دوره شما گذشت آقای احمدی نژاد

اختصاص ودیعه به حساب مالکان و راهکار خروج از وضعیت نابسامان اقتصاد در ایراناز مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه ۲۱ تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «حمایت جدی دولت از مستاجران» به بررسی اختصاص ودیعه به حساب مالکان پرداخت و نوشت: بازار مسکن در هفته‌ها و روزهای گذشته نوسانات بسیار شدیدی را تجربه کرد نوساناتی که نه تنها خانه‌دار شدن را به یک آرزوی دست نیافتنی برای قشر زیادی از جامعه تبدیل کرد بلکه با گرانی سرسام‌آوری اجاره‌بها نیز به شدت افزایش یافت و باعث شد مستاجرینی که بیش از ۴۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند با مشکلات عدیده‌ای مواجه شوند. پول پیش و اجاره ماهانه به حدی افرایش یافته که بعضاً از حقوق و دریافتی خانواده‌ها بیشتر است و مردم ناچار به محلات پایین‌تر و حاشیه‌های شهرها پناه برده‌اند. در چنین شرایطی دولت برای حمایت از مستأجران طرح اعطای تسهیلات برای مستأجران را در پیش گرفت که شاید بتواند بخشی از مشکلات مستأجران را در این زمینه کاهش دهد. این تصمیم و قرار دادن سقف برای تعیین اجاره‌بها توانست قدری از التهابات بازار مسکن و نگرانی‌های موجود را مهار کند ولی موضوع دیگری که مطرح شده این است که این تسهیلات تا چه اندازه می‌تواند این بازار افسارگسیخته را مهار کند. هزینه‌های تأمین مسکن روزبه‌روز در حال افزایش است و باید برای تأمین مسکن مردم فکر اساسی شود. دادن وام و تسهیلات صرفاً یک مسکن است و نمی‌تواند زمان زیادی این بازار را آرام نگه دارد. به‌نظر می‌رسد ساخت و تولید مسکن برای این درد اجتماعی بهترین دارو باشد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انسجام، درمان ویروس تحریم و کرونا» به بررسی راهکار خروج از وضعیت نابسامان اقتصاد در ایران پرداخت و نوشت: فزایش تورم، کاهش ارزش پول ملی، کوچک شدن سفره‌ها و در مضیقه قرار گرفتن مردم از نظر اقتصادی و مالی دیگر مسئله تازه‌ای در اقتصاد کشور نبوده و مدت‌هاست که کشور با چالش‌های بی‌شماری دست و پنجه نرم می-کند و این‌که درنهایت چه بر سر اقتصاد خواهد آمد پرسشی است بی‌پاسخ.

این روزها اقتصاد به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و معیشت افراد جامعه را با چالش‌های بیشماری روبه‌رو کرده است. در این میان بارها کارشناسان و تحلیلگران دلایل آشفتگی اقتصاد را بررسی کرده و راهکارهای تخصصی و کارشناسانه‌ای را برای عبور از مشکلات فعلی مطرح می‌کنند. اما با این حال هنوز هم درک تحلیل مسائل اقتصادی و قواعد علمی گفته شده برای عبور از بحران برای بسیاری از افراد جامعه دشوار بوده و پرسش اینکه چرا اقتصاد به این مرحله از آشفتگی رسید و در نهایت چه بر سر کشور خواهد آمد با قوت بر جای خود باقی مانده است. هادی حق‌شناس، کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد به تحلیل شرایط پرداخت و در این خصوص به «ابتکار» گفت: اگر قرار بر این باشد که ما یک تحلیل از شرایط اقتصادی داشته باشیم تا عامه مردم به خوبی آن را در کنند باید بگوییم که تحلیل شرایط فعلی اقتصاد را از دو نگاه بیرونی و داخلی می‌توان انجام داد. هنگامی که کرونا تقریباً در چهار ماه گذشته تمام کشورها را با خود درگیر کرد اولین شاخصی که گزارش شد نرخ بیکاری در پیشرفته‌ترین کشورهایی بود که حداقل از جنگ جهانی دوم آسیب و بحرانی نداشتند، این کشورها به دلیل کرونا با میلیون‌ها نفر بیکار روبه‌رو شدند. آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم بحران اقتصادی نداشت، دچار بلاهای طبیعی نشد و مشکل اقتصادی خارج از مرز هم نداشت اما همین ویروس کرونا منجر به این شد که بیش از ۲۰ میلیون نفر رسماً بیکار شوند و درخواست بیمه بیکاری بکنند. آمریکا طی ۴ ماه درگیری با ویروس کرونا به این وضعیت رسید و این در حالی است که بررسی شرایط در کشورهای روپایی نیز وضعیت مشابه را نشان می‌دهد. این شرایط می‌تواند شاخص مهمی برای درک تحلیل‌های اقتصادی ایران باشد و وضعیت کشور را به خوبی به نمایش می‌گذارد.

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «دوره شما گذشت آقای احمدی نژاد» به بررسی اظهارات عوام پسند رئیس جمهور سابق در مورد شجریان، حبیب پرداخت و نوشت: همیشه عجیب بوده چه آن زمان که رئیس جمهور ایران بود و چه اکنون که عضو تشخیص مصلحت نظام است و این عجیب بودنش هم به صحبت‌ها، مصاحبه‌ها و موضع‌گیری‌هایش برمی‌گردد. این چهره سیاسی دوست دارد که همیشه دیده شود حالا یا با حرف‌های شعاری یا با اظهارنظر در مورد شخصیت‌های مطرح. به تازگی نیز بهمن بابازاده، خبرنگار حوزه موسیقی مصاحبه‌ای را با محمود احمدی نژاد، این چهره جنجالی کشور، داشته است که گویای همین مسئله است یعنی گفت‌وگویی سراسر شعار و در تناقض با عملکردش در زمان ریاست جمهوری‌اش. به خصوص وقتی که پای خواننده‌هایی چون حبیب، شجریان، افتخاری و خواننده‌های لس‌آنجلسی به میان می‌آید. در واقع احمدی نژاد از مشکلاتی که در حوزه هنر در دو دوره ریاست جمهوری او اتفاق افتاده شانه خالی می‌کند و مقصر را دیگرانی می‌داند که طبق معمول از آنها اسمی نمی‌آورد.

در این مصاحبه محمود احمدی نژاد درباره علایق موسیقایی خود در دوره‌های مختلف زندگی‌اش گفت: «من در دوران جوانی که به پیش از انقلاب برمی‌گردد، بیشتر انتخاب‌هایم، موسیقی‌های نسبتاً اعتراضی و اجتماعی بود. مثل: «بلبل شوریده در کنج قفس در آ…». برای من خیلی جذاب بود. هنرمندان زیادی در آن دوره فعالیت داشتند. از گلپا و بنان و ایرج بگیر تا خیلی‌های دیگر. حتی خانم‌ها و آغاسی. اما من همیشه انتخاب‌هایم در فضای موسیقی اعتراضی بود.» وی می‌گوید: «مهم‌ترین موضوع در تمام ادوار تاریخی در مسائل هنری، داشتن حق انتخاب است. در هیچ دوره‌ای نمی‌شود مردم را به زور به سمت موضوعی گرایش داد. حق انتخاب بدیهی‌ترین ماجرا برای یک جامعه مدنی است که می‌توان از آن به عنوان ابتدایی‌ترین حقوق هر فردی یاد کرد.»

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقلاب در الگوی مصرف جهانی» نوشت: شرکت خدمات مشاوره‌ای «پی دبلیو سی» تازه‌ترین گزارش خود را با عنوان «نظرسنجی جهانی ادراک رفتار مصرف‌کنندگان ۲۰۲۰» منتشر کرد. این گزارش که یازدهمین نظرسنجی از این دست را شامل می‌شود، نشان می‌دهد چطور رفتار خرید مصرف‌کنندگان در پی شیوع بیماری «کووید -۱۹» تغییر کرده است. بر این اساس به چهار پرسش اصلی کسب‌وکارها پیرامون تغییر رفتار مصرف‌کنندگان در پی شیوع کرونا پاسخ داده شده است. به اعتقاد این شرکت، کسب‌وکارها باید بازارهای پرنوسان‌تر و حساس‌تری را نسبت به قیمت‌ها در آینده انتظار داشته باشند. بیماری «کووید -۱۹» عمیقاً نظر مصرف‌کنندگان را پیرامون مخارج تحت‌تأثیر قرار داده است. پیش از شیوع این بیماری، اعتماد مصرف‌کنندگان در سطح بسیار بالایی قرار داشت؛ جایی که ۴۶ درصد از مشارکت‌کنندگان در نظرسنجی این شرکت، گفتند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی افزایش خواهند داد. پس از شیوع بیماری و زمانی که دوباره نظر مصاحبه‌شوندگان در این خصوص پرسیده شد، ۴۰ درصد گفتند به دلیل از دست دادن شغل خود، درآمدشان کاهش یافته است. به علاوه، درصد کسانی که اعلام کردند مخارج خود را در ۱۲ ماه آتی کاهش می‌دهند در نظرسنجی پس از بیماری بیش از دو برابر شد؛ در حالی که شمار افرادی که تصمیم داشتند مخارج خود را افزایش دهند، بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عصبانیت آمریکا و غرب‌گرایان از دور زدن تحریم‌ها» به بررسی پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین پرداخت و نوشت: علی‌رغم آنکه هنوز «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» نهایی نشده و به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده، رسانه‌های زنجیره‌ای و فعالین مدعی اصلاحات، هم صدا با مقامات آمریکایی، هجمه گسترده‌ای علیه این قرارداد به راه انداخته‌اند.

نکته قابل تأمل اینجاست که این روزها مقارن با پنجمین سالگرد امضای برجام است. در شرایطی حدود ۵ سال و به عبارتی ۶۰ ماه از امضای برجام گذشته که در این مدت آمریکا و اروپا به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکرده‌اند و این توافق، هیچ دستاوردی برای مردم کشورمان نداشت و کشور را دچار خسارت‌های فراوان کرد. حالا حامیان این توافق خسارت‌بار، ژست دفاع از منافع ملی به خود گرفته و نسبت به سند همکاری ایران و چین ابراز نگرانی می‌کنند.

منتقدان سند همکاری ایران و چین، با دروغ‌بافی و بیان ادعاهای مضحک، محتوای این توافق را مغایر منافع ملی عنوان کرده‌اند.

واگذاری ۲۵ ساله جزیره کیش به چین و استقرار نیروهای نظامی چینی در ایران و… از جمله این دروغ‌های شاخدار است. دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، در پی انتشار شایعاتی مبنی بر واگذاری بخش‌هایی از سواحل جنوبی کشور و جزیره کیش به چینی‌ها در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اخبار هیچ منبع و منشأ مستندی ندارد و سوابق این کذبیات به صفحاتی متعلق به افراد وابسته به بیگانگان در فضای مجازی بوده که به دفعات تکذیب شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: آنچه بر همگان عیان است حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور بر همه اهداف ارجحیت داشته و دارد و تمامی ارکان نظام و به تبع آن همه بخش‌های دولت در همین راستا قدم برمی‌دارند. همان‌طور که در صحبت‌های سخنگوی محترم دولت هم تأکید شد در قرارداد ٢٥ ساله با چین هیچ مسئله محرمانه‌ای وجود ندارد و تاکنون هیچ قراردادی برای واگذاری زمین، بندر و غیره نداشته‌ایم. لطفاً شما وقت نگذارید!

کد خبر 433018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.