شورای شهر کالگری با معترضان نژادپرستی گفت‌وگو کرد

شورای شهر کالگری کانادا پس از صحبت با شهروندان معترض به نژادپرستی، "کمیته شهری ضدنژادپرستی" را برای اجرای یک برنامه عملی در مورد نحوه ایجاد تغییر مثبت و رو به جلو در این خصوص تشکیل خواهد داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پس از آنکه خشونت پلیس ایالات متحده و قتل جورج فلوید جهانی شد، در بسیاری از شهرها و کشورهای جهان جنبش‌های اعتراضی علیه خشونت‌های پلیس و تظاهرات ضدنژادپرستی به راه افتاد.

در شهر کالگری کانادا نیز از ۲۰ ژوئن هزاران نفر در واکنش به نژادپرستی سیستماتیک موجود در شهر راهپیمایی‌های اعتراضی برگزار کرده‌اند؛ این افراد به تبعیض‌های ساختاری در نظام قضائی و آموزشی معترض بوده و معتقدند نابرابری نژادی و بی‌عدالتی در این عرصه‌ها موج می‌زند.

معترضان می‌گویند که جای تاریخ بومیان کانادا و تاریخ سیاه پوستان و ساکنان آفریقایی تبار، در سرفصل‌های درس تاریخ مدارس خالی است و تنها روایت‌های تاریخی از زبان سفیدپوستان فاتح و برده‌دار در کتب مدارس تدریس می‌شود.

مطالبه دیگر آنان حمایت از دانش‌آموزان اقلیت نژادی و تلاش برای تقویت اعتماد به نفس در این کودکان است که این کار تا حدی با آشنا کردن کودکان شهر با هویت فرهنگی و تاریخی خود امکان پذیر است.

جلسه‌ای برای پایان دادن به تبعیض‌های ساختاری

روز سه‌شنبه هفته گذشته اولین جلسه عمومی شورای شهر کالگری کانادا برای رسیدگی به نژادپرستی و تبعیض‌های ساختاری در شهر با حضور جمعی از شهروندان معترض برگزار شد.

این موضوع در چند جلسه بررسی شد و بخشی از سلسله اقدامات مورد توافق اعضای شورای شهر کالگری بود که ماه گذشته در پی تظاهرات علیه نژادپرستی و وحشیگری پلیس و راهپیمایی هزاران نفر از شهروندان اتفاق افتاد.

تجربه شخصی معترضان به نژادپرستی

نائل دابیرو وکیل دادگستری با حضور در این جلسه شورای شهر گفت: نظام قضائی کشور بی‌طرفانه نبوده و عدالت را برای همه افراد یکسان اجرا نمی‌کند. او در این جلسه از تجربیات شخصی خود و موکلانش از نژادپرستی روزمره سخن گفت.

شونا پورتر از معترضان حاضر در این سلسله جلسات علنی، با لحنی تند جلسه را نمایشی خواند و شیوه برگزاری آن را که ساعت‌ها وقت شهروندان را می‌گیرد تا تریبونی چند دقیقه‌ای در اختیار آنان دهد، مورد انتقاد قرار داد.

شهروندی از تحقیر و خشونت پلیس حتی در مقابل شورای شهر انتقاد کرده و دیگری معتقد بوده نژادپرستی در کانادا حتی پنهان‌تر از ایالات متحده رخ می‌دهد و کلیشه‌های نژادپرستی قوی‌تری در این کشور حاکم است.

شارون یکی دیگر از کسانی که در جلسه علنی ضد نژادپرستی شورا شرکت کرده بود، شورای شهر کالگری را به تغییر رویه و تغییر الگوی رفتاری دعوت کرد تا شهر در مسیر جدیدی پیشرفت کند.

از حاشیه‌های قابل توجه این جلسات چند روزه می‌توان به حضور یک زن ناشنوای سیاه پوست به نام ابونی گودن اشاره کرد که دعوت شده بود تا از مشکلات خود و نژادپرستی و تبعیض برای اعضای شورای شهر بگوید اما نبود مترجم ویژه ناشنوایان در جلسه باعث شد تا او جلسه شورای شهر برای مبارزه با تبعیض را ناامید کننده بخواند زیرا اعضای آن به امور تسهیلگر برای معلولان بی‌توجه هستند.

آغاز راه با تجربه‌ای از گفت‌وگوی ۳ روزه با شهروندان

حجم افراد ثبت‌نام کننده برای حضور در شورای شهر آنقدر زیاد بود که سه روز از وقت اعضای شورا برای شنیدن تجارب، پیشنهادات و ایده‌های معترضان به نژادپرستی صرف شد.

شورای شهر برای اینکه اطمینان داشته باشد فعالیت‌هایش به هیچ‌کدام از اقشار جامعه آسیب نمی‌زند اعلام کرده که نیاز دارد با گروه‌های دخیل همکاری مشترک داشته باشند.

این ادعا درحالی مطرح شده که در برگزاری همین جلسات، ساعت‌ها صف طولانی مردمی که خواهان صحبت با اعضای شورای شهر بودند، آن‌ها را کلافه کرده بود و برخی از شهروندان معتقد هستند برخلاف ظاهر عدالت‌جویانه، شورای شهر تلاش چندانی برای رفع تبعیض در کالگری دیده نمی‌شد.

با اتمام صحبت همه سخنرانان، گام بعدی شورای شهر کالگری تشکیل "کمیته شهری ضدنژادپرستی" و یک برنامه عملی در مورد نحوه ایجاد تغییر مثبت و روبه جلو برای مقابله با نژادپرستی سیستماتیک در این شهر خواهد بود.

کد خبر 432997

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.