‌اعتماد دولت به فعالان صنعت خودرو بی‌سابقه است

یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه اعتماد دولت به فعالان صنعت خودروی کشور بی‌سابقه است گفت: اعتماد محض دولت به صنعت خودرو، بازار را دچار هرج و مرج و ناآرامی کرده و قدرت خرید مردم برای تأمین وسیله نقلیه موردنیازشان را به شدت کاهش داده است.

یاور رضایی در گفتگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه خودرو در دیگر کشورهای جهان یک کالای مصرفی است و متأسفانه در ایران از آن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای استفاده می‌شود، اظهار کرد: تبدیل خودرو از کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای عامل اصلی بخش قابل توجهی از نوسانات در بازار خودرو است. تغییر دیدگاه عمومی نسبت به اتومبیل نیازمند پیش‌زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی متناسب با فرهنگ ایرانی است.

وی افزود: سرمایه‌گذاری بلندمدت درباره کاربری اتومبیل در زندگی روزمره مردم و نقش آن در اقتصاد کشور می‌تواند دیدگاه عمومی جامعه نسبت به خودرو و بازار اتومبیل را تا پنج سال اخیر تغییر دهد و اگر به فکر آینده صنعت و بازار خودروی ایران هستیم باید از امروز به تجهیز و تأمین زیرساخت‌های آموزشی و اجتماعی این مهم با استفاده از ظرفیت نهادهای آموزشی دولتی و خصوص بپردازیم.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه متأسفانه دولت، نظارت عملیاتی و دقیقی بر نظام عرضه و تقاضای بازار و وضعیت صنعت خودروی کشور ندارد و به صورت کامل به فعالان اقتصادی حاضر در این صنعت اعتماد کرده است، تصریح کرد: اعتماد دولت به فعالان صنعت خودروی کشور بی‌سابقه است و وزارت صمت به عنوان متولی اصلی نظارت بر صنایع مرتبط با دولت، عملاً هیچ گونه نظارتی در این خصوص ندارد.

رضایی با اشاره به تنگنای نظارتی به وجود آمده برای دیگر فعالان اقتصادی در عرصه‌های مختلف صنعت و خدمات، اضافه کرد: اغلب فعالان اقتصادی از نظارت‌های بی‌وقفه دولت و وزارت صمت در روند کاری‌شان گلایه دارند و این اعتماد دولت به صنعت خودرو و صاحبان آن است که بازار خودرو را پرتنش کرده و همراه با هرج و مرج است.

وی ادامه داد: ایجاد فضاهای تنگ و سخت نظارتی برای صنایع و واحدهای تولیدی فعال، روند پیشرفت و توسعه در آنها را مختل کرده و مدیریت صنایع را سخت می‌کند و همواره تعداد زیادی از صاحبان واحدهای تولیدی، شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ‌ها از تنگناهای نظارتی دولت و دستگاه‌های اقتصادی آن در روند کاری‌شان گلایه دارند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: اعتماد کامل به صاحبان صنایع و واحدهای تولیدی فعال در صنعت خودرو و در نظر نگرفتن الگوریتم‌های نظارتی و بازرسی از روند فعالیت آنها زمینه ساز فساد شده و از این رو اعتماد محض دولت به صنعت خودرو، بازار را دچار هرج و مرج و ناآرامی کرده و قدرت خرید مردم برای تأمین وسیله نقلیه موردنیازشان را به شدت کاهش داده است.

رضایی افزود: با توجه به نیاز عمومی جامعه به بازار خودرو و فعالیت صنعت خودروسازی به عنوان بستر اصلی تولید اتومبیل در کشور و ممنوعیت واردات خودرو، جو رقابتی چندانی در بازار اتومبیل ایران دیده نمی‌شود و به همین دلیل نظارت بر روند فعالیت و عرضه شرکت‌های خودروسازی شاخص ایرانی، زمینه و زیرساخت ساختاری از پیش تعیین شده‌ای نیاز ندارد و دولت می‌تواند با تشکیل یک تیم بازرسی، نظارت بر روند فعالیت صنایع خودروساز کشور را تشدید و احیا کند.

کد خبر 433004

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.