چگونه در پاندمی کرونا با خیال راحت به تعامل اجتماعی بپردازیم؟

پس از پایان محدودیت‌های اعمال شده برای مهار ویروس کرونا، بسیاری ازطراحان شهری به دنبال یافتن راه‌هایی خلاقانه برای دعوت مردم به مکان‌های عمومی و برقراری تعامل اجتماعی، ضمن ایجاد فاصله اجتماعی هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پاندمی کووید -۱۹ تمام جوانب زندگی بشر را تحت تأثیر قرار داده است که در این بین، روابط انسانی و تعاملات اجتماعی به طور چشمگیری تغییر یافته است. علاوه بر این، بعضی از تصمیم‌گیری‌ها نظیر استفاده از حمل و نقل عمومی، رفتن به پارک یا قرار ملاقات با دوستان در یک کافه، که پیش از این بسیار ساده بود، این روزها برای اغلب افراد بسیار مشکل است. با برداشته شدن محدودیت‌های اعمال شده برای مهار کرونا در بسیاری از نقاط جهان، چگونگی استفاده از مکان‌های عمومی با در نظر گرفتن احتمال انتقال ویروس به بحث بسیار داغی در میان شهروندان و طراحان شهری تبدیل شده است.

در این راستا، اگرچه زندگی پس از کرونا موضوعی بسیار مبهم است، با این حال، یک مسئله برای همگان بسیار شفاف است؛ اینکه روش‌های جدیدی برای برقراری تعامل اجتماعی پس از کاهش محدودیت‌ها وجود دارد. بدیهی است که طراحی دوباره و ساخت فضاهای عمومی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق است و هزینه‌های زیادی را نیز به دنبال دارد و این یعنی با رها شدن مردم از قرنطینه‌های سفت و سخت در منازل خود، راه حل‌های کوتاه مدت برای طراحی شهری ضروری است. مقامات رسمی در بسیاری از نقاط جهان نیاز مردم به برقراری ارتباط با هم‌نوعان خود را با دقت مورد توجه قرار داده و تلاش کرده‌اند با نوآوری‌هایشان فضاهای شهری را دوباره طراحی کنند تا در نتیجه مردم با اطمینان خاطر از وجود فاصله مطمئن، در این مکان‌ها به تعامل اجتماعی با یکدیگر بپردازند.

به عنوان مثال، در کلانشهر نیویورک، پارک دومینو، واقع در محله ویلیامز بورگ به وسیله دایره‌های بزرگی به قسمت‌های مختلف تقسیم شده است که هر بازدیدکننده می‌تواند با مستقر شدن در یک دایره، ضمن رعایت فاصله اجتماعی، به ارتباط با همشهریان خود بپردازد. طراحان این دایره‌ها را به وسیله رنگ سفید روی چمن‌های سبز پارک و سایر نقاط با قابلیت نشستن نقاشی کرده‌اند. در هر دایره تنها یک نفر، یا دو نفر از اعضا یک خانواده می‌توانند قرار گیرند که این افراد هنگام خارج شدن از محدوده خود باید از ماسک و دیگر تجهیزات حفاظت شخصی استفاده کنند و در غیر این صورت با برخورد قانونی مأموران مستقر در سراسر پارک مواجه خواهند شد.

برخی از طراحان نیز محصولاتی ایجاد کرده‌اند که به وسیله آن‌ها مردم می‌توانند در فضاهای عمومی به تعامل با یکدیگر بپردازند و از فاصله خود با سایرین مطمئن باشند. به عنوان مثال، گروهی از هنرمندان اهل لندن پتوهایی به نام "خورشید اینجا طلوع می‌کند" طراحی کرده‌اند که توسط مردم در مکان‌های عمومی و فضاهای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پتوهای مسافرتی به گونه‌ای طراحی شده است که در هر گوشه آن جایی برای نشستن یک فرد تعبیه شده است. بنابراین، افراد مختلف می‌توانند همگی روی یک پتو با فاصله مطمئن از یکدیگر قرار و دوش آفتاب بگیرند.

طراحی چمنزارهای فضای سبز مرکز هنری گالریا به شکل شطرنجی در البلنگ، شهری در شمال کشور لهستان، یکی از جالب‌ترین ایده‌ها تا کنون بوده است که توسط معماران این شهر برای ایجاد فاصله بین بازدیدکنندگان شکل گرفته است. چمن‌هایی که پیش از این چیده نشده بود به شکل خانه‌های یک صفحه شطرنج به صورت کوتاه و بلند در آمده است که با این کار، معماران نه تنها مردم را از رعایت فاصله استاندارد از سایرین آگاه کرده‌اند بلکه پایداری فضاهای عمومی بیرونی را نیز افزایش داده‌اند.

بدون شک تا زمانی که واکسن کرونا کشف نشود و در اختیار تمام مردم جهان قرار نگیرد و حتی تا مدت‌ها پس از آن، تعامل اجتماعی بین افراد با حفظ فاصله اجتماعی و محدودیت‌های خاصی صورت خواهد گرفت. تا آن زمان، این گونه مکانیسم‌های طراحی فضاهای شهری می‌تواند راه‌حل‌هایی مفید برای مردم باشد تا پس از پایان محدودیت‌های کرونایی از فضاهای سبز اطراف خود نهایت لذت را ببرند.

کد خبر 433164

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.