالیز هزینه‌های سازهای شامل هزینه‌های تعمیر، نگهداری و نوسازی و حمل و نقلی محتمل برای سازه و تحلیل ریسک سازه و آنالیز هزینه فایده انجام و پس از بررسی هزینه‌ها و سودها، پارامترهای مهم تحلیل هزینه فایده و رابطه مورد استفاده در این پژوهش معرفی شد.

وی اظهار کرد: نتیجه‌گیری نهایی با توجه به نتایج تحلیل‌ها بر روی مخاطرات و سناریوهای مختلف مطرح شده نشان داد که افزایش ضریب طراحی به مقدار ۱۵ درصد در کاهش هزینه‌های خرابی در طول عمر بهره‌برداری مؤثر است.

افتخاری تصریح کرد: از دیگر نتایج انجام پژوهش آن بود که استفاده از ورق FRP در وضعیت فعلی به صرفه نیست، اما با توجه به درصد پایین میلگرد پایه‌ها در صورت نیاز به افزایش اهمیت ترافیکی پل لاجرم بوده و از سوی دیگر راهکار اصلاح بستر در کاهش احتمال رخداد آب شستگی بسیار مؤثر است.

کد خبر 433258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.