اقتصاد هنر جایگزین نفت شود

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان گفت: با مدیریت صحیح می‌توان اقتصاد هنر و صنایع دستی را یکی از گزینه‌های جایگزین نفت دانست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مزیت اقتصاد ایران حتی با وجود نفت، در فرهنگ و هنر است و ایران جزءِ ۱۰ کشور اول دنیا در حوزه‌هایی مانند هنر صنعت صنایع دستی قرار دارد. بنابراین مسئله توسعه گردشگری از سویی و توسعه صادرات فرآورده‌های غیر نفتی از سویی دیگر در تمامی اسناد بالادستیِ توسعه کشور نظیر سند چشم‌انداز بیست ساله توسعه و برنامه‌های توسعه پنج ساله، مورد تأکید قرار گرفته است. با توجه به پایان پذیر بودن ذخایر نفتی و چشم‌انداز مبهم بازار آن در سال‌های بعد از ۲۰۲۰، ضروری است که مسئولان و برنامه ریزان کشور از هم اکنون در اندیشه سال‌های بدون نفت باشند.

گردشگری، صنایع دستی و محصولات هنری می‌توانند در آینده دو جایگزین مناسب برای اقتصاد وابسته به نفت باشند. اما از آنجا که گردشگری و صنایع هنری ایران دو مقوله به هم پیوسته و مکمل یکدیگرند، بدون سرمایه گذاری مناسب در صنایع دستی و فعالیت‌های هنری کشور، چشم‌انداز روشنی برای گردشگری نیز نمی‌توان متصور بود. بی گمان توسعه صنایع هنری و دستی و تقویت جاذبه‌های گردشگری، بدون وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در این حوزه امکان پذیر نیست، چرا که بدون سرمایه گذاری مستمر و برنامه‌ریزی شده در حوزه هنر و فرهنگ به هیچیک از اهداف استراتژی‌های بلند مدت توسعه‌ای نمی‌توان دست یافت؛ و البته سرمایه گذاری مستمر و برنامه‌ریزی شده نیازمند نیروی انسانی آموزش دیده، با تجربه و توانمند جهت ارتباط با بازارهای جهانی و قلمرو دانش است.

نخستین گام در این راه، برنامه‌ریزی دقیق است که هم اقتصاد را در نظر بگیرد و هم شناخت‌کاملی از هنر ارائه دهد و همچنین رابطه متقابل این دو را به خوبی درک کنند، مأموریت رشته "اقتصاد هنر" تلفیق این دو دانش است. مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانون گذار کشور کمک بسیاری در این راستا می‌تواند انجام دهد. اقدامی که تاکنون در هیچ یک از مجلس‌ها انجام نشده و به نظر می‌رسد بهارستان نشینان تازه نفس نیز برنامه‌ای برای حوزه صنایع دستی و گردشگری ندارند.

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان در این خصوص به خبرنگار ایمنا گفت: در مجلس شورای اسلامی کمیسیون فرهنگی وجود دارد و می‌توان زیر مجموعه‌های صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری را با نام کمیته به این کمیسیون اضافه کرد. اگر مجلس واقعاً کار کند همان کمیسیون فرهنگی کفایت می‌کند و نیازی به تشکیل کمیسیون تخصصی جدید نیست‌.

وی افزود: مجلس باید از انتقادها و پیشنهادهای اتحادیه‌ها و تشکل مختلف و از اطلاعات و آمار تشکل‌ها برای مسائل زیر بنایی استفاده کند، چراکه آمارهای دولتی غلط و دروغ است. اقتصاد هنر و صنایع دستی می‌تواند یکی از گزینه‌های جایگزین نفت باشد البته نیاز به مدیریت دارد. چین، هند و ترکیه منابعی محدود دارند، اما اقتصاد خود را از طریق هنر مدیریت می‌کنند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دولتی مرتبط به صنایع دستی عملکرد خوبی نداشتند و آمارهای غلط وجود دارد و عددی که برای صادرات در این حوزه که عنوان می‌شود، صحیح نیست ضمن اینکه خواسته‌های هنرمندان به گوش مسئولین نمی‌رسد.

کد خبر 432994

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.