صدای پای کوپن

آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور و مزایا و معایب بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه ۲۲ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «اهواز و کرمان؛ بیشترین جانباختگان کرونا» به بررسی آخرین وضعیت شیوع کرونا در کشور پرداخت و نوشت: در حالی که مسئولان آرامستان بهشت زهرا (س) و اعضای شورای شهر تهران، از افزایش شمار قربانیان کرونا در تهران ابراز نگرانی کرده‌اند، در خوزستان مدیرعامل سازمان‌های آرامستان های اهواز از افزایش ۷۰ درصدی دفن جان‌باختگان از زمان شیوع کرونا خبر داد. همان‌طور که علیرضا عالی‌پور، رئیس هیأت مدیره سازمان آرامستان های شهرداری اهواز در روز گذشته خبر از افزایش ۷۰ درصدی دفن اموات پس از شیوع کرونا خبر داده بود، گفت: «تا قبل از شیوع کرونا، سازمان آرامستان شهرداری اهواز روزانه کار دفن شش نفر را انجام می‌داد اما در تیرماه ۹۹ این آمار به ۱۰.۲۵ نفر رسید که افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد». او شمار جان‌باختگان در شهر اهواز را بیشتر از این آمارها دانست و گفت که آمار غسل بیشتر از تعداد تدفین بوده است زیرا برخی از مردم مایل هستند اموات خود را در مکان دیگری دفن کنند بنابراین شهرداری اهواز کار غسل و کفن را طبق پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌دهد اما برخی از اموات در شهرهای دیگر یا در روستاها دفن می‌شوند.

همچنین سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان از فوت ۱۲ نفر به‌دلیل ابتلاء به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته از جمعه (۲۰ تیر) تا شنبه (۲۱ تیر ۹۹) در استان کرمان خبر داد. مهدی شفیعی تعداد موارد بستری قطعی مبتلا به کرونا هم اکنون در بیمارستان‌های استان کرمان را ۳۸۴ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۱۸۷ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی کرمان، ۳۸ نفر مربوط حوزه دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۱۱۹ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، ۱۰ نفر مربوط به حوزه دانشگاه علوم پزشکی بم و ۳۰ نفر نیز مربوط به حوزه دانشکده علوم پزشکی سیرجان هستند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «صدای پای کوپن» به بررسی مزایا و معایب بازگشت کالابرگ به اقتصاد ایران پرداخت و نوشت: کوپن، خاطره روزهای شروع جنگ برای نسلی است که آن شرایط را با تمام وجود درک کرده‌اند. روزهایی که وقتی از هر خیابانی رد می‌شدند شاهد صف‌های طولانی توزیع کالای اساسی بودند. از آن زمان، سال‌ها می‌گذرد و اکنون که سفره‌ها روزبه‌روز کوچک‌تر می‌شود، بار دیگر صحبت از بازگشت کوپن به عرصه اقتصاد کشور به میان آمده و نظرها را به خود جلب کرده است.

از گوشت و مرغ گرفته تا روغن و شکر همه و همه به شکل کوپن میان افراد توزیع می‌شد و پیر و جوان ساعت‌ها در صف خرید کالاهای اساسی می‌ماندند. کوپن از سال ۱۳۵۹ با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران با هدف اینکه که اگر کالایی کمیاب یا گران شد، از طریق توزیع کوپنی به دست مصرف‌کنندگان برسد به میان آمد. البته که این روش توزیع مشکلات فراوانی را به همراه داشت اما بسیاری از صاحب‌نظران در آن شرایط کوپن را گزینه‌ای عادلانه برای توزیع کالاهای اساسی میان افراد می‌دانستند. اکنون پس از سال‌ها به نظر می‌رسد که بار دیگر پای کالابرگ‌ها به اقتصاد به میان آمده، زمزمه‌ها حاکی از بازگشت دوباره کوپن به اقتصاد ایران است. اخیراً جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه قشرهای مختلف مردم با مشکلات اقتصادی و معیشتی روبه‌رو بوده و تنگناهای زیادی را متحمل شده‌اند، گفته است: «بستر توزیع کالاهای اساسی به وسیله کالابرگ، کارت الکترونیکی و یا سایر روش‌های مشابه در کشور فراهم می‌شود، کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها باید با قیمت مناسب به دست آن‌ها برسد، در همین راستا قصد داریم طرحی را در مجلس تدوین کنیم که با استفاده از آن نحوه توزیع کالاهای اساسی بین مردم تغییر پیدا کند.»

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مجددا می‌گوییم: آقای روحانی! سوال ترس ندارد» به بررسی طرح سوال از رئیس جمهور پرداخت و نوشت: از هم سوال از رئیس جمهور و باز هم بحث و جدل‌های فراوان میان موافقان و مخالفان بر سر یکی از بدیهیاتی که قانون در اختیار دو طرف مجلس و دولت قرار داده است. از مجلس هشتم که به دنبال سوال از احمدی‌نژاد بود و کشمکش‌های بسیاری را رقم زد تا همین مجلس دهم که به دنبال سوال از روحانی بود همیشه از سمت رؤسای جمهور مقاومت بوده و از نمایندگان اصرار. هرچند که در نهایت جلسه سوال هم برگزار شده و هرچند که هیچ فایده‌ای هم نداشته است! اما به طور کلی در ساختار سیاسی ایران هر اقدامی حساسیت‌زا می‌شود. بر طبق قانون نمایندگان می‌توانند رئیس جمهور را برای

سوال احضار کنند اما هر وقت مجلس چنین روندی را شروع کرده هزار و یک اگر و اما پیش آمده است! «در وضعیت حساس کنونی هستیم»، «در پیچ تاریخی هستیم»، «خوراک رسانه‌های معاند می‌شود» و از این دست جملاتی که بهانه می‌شود تا چنین اتفاقی نیفتد. در ۱۷ بهمن ۹۶ وقتی حدود شش ماه از رئیس جمهوری دوره دوم روحانی گذشته بود نمایندگان مجلس دهم سوال از رئیس جمهور را در دستور کار قرار داده بودند همان موقع در «آفتاب یزد» تیتر زدیم «سوال ترس ندارد» و از حسن روحانی خواستیم بدون لکنت، بدون اما و اگر و بدون بهانه به مجلس برود و پاسخگوی نمایندگان باشد و هرچه می‌داند را هم بگوید. حالا این بار مجلس یازدهم در نخستین هفته‌های فعالیت خود سوال از رئیس جمهور را در دستور کار قرار داده و باز هم فریاد وامصیبتا بلند شده است که اکنون در وضعیت حساس کنونی وقت سوال از رئیس جمهور نیست. بدیهی است در نهایت سوال هم انجام شود هیچ اتفاق خاصی برای وضعیت حساس کنونی رقم نخواهد خورد اما به نظر می‌رسد تنها امری که وجود دارد از احمدی‌نژاد گرفته تا روحانی این موضوع است که رؤسای جمهور شأن خود را بالاتر از این می‌دانند که به مجلس برای سوال فراخوانده شوند! با این حال بار دیگر باید گفت «آقای رئیس جمهور سوال ترس ندارد!» به نظر می‌رسد اتفاقاً سوال در این شرایط «حساس کنونی» لازم است به شرط اینکه همه واقعیت نیز در جواب‌ها اعمال شود.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «فاصله‌گذاری زمانی کارمندان» نوشت: طرح «ساعت کاری شناور» برای کارمندان پایتخت به‌عنوان راهکار میانه برای قطع زنجیره ابتلاء به کرونا، به دولت پیشنهاد شد. صعود آمار مرگ با کرونا طی هفته‌های اخیر از یکسو و تداوم فعالیت‌ها، رفت‌وآمدها و کسب‌وکارها در سطح شهر از سوی دیگر، نگرانی‌ها درباره تداوم وضعیت بحران در پی شیوع ویروس کووید -۱۹ را در جامعه افزایش داده است. دولت برای اعمال محدودیت - راهکار اصلی- ملاحظه اقتصادی دارد؛ اما در این بین اجرای طرح پیشنهادی پژوهشکده آمار می‌تواند بخشی از محرک ابتلاء به کرونا در تهران را مهار کند. جزئیات این طرح نشان می‌دهد دست‌کم سه منطقه در پایتخت، کانون تجمع ادارات دولتی و حضور بیشترین جمعیت کارمندان دولت است. این مناطق در عین حال موقعیتی دارند که کارمندان برای حضور در محل کار خود باید مسیرهای پرترافیک - هم به لحاظ بزرگراهی و هم از بابت ازدحام شبکه حمل‌ونقل عمومی- را در ساعت صبح و عصر طی کنند. به این ترتیب چنانچه ساعت کاری ادارات مستقر در این مناطق «شناور» شود، تحت‌تأثیر همین فاصله‌گذاری زمانی، شرایط برای قطع زنجیره ابتلاء و کاهش موج ابتلاء فراهم می‌شود. گزینه «ساعت کار شناور» با ملاحظه دولت بابت «دورکاری» یا «کاهش ساعت کار» نیز مغایرت ندارد.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «راز افسار گسیختگی دلار در دادگاه مدیران ارزی متخلف» به بررسی اولین جلسه دادگاه برخی از متهمان ارزی از جمله مدیران سابق بانک مرکزی پرداخت و نوشت: به گزارش خبرگزاری میزان، اولین جلسه دادگاه برخی از مدیران سابق بانک مرکزی دیروز در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) تهران به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار شد.
در ابتدای جلسه نماینده دادستان در جایگاه قرار گرفت و کیفرخواست را قرائت کرد.

شاه‌محمدی اظهار کرد: متهم «امید اسدبیگی» (مدیرعامل نیشکر هفت‌تپه) ارتباط بسیار نزدیکی با دو نفر از مدیران سابق اداره اموال بین‌الملل بانک مرکزی به اسامی «محسن صالحی» و «سید رسول سجاد» داشته است. گزارش سازمان اطلاعات سپاه استان تهران نشان‌دهنده ارتباطات غیرمتعارف متهم امید اسدبیگی با سید رسول سجاد است.

وی ادامه داد: گزارش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بیان‌کننده آن است که متهم امید اسدبیگی جهت کارگزاری بانک مرکزی و تخصیص نوع ارزهای دولتی برای واردات خط‌تولید شرکت رشوه‌هایی را به متهم رسول سجاد پرداخت کرده است.

نماینده دادستان گفت: متهم «مجتبی کحال‌زاده» به صراحت اظهار داشته شرکت معتمد پارسه و امید اسدبیگی در موارد متعدد مبالغی را به‌صورت سکه و ارز به مدیران سابق بانک مرکزی از جمله رسول سجاد و محسن صالحی پرداخت کرده‌اند به طوری که یک مرتبه تعداد ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به دستور امید اسدبیگی توسط یکی از مدیران سابق خود به نام سید وحید حسینی تهیه و در بانک مرکزی تحویل رسول سجاد شده است.

شاه‌محمدی افزود: متهم کحال‌زاده در اقاریرش از پرداخت ۵۰ عدد سکه تمام بهار آزادی برای دو ماه قبل از دستگیری و ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی از سال ۹۱ تا ۹۶ و همچنین اینکه امید اسدبیگی بابت قرارداد کارگزاری تعداد ۲۰۰ عدد سکه تمام بهار آزادی به متهم محسن صالحی داده است، سخن گفته است.

نماینده دادستان گفت: طبق بررسی‌های صورت گرفته متهم امید اسدبیگی ارتباطات نزدیکی با رسول سجاد و محسن صالحی داشته است؛ همچنین متهم رسول سجاد نسبت به دریافت تعداد زیادی سکه بهار آزادی از متهم امید اسدبیگی اقرار داشته است. رسول سجاد اظهار داشته که تعداد ۷۰۰ سکه تمام بهار آزادی از امید اسدبیگی دریافت شده است و ۵۰۰ سکه را فروخته است.

کد خبر 433213

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.