۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵
مدیریت شهری در کشتارگاه!

تعطیلی مراکز و تاسیسات شهری و تغییر کاربری آن‌ها به رویه‌ای غالب در شهرها تبدیل شده است، اما این مسئله نباید به نادیده گرفتن نیازهای شهروندان یا مشقت صنف خاصی منجر شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طبق بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، احداث و اداره کشتارگاه‌ها بر عهده شهرداری‌ها است، البته سازمان دامپزشکی نیز وظیفه نظارت بر این مراکز را بر عهده دارد، اما مدیریت آن بر عهده شهرداری است که ممکن است بر اساس اختیارات اصل چهل و چهارم قانون اساسی و مقررات منبعث از آن، به بخش خصوصی نیز واگذار شود. احداث کشتارگاه و تجهیز آن به ملزومات بهداشتی، تأثیر مستقیم در تأمین گوشت و فراورده‌های پروتئینی سالم و بهداشتی برای شهروندان دارد.

انزلی از شهرهای مهم و بندری کشور است که با وجود جمعیت زیاد، گردشگرپذیر بودن و ایفای نقش در حوزه صادرات و واردات کالاهای مختلف از جمله گوشت و فراورده‌های پروتئینی، فاقد کشتارگاه صنعتی و استاندارد است.

کشتارگاه تعطیل شد!

فرزاد وثوقی از قصابان بندرانزلی که ۲۵ سال سابقه فعالیت دارد، می‌گوید: کشتارگاه صنعتی این شهر در گذشته یکی از بهترین کشتارگاه‌های کشور بود و شهرداری و شورای اسلامی وقت باید آن را حفظ می‌کرد.

او می‌گوید: کشتارگاه در ابتدا متعلق به سازمان گوشت بود، بعدها مدیریت آن را شهرداری بر عهده گرفت، مسئولان شهری می‌توانستند با صرف کمتر از یک میلیارد تومان کشتارگاه را بهسازی و تجهیز و گوشت را با کیفیت و قیمت مناسب به دست شهروندان انزلی برسانند، اما متأسفانه با بی‌توجهی آن را تخریب کردند و در حال حاضر ساخت کشتارگاه جدید نیازمند اختصاص بودجه بسیار زیاد است و آنگونه که شنیده‌ام شهرداری توان این کار را ندارد.

مهدی شیخ‌محمدزاده از اعضای اتحادیه صنف قصابان انزلی می‌گوید: وجود کشتارگاه در شهر گردشگرپذیر بندرانزلی بسیار لازم و ضروری است، زیرا باعث می‌شود گوشت مورد نیاز خود را با اطمینان بیشتر، کیفیت و قیمت کمتری خریداری کنند.

او ادامه می‌دهد: کشتارگاه صنعتی بندرانزلی جز اولین کشتارگاه‌های ایران بود که قبل از انقلاب ساخته شد؛ مکان احداث کشتارگاه در زمان خود خوب بود، اما با گذشت زمان با توسعه شهر و ساخت و ساز در اطراف آن شرایط خود را از دست داد.

او می‌افزاید: ساخت کشتارگاه باعث اشتغال‌زایی برای شهروندان انزلی و رشد و شکوفایی اقتصادی این شهر می‌شود و شهرداری هم می‌تواند از این طریق درآمدزایی خوبی داشته باشد.

معضلات زیست محیطی کشتارگاه

اما منصور قلی پور، رئیس اتحادیه قصابان بندرانزلی با اشاره به تاریخچه کشتارگاه این شهر، می‌گوید: کشتارگاه صنعتی این شهر در قبل از انقلاب تأسیس و متعلق به سازمان گوشت بود که بعدها مالکیت آن را شهرداری به دست گرفت و بعد از چندین سال فعالیت به بخش خصوصی واگذار شد.

او می‌گوید: شهرداری کشتارگاه را به بخش خصوصی، اتحادیه قصابان انزلی، اتحادیه گوشت گاو و گوسفندی رشت واگذار و سال‌ها زیر نظر این اتحادیه‌ها فعال بود، اما در سال ۱۳۸۷ به دلایل مسائل زیست محیطی تعطیل شد.

رئیس اتحادیه قصابان انزلی، نبود کشتارگاه صنعتی در این شهر را یکی از مشکلات اصلی انزلی می‌داند و می‌گوید: وجود کشتارگاه باعث می‌شود دام با کیفیت و قیمت کمتری در اختیار ۶۰ واحد صنفی قصابی این شهر قرار گیرد.

قلی پور می‌افزاید: اگر کشتارگاه در انزلی وجود داشت، قصابان مبلغ عوارض کمتر از هزار تومان پرداخت می‌کردند، اما اکنون با تهیه گوشت از شهرهای رشت، لنگرود و تالش باید مبلغ ۲۰۰ هزار تومان عوارض پرداخت کنند.

رابطه یا ضابطه؟!

او با بیان اینکه ساخت کشتارگاه در انزلی باعث رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی شهروندان می‌شود، عنوان می‌کند: بنده آن زمان از اداره کل دامپزشکی استان گیلان پیگیر دریافت مجوز برای تأسیس کشتارگاه صنعتی بودم، اما متأسفانه فرد دیگری که هیچ گونه سابقه و اطلاعاتی در زمینه تأسیس کشتارگاه و دام نداشت، مجوز را دریافت کرد.

رئیس اتحادیه قصابان انزلی ادامه می‌دهد: اوایل دهه ۱۳۹۰ مبلغ هفت میلیارد تومان از طریق فرمانداری شهرستان برای تأسیس کشتارگاه صنعتی به این فرد اختصاص یافت، اما متأسفانه تاکنون بعد از گذشت نزدیک به یک دهه، علیرغم تخصیص بودجه، اختصاص زمین مناسب در نزدیکی جاده آبکنار انزلی، داشتن مجوز و تمدید پروانه ساخت، کشتارگاه احداث نشده است.

قلی پور با بیان اینکه شهرداری آن زمان می‌توانست کشتارگاه را با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان مرمت و سردخانه آن را تجهیز کند، می‌گوید: بنده درخواست کردم ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات وام بانکی در اختیارم قرار دهند، تا کشتارگاه را مرمت و تجهیز کنم، اما مسئولان مخالفت کردند و گفتند کشتارگاه در داخل شهر قرار دارد و این کار امکان پذیر نیست، در صورتیکه در بعضی از کشورهای اروپایی کشتارگاه در مرکز شهر قرار دارد.

او می‌گوید: در زمان ساخت کشتارگاه هیچ خانه‌ای در اطراف آن وجود نداشت، شهرداری باید قبل از صدور پروانه ساخت در کنار کشتارگاه از شهروندان تعهد می‌گرفت، تا بعدها مجبور به تغییر کاربری آن نشود؛ متأسفانه شهرداری از زمان تغییر کاربری کشتارگاه قدیم تاکنون هیچ اقدام مثبتی در جهت ساخت کشتارگاه جدید در شهر انزلی نکرده است.

تغییر کاربری کشتارگاه

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که مهدی خلیلی، سرپرست شهردار بندرانزلی می‌گوید: کشتارگاه این شهر نزدیک به ۱۷ سال است که تعطیل شده و شهرداری در سال ۱۳۹۳ این ساختمان را که در دو طبقه بود، به ساختمان اداری تغییر کاربری داد و در اواخر سال ۱۳۹۶ معاونت شهرسازی شهرداری در طبقه اول این ساختمان مستقر شد.

او با بیان اینکه ۵۰ درصد طبقه دوم این ساختمان تجهیز شده و پیمانکار هم اکنون در حال کار است تا در صورت امکان، سایر بخش‌های اداری شهری تا پایان تابستان سال جاری به این مکان منتقل و بخشی از مکان نیز در اختیار شورای اسلامی شهر قرار گیرد تا ساختمان شورا برای عملیات اجرای تعریض خیابان نواب صفوی تخریب شود.

سرپرست شهردار انزلی دلیل تغییر محل کشتارگاه این شهر را مسائل زیست محیطی و تمایل نداشتن بخش خصوص در حفظ آن عنوان می‌کند و می‌افزاید: حفظ این کشتارگاه در زمان خود به لحاظ اقتصادی به نفع شهر و شهرداری انزلی بود و باعث اشتغال‌زایی جوانان شهر می‌شد.

خلیلی با بیان اینکه شهرداری با حفظ و نگهداری کشتارگاه می‌توانست اعتبارات خوبی جذب کند، می‌گوید: این کشتارگاه علاوه بر اینکه کل نیاز گوشت بندرانزلی را تأمین می‌کرد در رونق اقتصادی این شهر نیز بسیار تأثیرگذار بود.

شهر به کشتارگاه نیاز دارد

از سوی دیگر هادی حیدری، رئیس شورای اسلامی شهر بندر انزلی یادآور می‌شود: در سال ۱۳۹۰ شورای سلامت گیلان که دبیرخانه آن در اداره کل دامپزشکی استان قرار دارد، کشتارگاه این شهر را فاقد استانداردهای بهداشتی تشخیص داد و این موضوع از طریق فرمانداری به شهرداری ابلاغ شده بود.

او با بیان اینکه در حال حاضر اقدامات عمرانی و تجهیز برای تبدیل ساختمان کشتارگاه به واحد اداری بر اساس مصوبه شورای چهارم انجام می‌شود، اضافه کرد: با توجه به اینکه کشتارگاه در آن زمان بعد از تعطیلی کاملاً تخریب و تغییر کاربری داده شده بود، به لحاظ فنی و صنعتی بازگرداندن آن به حالت قبلی بسیار سخت و پر هزینه بود.

رئیس شورای اسلامی شهر انزلی می‌افزاید: انزلی شهری بندری با شرایط خاص و به همین دلیل به یک کشتارگاه صنعتی مناسب نیاز دارد.

حیدری عنوان می‌کند: ساخت کشتارگاه مناسب و مدرن صنعتی در برنامه‌های آتی شورا قرار دارد، اما اجرای آن نیازمند اختصاص اعتبارات استانی و ملی است.

کد خبر 432953

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.