۶+۱ میان وعده سالم برای مبتلایان به دیابت

افراد مبتلا به دیابت شرایط خاصی را تجربه می‌کنند که می‌توان با تحرک، داشتن تغذیه سالم و مصرف به موقع داروها آن را کنترل کرد. اگر شما یا یکی از نزدیکان‌تان دچار دیابت است احتمالاً می‌دانید که افت قند خون با گرسنه ماندن این افراد پیش می‌آید و بسیار خطرناک است.

در این مقاله شش میان وعده سالم، سیر کننده و مناسب برای افراد مبتلا به دیابت را به شما معرفی می‌کنیم. این میان وعده‌ها اغلب حاوی مقادیر بالای فیبر، پروتئین و ویتامین‌های ضروری برای بدن هستند.

۱. تخم مرغ سفت آب‌پز

تخم مرغ آب‌پز سفت شده یکی از بهترین میان وعده‌های غذایی برای افرادی است که به دیابت مبتلا هستند. هر تخم مرغ آب پز بزرگ حدود شش گرم پروتئین دارد که مانع از بالا رفتن زیاد قند خون بعد خوردن می‌شود.

· در یک پژوهش ۶۵ فرد مبتلا به دیابت نوع دوم به مدت ۱۲ هفته روزانه دو عدد تخم مرغ خوردند. در پایان این پژوهش میزان قند ناشتای این افراد به طرز محسوسی پایین آمده بود. همچنین هموگلوبین A1c که یک فاکتور کلیدی برای کنترل قند خون در طولانی مدت است، در این افراد کاهش پیدا کرده بود.

· تخم مرغ به دلیل خاصیت سیر کنندگی بالایی که دارد، نقش مهمی در مدیریت کردن دیابت بازی می‌کند. متأسفانه این بیماری ریسک ابتلاء به چاقی و ایجاد بیماری‌های قلبی را بالا می‌برد. بنابراین برای کنترل قند خون و داشتن احساس سیری طولانی مدت می‌توانید یک یا دو عدد تخم مرغ را به عنوان میان وعده نوش جان کنید. اگر قصد دارید هر روز این کار را انجام دهید، لطفاً با پزشکتان مشورت کنید.

۲. سیب و کره بادام زمینی

برش‌های سیب به همراه کره بادام زمینی از دیگر میان وعده‌های مناسب برای افراد مبتلا به دیابت است. سیب سرشار از مواد مغذی از جمله ویتامین‌های گروه ب، ویتامین سی و پتاسیم است. کره بادام زمینی هم اگر توسط بهترین مارک‌ها و از مواد طبیعی ساخته شده باشد، مقادیر زیادی ویتامین ای، منگنز و منیزیم را در خودش جا داده است. بنابراین موقع خرید کره بادام زمینی از برندهای مختلف ایرانی یا خارجی بهتر است به فکر طبیعی بودن محصول باشید و نه قیمت آن. تمامی موارد بالا برای کنترل دیابت مفید عمل می‌‎کنند.

· سیب و کره بادام زمینی حاوی مقادیر بالای فیبر هستند. یک سیب متوسط به همراه ۲۸ گرم کره بادام زمینی حدود هفت گرم از فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و همین مسئله منجر به کنترل قند خون خواهد شد.

· آنتی اکسیدان‌های پلی فنول Polyphenol موجود در سیب، از تخریب سلول‌های لوز المعده جلوگیری می‌کند.

· می‌توانید به جای سیب بعضی میوه‌های دیگر از جمله گلابی و موز را با تأیید پزشکتان به همراه کره بادام زمینی نوش جان کنید.

۳. یک مشت بادام

بادام یکی از مغذی‌ترین مغزهاست که برای استفاده شدن به عنوان میان وعده هم بسیار مفید و خوش خوراک است.

· هر وعده ۲۸ گرمی بادام بیش از ۱۵ ویتامین و مواد معدنی از جمله ۳۲ درصد از میزان مورد نیاز منگنز، ۱۹ درصد منیزیم و ۱۷ درصد ریبوفلاوین مورد نیاز بدن در طول روز را فراهم می‌کند.

· تحقیقات نشان داده‌اند مصرف بادام ممکن است به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت کمک کند. در یک مطالعه ۵۸ نفر آزمودنی که به مدت ۲۴ هفته هر روز بادام خورده بودند، شاهد کاهش سه درصدی سطح قند خون در طولانی مدت شدند.

· در تحقیق دیگری که روی ۲۰ نفر بزرگسال مبتلا به دیابت انجام شد، به مدت چهار هفته به آزمودنی‌ها هر روز بادام داده شد و پس از این مدت مشخص شد سطح قند خون این افراد ۹ درصد کاهش پیدا کرده است. همچنین سطح انسولین این افراد نیز کاهش کم شده بود.

· توانایی بادام برای ثابت نگه داشتن سطح قند خون به ترکیب پروتئین، فیبر و چربی‌های سالم در این دانه مغز برمی‌گردد و هر کدام از این موارد نقش مهمی در مدیریت دیابت ایفا می‌کند.

· جالب است بدانید در تحقیقات دیگری نشان داده شده است مصرف بادام برای سلامت قلب مفید است و از طریق کاهش کلسترول خون می‌تواند به سلامت عمومی بیشتری منجر شود.

۴. سالاد ماهی تن

سالاد تن ماهی ترکیبی از ماهی تن، مایونز و بعضی مواد دیگر مثل پیاز و کرفس است.

· ۸۴ گرم تن ماهی حدود ۲۲ درصد پروتئین دارد و همین مسئله این خوراکی را به یک میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل می‌کند.

· ماهی تن سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که مشخص شده از طریق کاهش التهاب و بهبود کنترل قند خون نقش مهمی در مدیریت دیابت ایفا می‌کند.

· با جایگزین کردن پنیر کتاژ به جای سس مایونز می‌توانید سالادتان را سالم‌تر درست کنید.

۵. آووکادو

طبق این مقاله که به مزایای آووکادو برای دیابت اشاره دارد، خوردن آووکادو برای کسانی که دچار دیابت هستند، منجر به کنترل سطح قند خون می‌شود.

· مقادیر زیاد فیبر و چربی‌های اشباع نشده در آووکادو این میوه را به یک گزینه ایده‌آل تبدیل می‌کند. این دو مورد مانع از بالا رفتن ناگهانی قند خون بعد از صرف غذا می‌شود.

· یک پژوهش نشان داده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که منابع غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده را مصرف کرده بودند، به طرز واضحی شاهد بهبود سطح قند خون‌شان شدند.

۶. نخود بو داده

نخود یکی از سالم‌ترین حبوبات است که وقتی به صورت بو داده مصرف شود، به یک اسنک سالم و خوشمزه تبدیل خواهد شد.

· هر فنجان نخود که حدود ۱۶۴ گرم است؛ تقریباً ۱۵ گرم پروتئین و ۱۳ گرم فیبر دارد. وجود مقادیر بالای فیبر و پروتئین هم از دلایلی است که نخود را به یک میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت تبدیل کرده است.

· تحقیقات نشان می‌دهد مصرف نخود به صورت منظم می‌تواند مانع از پیشرفت دیابت شود.

· در یک مطالعه سطح قند خون و انسولین ۱۹ فرد بزرگسال که به مدت شش هفته هر روز نخود خورده بودند، پس از صرف غذا کاهش پیدا کرد.

· می‌توانید نخود را به همراه روغن زیتون تفت بدهید و از طعم آن لذت ببرید.

مراقب اسنک‌های فرهنگی باشید!

هر کشوری میان وعده‌های مخصوص به خودش را دارد که بعضی از آن‌ها سالم هستند و بعضی ناسالم. برای مثال ارده ایرانی که معمولاً با قیمت مناسب توسط کمپانی عقاب به دنیا صادر می‌شود؛ یکی از میان وعده‌هایی است که در کشورهای زیادی طرفدار دارد؛ اما افراد مبتلا به دیابت باید نسبت به خوردن خوراکی‌های گرفته شده از کنجد، مثل انواع ارده کنجد، حلوا شکری و کرم کنجد حساس باشند و بدون مشورت پزشک سراغ این میان وعده ایرانی نروند. در مورد استفاده از انواع مربا، مارمالاد و بیسکویت‌ها هم وضع به همین منوال است.

کد خبر 433152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.