رونمایی از بلندگوی هوشمند جدید گوگل

گوگل مدل جدیدی از بلندگوی هوشمند نست را تولید کرده که احتمالاً شاهزاده نام خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازسازی آلیاژهای فلزی تخریب شده با تشعشعات رادیواکتیو، ساخته شدن بزرگ‌ترین تراشه کوانتومی به وسیله اتم‌های مصنوعی، رونمایی از بلندگوی هوشمند جدید گوگل، تعطیلی همیشگی گوگل پلاس و ابداع پلاستیک شفاف و رسانای برق را در بسته خبری تکنولوژی ایمنا بخوانید.

پلاستیک شفاف و رسانای برق ابداع شد

پلاستیک‌های معمولی رسانای ضعیف الکتریسیته هستند و بیشتر اوقات از آن‌ها برای عایق بندی در مقابل جریان برق استفاده. در بیشتر مواقع از این پلاستیک‌ها برای پوشاندن سیم‌ها و صفحه مدارها استفاده می‌شود، اما محققان از مدت‌ها قبل امیدوار بودند با اضافه کردن مواد دیگر خاصیت رسانایی را به پلاستیک اضافه کنند تا بتوان محصول نهایی را در نمایشگرهای لمسی بزرگ یا پنجره‌هایی با سلول‌های خورشیدی به کار برد.

در همین راستا محققان دانشگاه میشیگان ماده جدیدی را بر اساس پژوهش‌های پیشین خود در همین حوزه توسعه داده‌اند. آن‌ها قبلاً در تحقیقی نشان دادند با افزودن یک لایه نازک نقره به ورقه پلاستیک می‌توان آن را به رسانای جریان برق تبدیل کرد؛ البته این روش پر هزینه بود و قابلیت انتقال نور را نیز ۱۰ درصد کاهش می‌داد.

یک روش برای ارتقای قابلیت انتقال نور پلاستیک، افزودن پوشش ضد انعکاس به آن است، اما این مواد به طور معمول رسانای الکتریسیته نیستند. بنابراین محققان با ترکیبی از فلزات و مواد چند لایه این مشکل را برطرف کردند؛ به این ترتیب پلاستیک رسانای شفاف از لایه بسیار ظریف نقره و پلاستیک ساخته شده که در آن مقدار اندکی مس وجود دارد و ضخامت این نوع پلاستیک ۶.۵ نانومتر است.

بازسازی آلیاژهای فلزی تخریب شده با تشعشعات رادیواکتیو

محققان دانشگاه ام آی تی برای اولین بار به شواهدی دست یافته‌اند که ثابت می‌کند می‌توان بعضی آلیاژهای فلزی آسیب دیده را با تشعشعات رادیواکتیو بازسازی کرد. تشعشعات رادیواکتیو، مرگبار و مخرب بوده و بسیاری از مواد با ترکیبات مختلف را از بین می‌برد، اما پژوهشگران از کشف اینکه تشعشعات مذکور می‌توانند به التیام خودکار بعضی آسیب‌ها به ترکیبات آلیاژی کمک کنند، شگفت زده شده‌اند.

این کشف جدید شیوه طراحی و ساخت نیروگاه‌های برق و هسته‌ای را متحول می‌کند و به صرفه جویی‌های قابل توجهی منجر خواهد شد. محققان در تلاش هستند تا سازوکار دقیق این فرایند را پیدا کنند. اگرچه تشعشعات رادیواکتیو سرعت خوردگی مواد مختلف را بیشتر می‌کنند، این مساله در مورد فلزاتی همچون نیکل و کرومیوم برعکس است و قرار گرفتن آن‌ها در معرض تشعشعات رادیواکتیو، سرعت خوردگی آن‌ها را کمتر می‌کند.

پژوهش جدید در نیروگاه هسته‌ای انجام شده و در آن از آلیاژ نمک مذاب سدیم، لیتیوم و پتاسیم به عنوان خنک کننده استفاده شده است. محققان می‌گویند پس از بمباران این ترکیب آلیاژی با تشعشعات رادیواکتیو از افزایش دو برابری عمر و مقاومت آن در برابر خوردگی اطمینان کسب کرده‌اند.

بزرگترین تراشه کوانتومی به وسیله اتم‌های مصنوعی ساخته شد

محققان روشی برای تولید و یکپارچه سازی اتم‌های مصنوعی ابداع کرده‌اند؛ اتم‌های مصنوعی با استفاده از مدار فوتونی روی لایه‌ای بسیار نازک از الماس ساخته شده و بزرگ‌ترین تراشه کوانتومی در نوع خود را به وجود آورده‌اند.

دیرک انگلاند، استادیار بخش مهندسی الکترونیک و علوم رایانشی دانشگاه ام آی تی می‌گوید: این دستاورد نقطه عطفی در حوزه پردازشگرهای کوانتومی بوده و برای تولید یک رایانه کوانتومی به میلیون‌ها پردازشگر کوانتومی نیاز است؛ تحقیق جدید نیز روشی نوین برای ارتقای تولید پردازشگر را نشان می‌دهد.

در رایانه‌های معمولی پردازش و ذخیره اطلاعات با استفاده از صفر و یک انجام می‌شود، اما در رایانه‌های کوانتومی این عملیات با استفاده از بیت‌های کوانتومی یا کیو بیت صورت می‌گیرد که همزمان نشان دهنده صفر، یک یا هر دو آن‌ها است.

این ویژگی عجیب به رایانه‌های کوانتومی اجازه می‌دهد همزمان چند محاسبه را انجام دهند و چالش‌هایی را حل کنند که با رایانه‌های معمولی ممکن نیست؛ کیو بیت که در تراشه تازه توسعه یافته در حقیقت همان اتم‌های مصنوعی است که از نقصان‌های موجود در الماس ساخته می‌شود و می‌توان با استفاده از نور و امواج میکروویو اتم‌های مصنوعی را برانگیخت تا فوتون‌هایی حاوی اطلاعات کوانتومی را منتشر کنند.

رونمایی از بلندگوی هوشمند جدید گوگل

گوگل مدل جدیدی از بلندگوی هوشمند نست را تولید کرده و تصاویری که به منظور تأیید فنی این بلندگو منتشر شده به گمانه زنی در این زمینه دامن زده است؛ این بلندگو که احتمالاً شاهزاده نام خواهد داشت از نظر ابعاد مابین بلندگوهای هوشمند مینی و مکس خواهد بود و البته شاهد تغییراتی در ظاهر و قابلیت‌های آن نیز خواهیم بود.

بلندگوی یاد شده قادر به اجرای فرامین صوتی مختلفی است که از جمله آن‌ها می‌توان به پخش موسیقی، اخبار، اعلام وضعیت آب و هوا و جستجو اشاره کرد. طراحی پارچه‌ای بدنه، یک پایه پلاستیکی در زیر بلندگو و یک چک قطع و وصل برق در کنار دکمه قطع صدا از جمله امکانات این بلندگو است.

بلندگوی یادشده که با برنامه دستیار گوگل نیز سازگار است دارای چراغ‌های ال ای دی برای نشان دادن فعالیت است و ارتفاع آن از ۲۱ سانتیمتر فراتر نمی‌رود. رونمایی از این بلندگو همراه با گوشی هوشمند پیکسل ۵ و سرویس پخش ویدئوی آنلاین جدید گوگل در آینده نزدیک صورت می‌گیرد.

تعطیلی همیشگی گوگل پلاس

گوگل پلاس برای همیشه تعطیل و «گوگل کارنتس» با محوریت شبکه اجتماعی مخصوص محل کار جایگزین آن شد. این شبکه اجتماعی که حدود یک دهه قبل و در سال ۲۰۱۱ میلادی راه اندازی شد، اکنون به «گوگل کارنتس» تغییر کرده است؛ البته تعطیلی شبکه اجتماعی گوگل غیر منتظره نبود و از یک سال قبل اعلام شده بود.

در آوریل ۲۰۱۹ میلادی گوگل پلاس تعطیل و گوگل اعلام کرد یک ابزار تجاری جدید را جایگزین آن می‌کند. اکنون گوگل کورنتس به یک شبکه اجتماعی برای محل کار مانند «فیس بوک ورک پلیس» تبدیل شده است. لینک‌های فعلی گوگل پلاس نیز به صفحات «گوگل کارنتس» هدایت می‌شوند و به نظر می‌رسد نحوه ارتباط با کاربران نیز هیچ تغییری نکرده است.

پست‌ها در صفحه اصلی این شبکه اجتماعی براساس محتوا یا زمان انتشار نشان داده می‌شوند، همچنین گوگل کورنتس با گوگل درایو نیز مرتبط است تا متن، لینک، تصاویر و ویژگی‌های دیگر مانند نظرسنجی را به اشتراک بگذارد. گوگل پلاس از آغاز فعالیت خود تاریخچه چندان موفقی نداشت و در سال ۲۰۱۶ میلادی تغییراتی بنیادی در آن ایجاد شد تا اپلیکیشن‌های مرتبط با آن را بیشتر ترویج دهد، اما نتوانست موفق شود.