پرسپولیسی‌ها علیه عضو شورای شهر

حواشی شوراهای شهر تهران، یزد، رشت، بوشهر، رفسنجان و چند شهر دیگر مهم‌ترین عناوین بسته خبری پارلمان شهری در هفته جاری را تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت نظری، عضو شورای شهر تهران، در اواخر سال گذشته از سوی وزارت ورزش و جوانان به‌عنوان یکی از اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال انتخاب شد.

این عضو هیئت مدیره استقلال پس از آنکه تست کرونای چند تن از بازیکنان این تیم مثبت اعلام شد در اظهارنظری جنجالی گفته بود: اگر اصراری هست که قهرمان این فصل حتماً معلوم شود و جام به تیم مدنظر برخی افراد داده شود، می‌توانند از منیریه تهیه کنند و بیش از این با جان جوانان کشور بازی نکنند. من هم حاضرم هزینه‌اش را پرداخت و خودم جام را با اسنپ به آن باشگاه ارسال کنم.

مخاطب این صحبت‌های نظری پرسپولیس بود و به همین دلیل افشین پیروانی مدیر تیم پرسپولیس درباره اظهار نظر حجت نظری گفت: این دوست عزیزمان که عضو شورای شهر است شخصیت حقوقی دارد اما مانند طرفدار ۱۵ - ۱۶ ساله صحبت کرده. به کار بردن این لفظ برای تیم حریف که میلیون‌ها طرفدار دارد درست نیست. شاید زمانی که وی عضو شورای شهر نشده بود، یک پرسپولیسی به این آقا رأی داده باشد.

پیروانی افزود: برای همین یک رأی هم باید به تیم پرسپولیس احترام می‌گذاشت اما وی ۳۲ ساله است و به دلیل کم تجربگی چنین صحبتی کرده است. کلانشهر تهران مشکلات بزرگی مانند ترافیک و آلودگی هوا دارد و امیدوارم آقای عضو شورای شهر برای رفع این مشکلات اینگونه احساسی و از روی کم‌تجربگی نباشد چون چنین تصمیم‌هایی برای شهر تهران تبعات دارد.

البته این پایان ماجرا نبود و صحبت‌های نظری درباره قهرمانی پرسپولیس باعث ناراحتی شدید هواداران این باشگاه شد؛ چند وکیل پرسپولیسی در صفحات اجتماعی خود هواداران را ترغیب به شکایت از نظری در مجامع قضائی کرده‌اند تا با افزایش حجم شکایات، او از عضویت در شورای شهر تهران کنار گذاشته شود.

جبهه‌گیری علیه این عضو شورای شهر درحالی است که در روزهای اخیر صحبت‌هایی مبنی بر تغییر در ترکیب هیئت رئیسه پرسپولیس نیز به گوش رسیده و گفته می‌شود یکی از اعضای هیئت رئیسه این باشگاه از میان اعضای شورای شهر تهران انتخاب خواهد شد.

یزد؛ آشتی در استانداری و اتهام‌زنی اصولگراها

در هفته پسین درگیری و فحاشی لفظی در صحن علنی شورای شهر یزد، عضو توهین کننده و حامیان وی موضع‌گیری خود را آغاز کردند.

مرتضی شایق عضوی که در صحن شورای شهر به ونوس عامری در جریان بررسی موضوع شفافیت مالی شهرداری توهین کرده بود، در گفتگو با روزنامه آفتاب یزد گفته است: به مردم بگویند که چقدر پول به رسانه‌ها از سوی شورای شهر یزد و از جیب مردم پرداخت کرده‌اند. من از مقامات مسئول درخواست دارم که وارد مسائل مالی شورا بشوند و ببینند که در حال حاضر چه پول‌هایی هزینه می‌شود. باید هزینه‌ها و بودجه شورای شهر مورد حسابرسی قرار گیرد تا ببینیم شفافیت واقعی به چه معنا است.

از سوی دیگر ۳۰ تشکل دانشجویی اصولگرای یزد در بیانیه‌ای با انتقاد از عضو اصولگرای شورا، واکنش‌ها به توهین او در صحن علنی به عضو بانوی شورا را مظلوم‌نمایی دانستند؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: جناب آقای شایق؛ عصبانیت غیرقابل توجیه شما در جلسه اخیر شورای شهر و توهین به خانم عامری به هیچ عنوان پذیرفته نبود و متأسفانه این قضیه با مظلوم نمایی تیم خانم عامری و سیاسی کاری ضریبی چند برابر گرفت در صورتی که با مصاحبه و عذرخواهی شما در همان ساعات اولیه می‌توانست آبی بر شعله‌های تازه افروخته شده باشد و بیش از این به حیثیت شورای شهر لطمه نمی‌خورد و نیز بهانه‌ای جهت سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی‌ها نیز نمی‌شد.

در این بیانیه خطاب به رئیس و اکثریت اصلاح‌طلب شورا آمده است: جناب آقای سفید، سرکار خانم عامری و طیف همراه در شورای شهر؛ شفافیت امری است علمی و تخصصی که با افشاگری‌های سیاسی‌کارانه متفاوت است اکنون که کمتر از یکسال تا انتخابات ۱۴۰۰ فاصله داریم تقاضا داریم که بر مشی بزرگان خود در مجلس و دولت در ضدیت با شفافیت بمانید… جناب آقای سفید و طیف همراه در شورای شهر؛ انتخابات ۱۴۰۰ را بسیار زود آغاز کرده‌اید که در صورت ادامه این روند تا روز انتخابات باعث لطمات جدی به شهر و غیرقابل دفاع‌تر شدن عملکردتان می‌شود.

البته این دو عضو شورای شهر در جلسه با وساطت استاندار یزد و عذرخواهی عضو توهین کننده از دیگری به آشتی سرانجام و در ظاهر موضع ختم به خیر شد.

بوشهر؛ آغاز دوباره اختلاف‌ها میان رئیس و عضو شورا

هنوز مدت زیادی از اختلاف ابوذر دهدار، رئیس و اکبر توسلی عضو شورای شهر بر سر ماجرای استیضاح شهردار سابق بوشهر نمی‌گذرد که بار دیگر توسلی، نسبت به عدم موافقت هیئت رئیسه شورا با درخواست تحقیق و تفحص وی درباره پروژه ناتمام راست‌گرد میدان غدیر به خیابان امام علی اعتراض خود را اعلام کرد.

وی چندی پیش با طرح این موضوع اظهار کرد: در خصوص نحوه واگذاری و اجرای پروژه راست‌گرد غدیر، منابع زیادی از بیت‌المال که در برآورد بنده نزدیک به ۱۰ تا ۱۱ میلیارد تومان هدر داده شده در حالی که پروژه مطابق برآورد بنده به صورت امانی بیش از سه میلیارد تومان نمی‌شود.

توسلی مدعی شده که به دلیل عدم همراهی سایر اعضای ذی‌نفوذ در شورای شهر، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در خصوص این پروژه پس از سه ماه کماکان بی نتیجه مانده است.

از طرف دیگر رئیس شورای شهر در پاسخ به اظهارات توسلی، این اقدامات وی را شوی انتخاباتی دانست و گفت: رفتارهای متناقض ایشان جای شگفتی است و آنچه درباره جلوگیری از تحقیق و تفحص پیرامون این پروژه مطرح کرده، کذب محض است زیرا پروژه مذکور یکی از سوالات محوری استیضاح شهردار سابق بود که جناب توسلی در رأی‌گیری اعلام کرد از پاسخ شهردار قانع نشده اما بعداً در زمان رأی‌گیری برای استیضاح شهردار، رأی مثبت داد.

وی با بیان اینکه رقم مورد ادعای توسلی با واقعیت پروژه راست‌گرد بسیار تفاوت دارد و هزینه کرد شهرداری در آنجا کمتر از دو میلیارد تومان بوده نه ۱۰ میلیارد تومان، ادامه داد: تحقیق و تفحص از شهرداری درباره پروژه راست‌گرد میدان غدیر روال قانونی خود را طی کرده و قطعاً در هر مرحله، شهروندان در جریان نتایج آن قرار می‌گیرند.

توسلی نیز بار دیگر به این اظهارات پاسخ داد: تصورات شما غلط هست، پیگیری وظیفه نظارتی شورا، شوی تبلیغاتی نیست و بلکه پیگیری امورات مردم وظیفه اعضا است و به آن سوگند خورده هستند هرچند ممکن است خدایی ناخواسته قلیلی به آن پایبند نباشد.

وی خاطرنشان کرد: همان‌طوری که شخص حضرتعالی می‌دانید قصد ورود مجدد به کارزار انتخاباتی را ندارم که شوی تبلیغاتی داشته باشم که صد البته اگر گروهی و یا جناحی در شورا اینچنین شورایی کنند بعید است عزم حضوری باشد.

این عضو شورای شهر ادامه داد: در جایگاه ناظر، بنا به وظیفه شورایی، اولین عضوی بوده‌ام که در خصوص برخی از عملکردهای شهردار سابق بوشهر از جمله در پروژه راست‌گرد میدان غدیر طرح سوال کرده و نیک حقوقدان‌ها می‌دانند سوال به منزله درخواست برای ارائه توضیحات در خصوص موضوع و یا مواردی است که برای اشخاص سوال کننده ابهام و یا ابهاماتی وجود دارد و اما موضوع استیضاح و عزل مقوله آخر است که تیم شورایی شما از ابتدا به دنبال آن بود، قانون برای حصول نتیجه راه‌های مختلفی را پیش بینی شده کرده و استیضاح و عزل بلکه مقوله آخر است.

توسلی خطاب به رئیس شورای شهر گفت: انتظار و توقع شما و برخی همکاران این بود که بدون توجه به شرایط اضطراری که بر شهر و کشور به دلیل شیوع ویروس منحوس کرونا حاکم بود (اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید) پروسه استیضاح پیگیری شود، معتقد بودم که عجله استیضاح برای شهر و شهرداری گزینه مناسبی نیست و چالش ایجاد می‌کند.

وی افزود: به جای استیضاح بحث تحقیق و تفحص را مطرح کردم اما جنابعالی و برخی دیگر از عزیزان همکار پس از طرح این موضوع با عجله به سراغ گزینه استیضاح فرار به جلو کردید و به جای انجام وظیفه نظارتی و پیگیری مسئله تحقیق و تفحص و به دست آوردن حقوق تضییع شده بیت‌المال، به نوعی اسباب پاک کردن صورت مساله را فراهم آوردید که اگر حقیقت ماجرا غیر از این باشد پایتان را از گلوی تحقیق و تفحص بردارید و طی مکاتبه‌ای بررسی موضوع را به نهاد نظارتی بسپارید تا سیه روی شود هر که در غش باشد.

با توجه به اختلافات دنباله‌دار در شورای شهر بوشهر، به نظر می‌رسد این بگو مگوها همچنان ادامه داشته باشد.

رشت؛ شهردار بار دیگر پای میز پاسخ‌گویی

اسماعیل حاجی‌پور در جلسه هفته جاری شورای شهر رشت، از طرح سوال مجدد شهردار خبر داد و گفت: ۱۱ سوال از سوی سه تن از اعضا مطرح شده و حاج‌محمدی، شهردار رشت برای پاسخ به این سوالات ۱۰ روز فرصت دارد که این فرصت دوشنبه هفته آینده به پایان خواهد رسید.

حاجی پور با بیان اینکه شهردار رشت باید با حضور در جلسه فوق‌العاده روز دوشنبه هفته آینده به سوالات پاسخ دهد، ادامه داد: در صورت حضور نیافتن شهردار در جلسه فوق اعضای شورا در این زمینه تصمیم گیری خواهند کرد

شهردار رشت چندی پیش با حضور در صحن علنی به سوالات اعضای شورا پاسخ داده و توانسته بود از استیضاح نجات پیدا کند اما این بار مشخص نشده که محور سوالات اعضای شورا در چه زمینه‌ای است.

بندرانزلی؛ پایان ماراتن انتخاب شهردار

اعضای شورای شهر انزلی در جلسه پنج‌شنبه هفته جاری، پس از گذشت هفته‌ها از استیضاح شهردار سابق این شهر، از بین ۹ تن از نامزدهای تصدی پست شهردار رأی گیری کردند.

رأی‌گیری با غیبت یکی از اعضا و در دو مرحله انجام شد تا در نهایت سید بدرالدین بدری با پنج رأی موافق از شش عضو حاضر شورای شهر انزلی به عنوان شهردار این شهر انتخاب شود.

رفسنجان؛ شورا با استعفای شهردار موافق نیست

محمدرضا عظیمی‌زاده، شهردار رفسنجان از استعفای خود خبر داد و دلیل آن را سیاسی کاری‌ها در رفسنجان دانست.

وی گفت: شهرداری و شورای شهر با یکدیگر همکاری داشتند اما اکنون کسانی که انگیزه سیاسی دارند، با جریان‌های سیاسی همراهی کرده و کار شهرداری را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

البته این استعفا مورد قبول شورای شهر نبوده و حجت‌الاسلام علی هاشمیان، رئیس شورای شهر گفت: سیاسی کاری از سوی شورا نیست و بنای شورا از روز اول این بود که وارد بحث‌های سیاسی نشود و از انتخاب شهردار و عملکردش کاملاً واضح است که شورا و شهردار به دنبال رویکرد کاری بوده است.

هاشمیان افزود: متأسفانه به هر انتخاباتی که نزدیک می‌شویم به نوعی بعضی از حزب‌های سیاسی وارد شده و از جاهایی شروع می‌کنند و دوست دارند ردپایی از خودشان به جا نگذارند اما اینقدر کار واضح است که به راحتی ردپاها دیده می‌شود.

وی تصریح کرد: توقع داریم امید مردم رفسنجان را تبدیل به بحث‌های سیاسی نکنند و بگذارند امیدی که به واسطه عملکرد شورا و شهرداری به مردم رفسنجان برگشته، روزبه روز بیشتر تقویت شود و این سرمایه اجتماعی را از دست ندهیم. شورا با استعفای شهردار مخالف است و وی باید برگردد

در شرایطی که ظن دخالت‌های خارج از شورا بر امور شهرداری مطرح می‌شد، حجت الاسلام حسین جلالی، نماینده رفسنجان در مجلس اظهار کرد: عزل و نصب شهردار در حیطه قدرت شورای شهر بوده و این شورا بر اساس صلاحدید خود و منافع شهر، شهردار را انتخاب یا عزل می‌کند؛ بنده اعلام کردم در عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌کنم و فقط از آن‌ها کار می‌خواهم و این مسأله در مورد آقای عظیمی‌زاده نیز صدق می‌کند.

خرمشهر؛ استعفای شهردار و انتخاب سرپرست جدید

داوود دارابی شهردار خرمشهر استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرد که شورا این استعفا را پذیرفته و محسن یاسائیان را با پنج رأی موافق به عنوان سرپرست این شهرداری منصوب کرد.

قرار است انتخاب شهردار خرمشهر پس از بررسی گزینه‌های مختلف به‌زودی از سوی اعضای شورای شهر انتخاب شود.

دهدشت؛ شهردار تا مرداد ماندنی شد

اسفندیار برخه شهردار دهدشت هفته گذشته استعفای خود را تقدیم شورای شهر کرده بود که بررسی این استعفا از سوی شورا به مردادماه موکول شد.

زین‌العابدین بالوایه، رئیس شورای شهر دهدشت در این خصوص گفت: با توجه به پایان سال مالی شهرداری فعلاً تصمیم بر این شد که شهردار تا پایان تیرماه به کار خود ادامه داده و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار تا پایان تیرماه را جذب و هزینه کند؛ پس از آن و در نخستین جلسه بعد از تیرماه استعفای وی در صحن شورا بررسی خواهد شد.

کوتاه از شورا:

دادگاه رسیدگی به اتهامات مختلف رشا، ارتشا، تدلیس در معاملات دولتی و تضییع حقوق بیت‌المال رئیس شورای شهر و سایر متهمان پرونده تخلفات مالی شهرداری صدرا که از سال گذشته مفتوح شده بود که پس از برگزاری دومین جلسه دادرسی، به پایان رسید.

یک مقام آگاه در بندر ماهشهر از برخی اعمال خارج از عرف در حوزه‌های اخلاقی از سوی یکی از اعضای شورای شهر چمران و صدور کیفر خواست این عضو شورا از سوی مراجع قضائی خبر داد.

غلامحسین صاحبی عضو علی‌البدل شورای شهر مشهد به عنوان جایگزین امیر شهلا از جلسه هفته جاری، وارد ترکیب اعضای شورا شد.

رضوان سلماسی، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر همدان: طرح‌های شهر دوستدار کودک و شورای اجتماعی محلات به‌عنوان برند فرهنگی شهر، با حمایت و پیگیری کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورا محقق شد؛ ارتباط شهر دوستدار کودک و شورای اجتماعی محلات می‌تواند در تحقق آموزش‌های شهروندی نقش مهمی را ایفا کند.

حمیدرضا قمی، سخنگوی شورای شهر یزد: برنامه کلی این است که عرضه مستقیم از تولید به مصرف تقویت شود و پیش بینی شده که بازارچه‌های عرضه مستقیم میوه در چند نقطه از شهر یزد که مردم کم برخوردار حضور دارند راه‌اندازی شود.

زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران: قرار است ۴۸ آسانسور نصب در مترو نصب شود؛ برخی از قطعات آسانسور به دلیل تحریم‌هایی که کشور را تحت فشار قرار می‌دهد، از دسترس ما خارج شده است؛ خط شش و هفت ایستگاه مترو آماده است و تمام قسمت‌های فنی و نگرانی‌های ایمنی خط شش برطرف شده است.

محمدرضا حیدری، رئیس شورای شهر مشهد: با وجود رکود اقتصادی و مشکلات موجود در کشور، خوشبختانه هیچکدام از پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد به دلیل منابع مالی تعطیل نشده و همه پروژه‌ها طبق زمانبندی درحال اجرا هستند؛ این موضوع نشان دهنده یک کار و مدیریت حرفه‌ای در میان مدیران شهری است که پروژه‌ها را به صورت سه شیفته فعال نگاه داشته‌اند.

کد خبر 432951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.