به‌روزرسانی آموزش‌های امداد در کتاب‌های درسی

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور از افزایش محتوای آموزش‌های همگانی و امدادی در کتب درسی دانش‌آموزان در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایمنا، خسرو رحمانی در این خصوص، اظهار کرد: بر اساس بند الف ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و تفاهم نامه جمعیت هلال احمر با وزارت آموزش و پرورش همکاری میان دو مجموعه در ارائه آموزش‌های همگانی در جامعه افزایش خواهد یافت.

وی در تشریح اقدامات هلال احمر برای توسعه آموزش‌های همگانی امداد و کمک‌های اولیه در جامعه به منظور ارتقای تاب‌آوری مردم، گفت: طبق بند الف ماده ۱۴ قانون جدید مدیریت بحران، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش و وزارت علوم با همکاری هلال احمر به طراحی و ارائه واحدهای درسی در حوزه‌های آمادگی در برابر مخاطرات و آمادگی در برابر سوانح می‌پردازند که لازمه آن، بررسی وضعیت موجود کتب درسی است.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر با بیان برنامه این نهاد برای توسعه و ارتقای آموزش‌های همگانی در جامعه، افزود: محتوای کتب درسی دانش آموزان در سال جاری بر اساس بند الف ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران و تفاهم نامه جمعیت هلال احمر با وزارت آموزش و پرورش به‌روزرسانی می‌شود. همچنین مطابق این تفاهم نامه که در حال انعقاد است، زمینه‌های همکاری میان دو مجموعه در طرح دادرس هلال احمر، قوت بیشتری می‌گیرد.

رحمانی درباره اینکه علاوه بر به‌روزرسانی محتوای کتب درسی، تولید محتوای کمک درسی برای شبکه آموزش سیما و همچنین نرم افزار شاد که ویژه دانش آموزان است، در دستور کار هلال احمر قرار گرفته است به ایسنا گفته است که تولید جزوات آموزشی برای مربیان و معلمان نیز در ادامه این روند، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کانال سازمان جوانان هلال احمر نیز در نرم افزار شاد راه اندازی شده است، اظهار کرد: در این کانال، مطالب و محتوای آموزشی در خصوص کرونا ویروس، زمین لرزه، حوادث و سوانح را معاونت آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت و محتوای مباحث بشردوستی را سازمان جوانان هلال احمر آماده و تدوین می‌کند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری جمعیت هلال احمر کشور، افزود: با همکاری هلال احمر، وزارت آموزش و پرورش و پژوهشکده سوانح طبیعی، دستورالعمل استانداردهای آموزشی در مدارس نیز در حال تدوین است.

رحمانی با بیان اینکه از سال ۹۲ آموزش‌های هلال احمر در کتب درسی گنجانده شده، افزود: در دوره دولت تدبیر و امید حدود ۱۴ میلیون دانش آموزش از طریق کتب درسی خود با مباحث زلزله، ایمنی و کمک‌های اولیه آشنا شده‌اند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین روش‌های آموزش همگانی، انتقال مفاهیم از طریق کتب درسی است و این موضوع، سال‌ها دغدغه بسیاری از سیاست گذاران در هلال احمر و نهادهای مدیریت بحران بوده که مفاهیم مرتبط با آمادگی در برابر مخاطرات، مفاهیم بشردوستی و کمک‌های اولیه در کتاب‌های درسی وجود داشته باشد.

رحمانی کتاب‌های درسی که مباحث هلال احمر، سوانح و حوادث طبیعی و غیر طبیعی در آنها گنجانده شده را شامل کتب علوم اول دبستان، مطالعات اجتماعی سوم دبستان، مطالعات اجتماعی پنجم دبستان، علوم تجربی ششم دبستان، مطالعات اجتماعی هفتم دبستان، آمادگی دفاعی پایه نهم، آمادگی دفاعی پایه دهم، استان شناسی پایه دهم، زمین شناسی پایه یازدهم و سلامت و بهداشت پایه دوازدهم معرفی کرد و گفت: محتوای این کتاب‌ها با توجه به سن دانش آموزان آماده شده و از مقطع ابتدایی تا مقاطع تحصیلی بالاتر در این حوزه را شامل می‌شود.

کد خبر 433031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.