پیاده‌راه‌های گردشگری و سلامت در شهر باستانی

در سال‌های اخیر، توجه به پیاده راه‌ها در شهرها و اماکن عمومی به صورت یک رویکرد عمومی در آمده والبته معماری و شهرسازی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده نمونه چنین رویکرد مثبتی به فضاهای باز را می‌توان با نگاهی گذرا به سطح شهرها مشاهده کرد؛ احداث و ساماندهی میادین، پیاده راه‌ها، خیابان، بازارها، پارک‌

به گزارش خبرنگار ایمنا، فضاهای عمومی مهم‌ترین بخش یک شهر را تشکیل می‌دهند. این فضاها مکان‌هایی است که بیشترین برخوردها و کنش‌های متقابل میان افراد در آن‌ها به وقوع می‌پیوندد و شامل تمام بخش‌هایی از شهر بوده که مردم به آنها دسترسی فیزیکی و بصری دارند. در واقع فضای شهری چیزی نیست جز فضای زندگی روزمره شهروندان که هر روز به صورت آگاهانه و یا نا آگاهانه در طول راه، از منزل تا محل کار ادراک می‌شود.

ارزش‌های فضایی و کالبدی عامل مهمی در هویت بخشی محیط

حسن مرادی، مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه در این باره به ایمنا می‌گوید: پیاده‌راه به عنوان بهترین بستر شناخت و گردشگری در شهرها مطرح است و متناسب با میزان مطلوبیت از حیث ایمنی، دسترسی و تنوع کاربری می‌توانند مکان‌هایی باشند که شهر در آنها به نمایش درآید.

وی ادامه می‌دهد: شناخت شهر بیشتر از طریق قدم زدن حاصل می‌شود از این رو به دلیل آزادی عمل انسان پیاده، برای توقف، تغییر جهت و تماس مستقیم با دیگران، مسیر پیاده باعث حضور طولانی‌تر مردم و ارتباط آنها با فضای عمومی می‌شود که در راستای ارزش‌های گوناگون فضایی و کالبدی خود می‌توانند عامل مهمی در هویت بخشی، تداوم تاریخی- فرهنگی و تبلور ارتباطات انسانی در محیط باشد.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه اظهار می‌کند: شهرداری کرمانشاه در راستای احیا سیما و منظر شهری، جذب گردشگر، ایجاد واحدهای اقتصادی زودبازده اقدام به طراحی و ایجاد سه پیاده‌راه در مکان‌های مختلف شهری جهت بهره‌مندی شهروندان کرمانشاهی و گردشگران کرده است که به ترتیب «پیاده‌راه سلامت» واقع در پارکینگ شهرداری، «پیاده‌راه گردشگری سراب قنبر» تحت عنوان «خیابان غذا» و «پیاده راه بلوار طاق بستان» از این جمله است که هر یک با هدفی خاص در حال پیگیری و رصد جهت اجرا است.

«پیاده راه سلامت»

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه می‌افزاید: استان کرمانشاه با تاکید بر رویکرد صنعت گردشگری و با داشتن امتیازاتی همچون وجود مرز مشترک با کشور عراق، زمینه‌های مناسب برای رونق توریسم درمانی در این شهر وجود دارد چرا که امکان ارائه خدمات مطلوب و رفع نیازهای درمانی کشورهای همسایه و همچنین استان‌های مجاور از جمله لرستان، کردستان و همدان مشهود است.

وی با توجه به اینکه درصدد هستیم تا خیابان پارکینگ شهرداری که در آن پزشکان متخصص حضور دارند را در جهت ایجاد آسایش و آرامش روانی بیماران به پیاده راه تبدیل کنیم، تصریح می‌کند: قابلیت‌ها، امکانات و تجهیزات درمانی بسیار خوبی در استان وجود دارد از جمله وجود پزشکان متخصص و فوق تخصص در خیابان پارکینگ شهرداری که در راستای آرامش روحی و روانی بیمارانی که وارد سیکل درمان می‌شوند از «پیاده راه سلامت» در اوج شلوغی و استرس زندگی ماشینی امروز استفاده کنند.

مرادی خاطرنشان می‌کند: طول «پیاده راه سلامت» ۲۰۰ متر و اعتبار حدود یک میلیارد به بهره برداری خواهد رسید که سال گذشته ۵۰۰ میلیون تومان برای پروژه هزینه شد و امسال نیز برای تکمیل آن حدود ۴۰۰ میلیون تومان دیگر نیاز داریم و تا امروز نیز ۹۰ درصد این پروژه پیشرفت فیزیکی انجام شده است.

وی می‌گوید: توسط خیران کرمانشاهی برای این پیاده راه ۱۰ چشمه بهداشتی در نظر گرفته شده که البته شرایط معلولان نیز در آن در نظر گرفته شده است همچنین برای این مسیر باکس‌های فضای سبز نیز طراحی و چراغ‌های روشنایی، آبخوری، مبلمان شهری نیز نصب شده است.

پیاده‌راه سراب قنبر با محوریت «خیابان غذا»

مرادی تصریح می‌کند: سراب قنبر در جنوب شهر کرمانشاه و در دامنه کوه سفید واقع شده که وجود سراب زیبا در منطقه، طبیعت بکر و مناظر بی نظیر و همچنین نزدیکی به شهر کرمانشاه از دیگر ویژگی‌های منطقه نمونه گردشگری سراب قنبر در شهر کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه پارک شرقی و غربی طاق بستان ۱۴۰ هکتار است، می‌گوید: پارک سراب قنبر با مساحت ۲۰۰ هکتاری در نقطه مقابل مجموعه توریستی تفریحی طاق بستان واقع شده و پاسخی به نیاز مردم جنوب شهر است.

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با اشاره به کاشت گونه‌های مختلف درختان در این پارک ادامه می‌دهد: از جمله این درختان می‌توان به درختان کاج، سرو، بلوط، ارغوان، عَرعَر، زبان گنجشک، اقاقیا، زیتون تلخ و کاج سیاه اشاره کرد.

وی با اشاره به پیشرفت ۶۰ درصدی این پروژه گفت: شهر کرمانشاه دارای تنوع بی نظیر غذاهای سنتی از انواع کباب گرفته تا آش‌های لذیذ است. در پیاده راه سراب قنبر با نگاه «خیابان غذا» مجموعه‌ای از غذاهای ایرانی و فرنگی و سنتی ارائه می‌شود.

مرادی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی پیاده راه سراب قنبر تا حد زیادی از ترافیک کاسته خواهد شد و مردم این منطقه شهر نیز فضای سبز مناسبی در اختیار خواهند داشت.

پیاده‌راه «بلوار طاق بستان»

وی معتقد است: «با ایجاد پیاده راه در شهر می‌توانیم در بحث اقتصاد زود بازده گام برداریم؛ بلوار طاق بستان طولانی‌ترین بلوار جنگلی در ایران است که از میدان طاق بستان در شمال شهر کرمانشاه آغاز و به آثار باستانی طاق بستان منتهی می‌شود.»

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه زیرساخت‌های پروژه «پیاده راه طاق بستان» نیز در حال انجام است، می‌افزاید: این بلوار منحصر به فرد با فضا سازی زیبا و سرسبز پذیرای شهروندان کرمانشاهی و مسافران است همچنین این بلوار برای پیاده‌روی و ورزش بسیار مناسب است.

وی اضافه می‌کند: احداث پارک بانوان در این قسمت از شهر با مساحت ۷۳۰۰ مترمربع با فضای سبز مناسب و همچنین محل استراحت و بازی کودکان و با رعایت معماری ایرانی اسلامی و ارائه فرهنگ کهن کرمانشاه انجام خواهد شد.

کد خبر 433051

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.