اینترنت دانشگاه‌ها رایگان شود

روسای دانشگاه‌های کشور در نشست خود با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خواهان اینترنت رایگان و افزایش اختیارات‌ خود در آستانه سال تحصیلی جدید شدند.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تعدادی از رؤسای دانشگاه‌ها در نشست مجازی با منصور غلامی دیدگاه‌های خود را در خصوص شروع سال تحصیلی آینده اعلام کردند.

اختیارات دانشگاه‌ها افزایش یابد

در این نشست، هوشنگ طالبی، رئیس دانشگاه اصفهان گفت: با توجه به شرایط موجود احتمالاً ترم آینده هم به شکل غیرحضوری برگزار شود و انتظار ما این است که هماهنگی‌هایی در سطح ملی با سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها انجام شود.

وی افزود: سازمان برنامه و بودجه جهت تأمین بودجه ویژه برای دانشگاه‌ها به منظور تهیه زیرساخت‌ها، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از جهت افزایش پهنای باند، بسیج و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی از جهت تأمین وسایل بهداشتی با دانشگاه‌ها همکاری کنند.

طالبی تاکید کرد که اختیارات دانشگاه‌ها جهت پاره‌ای امور از جمله تاریخ شروع سال تحصیلی افزایش پیدا کند.

رئیس دانشگاه اصفهان اظهار کرد: برای ترم تابستان برنامه ریزی کنیم که کلاس‌های عمومی در این ترم بیشتر ارائه شود؛ همچنین وزارت علوم در زمینه واگذاری خوابگاه‌ها دستورالعمل واحدی تهیه و در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهد.

اینترنت رایگان شود

میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز در این نشست، گفت: فراهم کردن اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند و تقویت زیر ساخت‌ها از بسترهای مهم در ارائه خدمات آموزش غیرحضوری است و تخصیص بودجه ویژه در این ایام کرونایی به ما کمک می‌کند که بهتر و قوی‌تر در این مسیر قدم برداریم.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: از اوایل اسفند ماه سال گذشته مجموعه‌ای از دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را گردهم آوردیم تا تصمیمات مشترک گرفته و از خرد جمعی استفاده شود.

وی با بیان اینکه تمام دروس تئوری به صورت مجازی تدریس شد، خاطرنشان کرد: ۹۳ درصد دانشجویان در امتحانات مشارکت داشتند و امتحان زبان و امتحانات دفاعیه را نیز برگزار کردیم.

ارائه مشاوره به دانشجویان

سعداله نصیری قیداری، رئیس دانشگاه شهید بهشتی در این نشست با اشاره به فعالیت‌های دانشکده روانشناسی این دانشگاه گفت: دانشکده روانشناسی بحث مشاوره به دانشجویان و خانواده‌های آنان را در این دوران بر عهده گرفت و از دانشجویان کارشناسی ارشد نیز به عنوان کمک دستیار جهت کلاس‌های حل تمرین استفاده کردیم که نتایج خوبی در بر داشت.

وی افزود: هنوز ثبت نام و حضور ورودی‌های جدید را به شکل غیر حضوری تجربه نکرده ایم و باید کاهش الزام حضور دانشجویان را داشته باشیم و سعی کنیم سیستم آموزش ترکیبی همزمان صورت گیرد.

نصیری قیداری اظهار کرد: زمانی که دانشجویان خوابگاهی در دانشگاه حضور دارند سایرین از آموزش آنلاین استفاده کنند.

رئیس دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: حضور حداکثری اساتید در دانشگاه‌ها، انباشته نشدن کارها برای ترم‌های بعد، تقویت زیر ساخت‌ها، استاندارد سازی آموزش‌های غیر حضوری و اختصاص بودجه‌ای ویژه جهت دوره‌های غیر حضوری از جمله مسائل مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نصیری قیداری با اشاره به بحث خوابگاه‌ها گفت: دانشگاه شهید بهشتی حدود ۲۰ هزار دانشجو دارد که پنج هزار نفر از خوابگاه استفاده می‌کنند؛ بنابراین بحث فضا سازی در خوابگاه‌ها، تغذیه دانشجویان خوابگاهی همچنین تهیه یک نرم افزار واحد برای آموزش‌های مجازی از امور نیازمند بودجه است.

ایجاد سامانه‌ای برای اعمال تغییرات آموزشی در دانشگاه

حمید محمدزاده، رئیس دانشگاه علم و فناوری مازندران گفت: دانشگاه علم و فناوری مازندران از چند سال پیش زیر ساخت‌های آموزش از راه دور را فراهم کرد و از اسفند ماه سال گذشته توانستیم به سرعت کلاس‌های آنلاین را برگزار و برای کسانی که به اینترنت دسترسی نداشتند محتوی آموزشی را به شکل آفلاین هم در دسترس قرار دهیم.

به گفته وی، برای آغاز سال تحصیلی جدید هم برنامه ریزی و طرح محتوای درسی ایجاد شده است و برای برگزاری کلاس‌های غیر حضوری کاملاً آمادگی داریم.

انجام ارزیابی‌های مستمر باعث بهبود کیفیت علمی دانشجویان

رحمت صادقی، رئیس دانشگاه کردستان به نکاتی در خصوص سیستم آموزش غیر حضوری اشاره کرد و اظهار کرد: تقویت زیر ساخت‌ها، ارائه اینترنت رایگان، افزایش پهنای باند، اضافه شدن سیستم آموزش غیرحضوری به چارت سازمانی دانشگاه‌ها، افزایش واحدهای ترم تابستانی، استانداردسازی امتحانات، توانمندسازی اساتید برای کار در فضای مجازی، شیفت بندی آزمایشگاه‌ها جهت ارائه واحدهای عملی از نکات حائز اهمیت در بحث آموزش‌های مجازی است.

کد خبر 433162

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.