برداشت ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از خزانه دولت برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: روز گذشته هزار میلیارد تومان دریافتی از خزانه کل داشتیم که بتوانیم بخشی از بدهی‌های خود را به ارائه دهندگان خدمت پرداخت کنیم که این امر تا پایان هفته انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طاهر موهبتی ظهر امروز شنبه ۲۱ تیرماه در حاشیه نشست بررسی عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کلان منطقه هفت کشور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از طبیعی‌ترین وظایف ستاد دستگاه‌ها این است که در آئین‌های استانی حضور پیدا کرده تا ضمن انتقال تجارب، از نزدیک و به صورت میدانی مسائل و مشکلات استان‌ها را بررسی کند؛ این موضوع در حوزه بهداشت و درمان کشور به دلیل تکثر و تعدد حوزه‌ها اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه امروز برای عرض خسته نباشید به کادر درمانی و اعتبار بخشی و ارزیابی عملکرد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این استان حضور یافته‌ایم، ادامه داد: پس از برگزاری جلس‌ه پنج ساعته با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان شاخص‌های ملی و کشوری در استان ارزیابی و مقایسه شد.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عملکرد خوب دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به ویژه در دوره مدیریت طاهره چنگیز اشاره کرد و گفت: گزارشات رسمی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یانگر عملکرد موفق این دانشگاه در زمینه مقابله با کرونا و مدیریت درمان این بیماری بوده است.

وی همچنین با اشاره به بازدید از حوزه بیمه سلامت استان اصفهان تصریح کرد: روز گذشته هزار میلیارد تومان دریافتی از خزانه کل داشتیم که بتوانیم بخشی از بدهی‌های خود را به ارائه دهندگان خدمت پرداخت کنیم که این امر تا پایان هفته به سرعت انجام خواهد شد.

موهبتی با اشاره به اجرای طرح مشوق‌های بیمه‌ای در کشور افزود: این امر به زودی در همین ماه پیش‌بینی شده و با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تاکنون در کشور به مسائل پیشگیری کمتر توجه شده این در حالی است که مبنای یک بیمه کارآمد توجه به مباحث پیشگیری است.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه برای اجرای طرح‌های پیشگیرانه در بخش بیمه‌ای چهار ریز فاکتور فشار خون، قند خون، چربی خون و بی ام آی بیشتر از ۴۰ را در دستور کار داریم، اضافه کرد: این اقدام به صورت پایلوت در استان گلستان انجام می‌شود که بر اساس آن برای کسانی که طی یکسال خود مراقبتی کنند و سبک زندگی خود را به سبکی که این شاخص‌های مورد نظر وزارت بهداشت است، تغییر دهند ما هم در بخش بیمه‌ای تسهیلاتی قائل شویم.

وی افزود: این تسهیلات می‌تواند تخفیف پرداخت حق بیمه و یا جوایزی باشد که در دیگر نقاط دنیا مرسوم است و این امر کار بسیار ارزشمندی است.

موهبتی با بیان اینکه در بخش دیالیز سالانه ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه می‌کنیم و چنانچه بخش پیگیری فعال بود، می‌توانستیم از این هزینه جلوگیری کنیم، گفت: بخش قابل توجه ورودی‌های دیالیزی ما بیماران دیابتی هستند، اگر می‌توانستم قند خون فرد را کنترل کنیم مجبور به پرداخت این هزینه نمی‌شدیم.

وی با بیان اینکه سالانه ۳۶۰ میلیارد تومان در بخش خدمات درمانی استان اصفهان هزینه می‌شود، ادامه داد: ۹۰ درصد از این پول از طریق منابع ملی تأمین می‌شود در حالی که یک بنگاه اقتصادی مثل بیمه باید از کسانی که توانایی مالی دارند مبالغ خود را پرداخت کنند.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه بیمه رایگان از جالش‌های کشور بود و با بررسی شرایط و دهک‌های جامعه غربالگری در این زمینه انجام شد، ادامه داد: امروز می‌توانیم مدعی باشیم که بیمه به سمت علمی شدن حرکت می‌کند؛ بیمه یک دستگاه و بنگاه اقتصادی است، ضرورت‌ها و اصول بیمه سلامت را باید پیاده سازی کرد و اگر این کار را نکنیم روز به روز به بدهی‌های ما افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه چهار تا پنج هزار میلیارد تومان کمبود بودجه داریم و با برنامه‌ریزی درست می‌توان این بدهی‌ها و کسری بودجه‌ها را برطرف کرد.

موهبتی با بیان اینکه در حال حاضر بر سلامتی هر فرد مبتلا به کرونا در کشور ۴۱۵ دلار هزینه می‌شود، افزود: این رقم در آمریکا ۹ هزار و ۸۰۰ دلار و در انگلیس چهار هزار دلار است.

وی با بیان اینکه سرانه تخت در کشور ما ۱.۶ است در حالی که این رقم در بسیاری از کشورها بالاتر از شش است، ادامه داد: در این شرایط ما در ایران بهتر از دیگر کشورها کرونارا مهار کردیم.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: مردم باید ماسک بزنند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و نباید عروسی را که نماد شادی است به مراسم ترحیم و قوت تبدیل کنند.

وی افزود: باید تاب‌آوری کادر درمانی را افزایش دهیم و این امر تنها با همکاری مردم میسر است.

موهبتی در خصوص بیمه سلامت نیز گفت: در کشور ۴۰ میلیون بیمه شده سلامت داریم که ۴۰ هزار نفر از آنها در بیمارستان‌ها با عنوان بیمار کرونا بستری شده‌اند.

وی افزود: در بحران کرونا بر خلاف قانون بیمه گری بیمارانی که تست کرونای آنها مثبت بود و بیمه نبودند را تحت پوشش بیمه سلامت قرار می‌دادیم.

معاون امور حقوقی، مجلس و امور استان‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: همچنین دو قلم دارو که تحت پوشش بیمه سلامت نبود با توجه به نامه ابلاغی وزارت بهداشت به ستاد ملی کرونا تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه آزمایش‌هایی مثل pcr، dbd همه تحت پوشش خدمات بیمه سلامت است، ادامه داد: همچنین دفترچه‌های بیمه را چند ماه تمدید کردیم که مردم مراجعه نکنند.

کد خبر 433147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.