اتهام ترور برای ‌مدعی مبارزه تروریسم

طبق گزارش جدید گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، ترور شهید قاسم سلیمانی از سوی آمریکا، اقدامی بر خلاف مقررات بین‌المللی و نقض منشور ملل شناخته شده شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حوالی ساعت یک بامداد ۱۳ دی ماه سال گذشته، سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران به همراه ابومهدی مهندس، فرمانده حشد الشعبی و چند تن از اعضای این سازمان که به تازگی از فرودگاه بغداد خارج شده بودند، توسط موشک‌های شلیک شده آمریکایی به شهادت رسیدند.

در پی این ترور ناجوانمردانه، وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای با اعلام اینکه ترامپ دستور این ترور را صادر کرده، مدعی شد که این مقام ارشد ایرانی قصد حمله به دیپلمات‌های آمریکایی و دیگر نیروهای نظامی و منطقه‌ای را داشته است.

به نوشته واشنگتن پست، مقامات آمریکایی اعلام کردند که سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه جمهوری اسلامی ایران هدف پهپاد های آمریکایی در فرودگاه بین‌المللی بغداد قرار گرفته است. در این بیانیه آمده بود که "این حمله برای خنثی‌سازی برنامه‌های آینده ایران انجام گرفته است. "

نهایتاً پس از گذشت ۶ ماه از شهادت سردار سلیمانی، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد اقدام آمریکا برای این ترور در عراق را بر خلاف مقررات بین‌المللی و نقض منشور سازمان ملل متحد دانست؛ اقدامی که ترامپ گفته بود به دلیل در دست داشتن شواهد و اسناد کافی مبنی بر اینکه آمریکا برای لغو نقشه سردار سلیمانی برای ایجاد خطر برای نیروها و اتباع آمریکایی دست به آن زده است.

حالا اما «اگنس کالامار»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در این خصوص چیز دیگری می‌گوید؛ وی در بخشی از گزارش خود تاکید کرده که "دولت آمریکا نتوانسته اسناد و شواهدی محکم در ضرورت حمله به کاروان حامل سردار سلیمانی ارائه کند. "

وی در گزارش خود تاکید کرده که "سردار سلیمانی مهره کلیدی نظامی ایران در عراق و سوریه بوده است، اما دولت ایالات متحده نتوانسته شواهدی مبنی بر تهدید حتمی و قریب‌الوقوع ناشی از نقشه‌های قاسم سلیمانی برای شهروندان و نظامیان آمریکایی ارائه کند و به همین خاطر اقدام واشنگتن در ترور هدفمند این چهره نظامی ایرانی، غیرقانونی بوده است. "

این گزارشگر سازمان ملل ترور سردار سلیمانی را نقض منشور ملل متحد از جانب آمریکا توصیف کرده و خواستار پاسخگویی در مورد قتل‌های هدفمند توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح و وضع مقررات در این حوزه شده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز در واکنش به گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر درباره نقض قوانین بین‌المللی از سوی آمریکا با اقدام به شهادت رساندن سردار شهید قاسم سلیمانی طی حمله‌ای پهپادی در عراق در پیامی توییتری نوشت که "ما گزارش ساختگی گزارشگر ویژه سازمان ملل را درباره کشتارهای انجام شده از طریق پهپاد های مسلح در مورد سردار سلیمانی را رد می‌کنیم. آمریکا در زمینه اصول قوانین بین‌المللی برای این حمله شفاف عمل کرده است و همواره در راستای حفاظت از آمریکا اقدام خواهد کرد. "

ادعاهای پمپئو در توجیه اقدام تروریستی دولت کشورش در به شهادت رساندن سردار شهید سلیمانی در پی این مطرح می‌شود که "انی‌یس کالامار" گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در گزارشی با تاکید بر اینکه ترور سردار شهید سلیمانی و ۹ تن دیگر از همراهانش تخطی از قوانین بین‌المللی بوده، گفت که "دولت آمریکا تا کنون نتوانسته مدرکی قانع کننده ارائه کند که نشان دهد حمله‌ای ادامه دار یا قریب‌الوقوع منافع این کشور را تهدید می‌کرده تا از این طریق حمله به خودروی حامل سردار شهید سلیمانی را توجیه کند. "

حال باید دید که این گزارش چه تأثیری بر پیگیری‌های ایران برای ترور شهید سلیمانی در مجامع بین‌المللی خواهد داشت؟ قدم بعدی تهران در این زمینه و گرفتن انتقام خون شهید سلیمانی چه خواهد بود؟

این گزارش هیچ مشکلی برای آمریکا ایجاد نخواهد کرد

محمد صادق کوشکی، کارشناس امور غرب آسیا معتقد است که این گزارش امر واضحی بود؛ زیرا آمریکایی‌ها رسماً بعد از شهادت سردار سلیمانی مسئولیت آن را بر عهده گرفتند.

به عقیده وی، هیچکس در دنیا نیست که مقصر این ترور را نشناسد، اما سازمان ملل متحد وظیفه دارد در قبال تمامی رفتارهایی که به حق حاکمیت انسان‌ها تعدی می‌کند واکنش نشان دهد.

به گفته این کارشناس امور غرب آسیا، گزارش اخیر سازمان ملل مبنی بر عامل اصلی قتل سردار سلیمانی، تکرار یک امر بدیهی است و تنها می‌تواند مرجعیت سازمان ملل را حفظ کرده و آن را کاملاً بی طرف برای موارد جدی تر و مهم‌تر جلوه دهد. از طرف دیگر به دلیل اینکه سازمان ملل متحد ابزاری برای مجازات آمریکا ندارد، این محکومیت هیچ مشکلی برای این کشور ایجاد نخواهد کرد.

کوشکی معتقد است که در طول تاریخ، آمریکا بارها مخالف نظر سازمان ملل رفتار کرده و مدعی بوده که به دنبال ایجاد یک رویداد حقوقی است، مانند پدیده دفاع پیش دستانه که برخلاف نظر سازمان ملل در این زمینه اقدام کرد.

این گزارش به عنوان یک گزارش حقوقی بین‌المللی قابل استناد است‌

محمود دهقان، کارشناس روابط امور بین‌الملل نیز معتقد است که سردار سلیمانی در حالی به شهادت رسید که به گفته نخست وزیر وقت عراق مسئولیتی سیاسی بر عهده داشت و در همین جهت حامل پیام رئیس جمهور ایران برای نخست وزیر عراق بود

به عقیده وی، شهید سلیمانی در جایگاه یک دیپلمات بود و طبق قوانین کنوانسیون وین، مقامات عالی نظامی دارای مسئولیت سیاسی هستند.

به گفته این کارشناس روابط بین‌الملل سردار سلیمانی بدون مخفی کاری و با اطلاع دولت عراق توسط یک هواپیما مسافربری به عراق سفر کرد؛ بنابراین این جنایت آمریکا ترور یک دیپلمات بلند پایه‌ی کشور ثالث تلقی می‌شود و به همین دلیل طبق تحقیقات سازمان ملل آمریکا محکوم شد.

دهقان با بیان اینکه گزارش اخیر سازمان ملل متحد به عنوان یک گزارش حقوقی بین‌المللی قابل استناد است، می‌گوید که ترامپ سعی دارد ترور سردار سلیمانی را با ترور ابوبکر بغدادی برابر جلوه دهد و در انتخابات از آن بهره برداری کند اما با گزارش اخیر سازمان ملل در این زمینه ناکام می‌ماند.

وی خاطرنشان می‌کند: آن چیزی که آمریکایی‌ها از آن واهمه دارند این است که سردار سلیمانی در آن عملیات، طبق گزارش سازمان ملل دیپلمات تلقی شده و حق رفتار متقابل برای ایران باقی خواهد ماند.

گزارش سازمان ملل باعث کاهش مشروعیت دولت آمریکا می‌شود

علی امیدی، کارشناس روابط امور بین‌الملل هم معتقد است که گزارشات سازمان‌های بین‌المللی به دلیل اینکه مبتنی بر مطالعات کارشناسی تیم‌های حقیقت‌یاب است، مورد استناد قرار می‌گیرد.

به گفته وی، یکی از معتبرترین مراجع که گزارشات کارشناسی آن مورد اعتماد و اعتبار روابط بین‌المللی است، سازمان ملل متحد است.

به عقیده این‌کارشناس روابط بین‌الملل، گزارش سازمان ملل در خصوص جزئیات به شهادت رسید سردار سلیمانی، دارای ابعاد حقوقی بوده و در همین راستا، مشروعیت دولت آمریکا در عرصه بین‌المللی کاهش می‌یابد.

به گفته امیدی، آمریکا سعی داشت این اقدام را توسط رسانه‌ها در جهت مبارزه با تروریسم تلقی کند، در حالی که سردار سلیمانی فرمانده مبارزه با تروریسم جهانی بود.

وی می‌گوید که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود اقدامات مختلفی را در جهت کاهش مشروعیت آمریکا انجام داده و گزارش اخیر سازمان ملل نیز به ساحت ایالات متحده لطمه وارد می‌کند و باعث کاهش نفوذ واشنگتن در عرصه بین‌المللی شده و تعداد کشورهای وابسته به این کشور نیز محدود خواهد شد. در حال حاضر در عرصه بین‌المللی رقابت بر سر قدرت نرم است و کشورها سعی می‌کنند در مقابل افکار عمومی مشروعیت کسب کنند.

این کارشناس روابط بین‌الملل خاطرنشان می‌کند: گزارش اخیر سازمان ملل متحد می‌تواند به عنوان یک مستمسک حقوقی برای جمهوری اسلامی ایران باشد تا یک اقدام حقوقی علیه آمریکا در محاکمه بین‌المللی انجام شود.

کد خبر 432975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.