۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
قیمت مصوب تست کرونا اعلام شد

مدیرکل ازمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبلغ مصوب تست کرونا در بخش دولتی و خصوصی را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیامک سمیعی در نشست خبری خود که به صورت بر خط برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه رعایت فاصله فیزیکی و شرایطی که مانع از انتقال ویروس شود بسیار اهمیت دارد و آزمایشگاه‌های پزشکی ما جایی است که در آن بیماران و مردم تجمع می‌کنند، لازم است در آزمایشگاه‌های ما نیز شرایط لازم توسط مدیریت آزمایشگاه چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی فراهم شود.

وی افزود: با ایجاد این شرایط ضمن اینکه تمام دستورالعمل‌های بهداشتی در محل کار اجرا می‌شود، مردم نیز در شرایطی قرار نگیرند که ویروس قابلیت انتقال داشته باشد و این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا متوجه شدیم در بسیاری از آزمایشگاه‌های ما صف‌های طولانی وجود دارد و تجمعی وجود دارد و ممکن است مردم در این تجمعات مبتلا به ویروسی شوند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مسئله مهم دیگر خدمات آزمایشگاهی در بخش خصوصی است، ادامه داد: ما شکایات متعددی داشتیم در خصوص اینکه این آزمایشگاه‌ها با چه مجوزی و با چه هزینه‌ای به ارائه خدمات می‌پردازند و آیا این خدمات مجوز دارد یا خیر که موضع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص شفاف است که کسانی که آزمایش‌های تشخیصی انجام می‌دهند و کسانی که این آزمایش را تجویز می‌کنند، باید دستورالعمل‌های لازم را انجام دهند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت در این اوضاع مانع از این می‌شود که هزینه‌های اضافی به مردم تحمیل شود، همچنین از خدمات آزمایشگاهی درست استفاده شود تا توانسته باشیم خدمتی به مردم کرده باشیم و داده‌هایی در اختیار نظام سلامت قرار می‌گیرد بتواند به قطع زنجیره شیوع کرونا کمک کند.

سمیعی تصریح کرد: آزمایش‌های اختصاصی کرونا از جمله آزمایش‌های مولکولی که این روزها در آزمایشگاه‌های پزشکی انجام می‌شود باید در آزمایشگاه‌های مورد تأیید وزارت بهداشت انجام شود، متوجه شدیم که تعدادی از آزمایشگاه‌ها که تست کرونا انجام می‌دهند مجوزهای لازم را ندارند که دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به برخورد با آنها هستند.

اجازه سو استفاده به آزمایشگاه‌ها را نمی‌دهیم

وی گفت: همچنین برخی آزمایشگاه‌ها که مجوزهای لازم را نیز دارا هستند پروتکل‌ها و دستورالعمل را رعایت نمی‌کنند که در حال بررسی این موارد هستیم، اجازه نمی‌دهیم که آزمایشگاه‌ها از این شرایط سو استفاده کنند.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر عدم مراجعه مستقیم مردم به آزمایشگاه‌ها اظهار کرد: مراجعه به آزمایشگاه‌ها باید با دستور و تجویز پزشک مرتبط باشد، مواردی دیده شده است در حال جا انداختن تعرفه‌هایی برای آزمایش‌های سرولوژی هستند.

وی اضافه کرد: مبلغی که در دستورالعمل‌های ما برای آزمایش‌های سرولوژی تعریف شده است مبلغی کمتر از ۳۰ هزار تومان است در حالی که آزمایشگاه‌ها در حال جا انداختن مبالغ دیگری هستند، البته که ما این آزمایش‌ها را ضروری نمی‌دانیم و تشخیص آن با پزشک متخصص است.

سمیعی افزود: بسیاری از کسانی که به بیماری کرونا مبتلا شدند و خود می‌دانند که تست مولکولی آنها زمانی مثبت بوده است به تست منفی سرولوژی می‌رسد که این موضوع باعث گیج شدن فرد می‌شود، بنابراین تقاضا می‌شود که این آزمایشگاه‌ها توسط کسانی تجویز بشود که صلاحیت و اطلاعات کافی را دارند.

تست کرونا دولتی رایگان است

وی در خصوص تعرفه‌های تست تشخیص مولکولی ادامه داد: مبالغ مختلفی برای این آزمایش‌ها تعیین شده است، ولی تعرفه اصلی آن در بخش خصوصی مبلغی کمتر از ۵۹۰ هزار تومان است، ولی در بخش دولتی زمانی که وقتی تشخیص داده شود که فردی نیاز به آزمایش دارد، این آزمایش رایگان خواهد بود.

مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به تعیین تعرفه تست کرونا توسط ستاد کل نیروهای مسلح گفت: حتماً منطقی پشت این مسئله است، که در این تعرفه از ارزش گذاری‌های نسبی استفاده کرده است و برای آزمایش‌ها مبلغی نزدیک ۵۶ هزار تومان در بخش خصوصی تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه هرچه بتوانیم هزینه‌های آزمایشگاهی را کاهش بدهیم به نفع مدیریت بیماری است، تصریح کرد: برقراری پروتکل‌های بهداشتی توسط مشاغل و مردم باید مورد توجه قرار بگیرد تا با استفاده از پیشگیری‌ها بتوان از هزینه‌های بلند مدت جلوگیری کرد.

کد خبر 433255

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • امیر IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۲
    14 0
    همش دروغه، بیمارستان دولتی هم رفتیم گفتن باید بفرسیتم بیمارستان های خصوصی پولیه،250 هزار تومان. خدا خیرشون نده که درو غ میگن/
  • عباس IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    5 2
    مرگ بر آمریکا