قبرستان طبیعی؛ طرح یک استرالیایی برای احیای جنگل ها

ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از افزایش بیماری های واگیر مشترک بین حیوان و انسان، تلف شدن ۸ قلاده روباه در استخر، ابهام در شناسایی منشا بوی نامطبوع تهران، مهار آتش سوزی در جنگل های ارسباران و طرح یک استرالیایی برای احیای جنگل ها را در بسته خبری محیط زیست این هفته ایمنا در - ۲۰ تیرماه - می خوانید.

به گزارش ایمنا، یک مالک استرالیایی برای بازسازی جنگل و محیط زیست در بخشی از زمین‌های خود، به فکر ایجاد یک قبرستان طبیعی افتاده است.

به گفته او در این روش، جسد فردِ درگذشته در خاک دفن و در همان محل، درختی کاشته می‌شود و به این ترتیب بدن فرد با بازگشت به چرخه طبیعت، بخشی از یک جنگل زیبا خواهد شد.

این مالک «برنامه توسعه آرامستان طبیعی» را به شورای شهر خود در ایالت نیو ساوت ولز ارائه داده و یکی از کشیشان محلی نیز پیشاپیش درخواست دفن در این جنگل را مطرح کرده است.

البته اهالی حرفۀ کفن و دفن سوالاتی را درباره چالش‌های احتمالی مطرح کرده‌اند. از جمله اینکه پس از مرگ مالک زمین یا همان آرامستان جنگلی، چه به سر دفن شدگان خواهد آمد و چه کسی مراقبت از قبرستان را بر عهده خواهد گرفت؟

مالک زمین می‌گوید که در حال حاضر دادن پاسخ به این سوالات چندان اولویت ندارد. به گفته او مردم دنبال روش‌های زیست محیطی جدیدی برای کفن و دفن هستند.
دفن طبیعی چند سالی است به دلایل زیست محیطی مورد توجه قرار گرفته است. در این روش جنازه سوزانده یا مومیایی نمی‌شود و بدون تابوت به داخل خاک می‌رود.

تلف شدن هشت قلاده روباه در یک استخر در مهدیشهر

امیر عبدوس مدیرکل محیط زیست استان سمنان از تلف شدن ۸ قلاده روباه در یک استخر کشاورزی در مهدیشهر خبر داد و گفت: این حیوان‌ها در استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان گرفتار و تلف شده بودند.

عبدوس اظهار کرد: طبق آئین نامه ایمنی استخرهای ذخیره آب، کشاورزان ملزم به فنس کشی پیرامون استخر ذخیره آب کشاورزی و ترمیم و بازسازی آن هستند و در این مورد سهل انگاری کشاورز منجر به تلف شدن حیوانات شده است.

وی افزود: پس از معرفی متخلف به مراجع قضائی، متهم به دلیل عدم رعایت آئین نامه‌های مذکور، علاوه بر پرداخت هزینه‌های دادرسی و حق الوکاله، بابت ضرر و زیان به محیط زیست نیز به جزای نقدی به مبلغ ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان محکوم شد.

دستگیری ۲ گروه شکارچی متخلف در کرکس نطنز

علیرضا غلامی سرپرست اداره حفاظت محیط زیست نطنز از دستگیری دو گروه شکارچی متخلف در منطقه حفاظت شده کرکس نطنز خبر داد و گفت: از یک گروه متخلف مقداری گوشت مربوط به لاشه دو رأس بز وحشی و مهمات شامل ۱۰ عدد تیر فشنگ برنو و از گروه دیگر لاشه یک رأس بز وحشی کشف و ضبط شد.

منشأ بوی نامطبوع تهران همچنان مبهم

محمد رستگاری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست تهران ادامه داد: منشأ بوی نامطبوعی که سال گذشته در تهران منتشر شد، شناساسایی نشده است البته فرضیه‌های مختلفی برای آن مطرح شد، جلسات مختلفی نیز برای آن برگزار کردیم و استاندار تهران نیز به‌جد پیگیر این موضوع بود و چند جلسه نیز به همین منظور برگزار کرد اما در نهایت به این نتیجه رسید که از یک مجموعه دانشگاهی کمک بگیریم چون محیط زیست از لحاظ علمی نتوانست منشأ این بو را شناسایی کند.

وی درباره همکاری با مجموعه‌های دانشگاهی گفت: جلسات متعددی با دانشگاه‌ها برگزار شد که همچنان ادامه دارد اما هنوز به نتیجه قابل ارایه‌ای منتج نشده است.

رستگاری در ادامه با اشاره به اینکه قوی‌ترین فرضیه درباره منشأ بوی نامطبوع شهر تهران این است که این بو همان بوی جنوب تهران (مسیر فرودگاه امام خمینی) است، اظهار کرد: کانون‌های مختلفی در جنوب تهران وجود دارند که بوی نامطبوع را تولید می‌کنند و در تمام مواقعی که بوی نامطبوع در شهر تهران استشمام شد جهت باد نیز جنوب به شمال بود.

اخراج گله ۴۰۰ نفری شتر و ۲ هزار رأس گوسفند ازمنطقه شکارممنوع الله آباد

امید رحمانی رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبیک قزوین گفت: در حین گشت و کنترل مشترک محیط بانان اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی شهرستان در منطقه شکار و تیر اندازی ممنوع دشت الله آباد و تالاب یعقوب آباد تعداد بیش از ۴۰۰ نفر شتر و ۲۰۰۰ رأس گوسفند در منطقه مورد اشاره جهت چرا رها شده بودند که این امر علاوه بر از بین رفتن پوشش گیاهی بیش از پیش منطقه، موجبات تشدید و ایجاد کانون ریزگرد بواسطه تعلیف غیر مجاز را به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: پرونده متهمین پس از تنظیم صورتجلسه جهت پیگیری قضائی و مجازات مقرر قانونی به دادگاه ارسال شد.

مهار آتش سوزی در ارسباران با تلاش همگانی

محمدرضا پورمحمدی استاندار تبریز روز پنجشنبه از مهار اتش سوزی در جنگل‌های ارسباران خبر داد و گفت: یک فروند بالگرد آب‌پاش نیز برای کمک به عملیات مهار آتش از سوی سپاه به منطقه اعزام شده بود که مأموریت خود را انجام داد.

وی از لکه‌گیری آتش در دو نقطه باقی‌مانده از مراتع این منطقه توسط نیروهای امدادی خبر داد و گفت: گروه‌های مستقر در منطقه برای مقابله با شعله‌ور شدن مجدد آتش، به حالت آماده‌باش در منطقه حضور دارند.

وی از تلاش‌ها و زحمات جانانه و ایثارگرانه تمامی عوامل و نیروهای مؤثر در مهار آتش‌سوزی در منطقه قره‌تیکان‌لو قدردانی کرد و گفت: دستگاه‌های مسئول آمادگی خود را برای مواجهه با حوادث احتمالی مشابه حفظ کنند.

کتاب «روزنامه‌نگاری محیط زیست» منتشر شد

کتاب روزنامه‌نگاری محیط زیست نوشته «زینب شریفی» و «افسانه مظفری» ازسوی دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها منتشر شد.

محتوای این کتاب ۲۱۲ صفحه‌ای در هشت فصل، چهار مقوله اصلی از جمله «معیارهای عمومی روزنامه‌نگاری»، «معیارهای تخصصی»، دانش حقوقی «محیط زیست و روزنامه‌نگاری» و «دانش محیط زیست» (به ویژه اصطلاحاتی که یک خبرنگار محیط زیست باید بداند تا بتواند با مسئولان مصاحبه موفقی داشته باشد) را مورد موشکافی قرار داده است.

سرنوشت زباله‌های عفونی ۱۸ درصد مطب‌های اهواز مشخص نیست

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: جمع‌آوری و امحای پسماندهای عفونی در اهواز پس از ۹ سال هنوز حل نشده است و سرنوشت پسماند حدود ۱۸ درصد مطب‌ها دراین شهر مشخص نیست

وی ادامه داد: با توجه به رصد و آمار و اطلاعات در شهر اهواز ۵۹۳ مطب در شرق اهواز و ۸۶۶ مطب در غرب اهواز وجود دارند که در شرق اهواز ١٠ درصد از مطب‌ها با بیمارستان‌ها طرف قرارداد هستند، ٨٠ درصد با سازمان مدیریت پسماند شهرداری و ١٠ درصد زباله‌های عفونی خود را در محیط رهاسازی می‌کنند.

در غرب اهواز نیز هشت درصد مطب‌ها دارای قرارداد با بیمارستان‌ها ،۸۰ درصد با سازمان مدیریت پسماند قرارداد دارند و ۱۲ درصد مطب‌ها پسماند عفونی خود را در محیط رهاسازی می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اضافه کرد: همچنین حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مراکز طبی تشخیصی برای جمع‌آوری پسماندهای خود با سازمان مدیریت پسماند قرار دارند.

طی سه سال اخیر محیط بان محکوم به اعدام نداشتیم

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست ضمن بیان اینکه طی سه سال اخیر هیچ محیط بان محکوم به اعدامی نداشتیم، گفت: با وجود تحولات ایجاد شده ما همچنان نیازمند تقویت حوزه محیط بانی در سازمان حفاظت محیط زیست هستیم.

سرهنگ محبت خانی افزود: طی سه سال اخیر با آموزش‌های میدانی محیط بانان ۱۸۰۰ محیط بانی که آموزش عملی ندیده بودند در حوزه محیط بانی آموزش دیدند.

فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه با توجه به تقویت تجهیزات محیط بانان همچنان با ضعف‌هایی در این حوزه مواجه هستیم و برخی از تجهیزات فرسوده شده‌اند، گفت: از آنجایی که توان خودرویی و موتوری متخلفان و شکارچیان با ما قابل مقایسه نیست، ما نیاز داریم که دراین حوزه خود را تقویت کنیم.

ابراز نگرانی سازمان ملل متحد از افزایش بیماری‌های مشترک بین حیوان و انسان

کارشناسان سازمان ملل متحد می‌گویند کووید ۱۹ ظرف دو سال آینده حدود ۹ تریلیون دلار خرج روی دست کشورهای جهان خواهد گذاشت و با توجه به گسترش نیاز به پروتئین و همچنین مداخله در محیط زیست، چنانچه اقدامی نشود، بروز همه‌گیری‌هایی چون کرونا ادامه خواهد یافت.

آنها افزایش اپیدمی‌هایی چون کووید ۱۹ را به کشاورزی و دامداری ناپایدار، بالا رفتن تقاضا برای فرآورده‌های گوشتی و پیامدهای گرمایش زمین نسبت می‌دهند.

بنابر گزارش جدید برنامه محیط زیست و انستیتو بین‌المللی تحقیقات احشام، افزایش متناوب بیماری‌های مشترک انسان و حیوان با دست درازی انسان به محیط زیست، فرسایش زمین، برداشت فزاینده منابع طبیعی، پدیده گرمایش زمین و استثمار اقلیم وحش از سوی انسان مرتبط است؛ چرا که همه این عوامل به برخورد و رویارویی بیشتر انسان و حیوانات می‌انجامد.

ایگنر اندرسون، دبیرکل و مدیراجرایی برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP) می‌گوید: "طی یک قرن گذشته ما دست کم ۶ همه‌گیری بزرگ ناشی از ویروس‌های جدید خانواده کرونا داشته‌ایم."

این مقام سازمان ملل متحد افزوده تنها در ۲۰ سال اخیر و پیش از آغاز همه گیری کووید ۱۹، بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان حدود ۱۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد جهان آسیب وارد کرده است.

خانم اندرسون گفته: "در کشورهای کم درآمد یا با درآمد سرانه متوسط، سالانه ۲ میلیون نفر بر اثر بیماری‌های مشترک میان انسان و حیوان می‌میرند؛ بیماری‌هایی چون هاری، سیاه‌زخم و سل گاوی از این نمونه‌ها هستند".

"جوامعی که بیشترین آسیب را از این بیماری‌ها می‌بینند اغلب جوامعی هستند که توسعه نیافته‌اند و وابستگی شدیدی به احشام و مجاورت فیزیکی با حیوانات وحشی دارند".

خانم اندرسون گفته در ۵۰ سال اخیر صنعت فرآورده‌های گوشتی دست کم ۲۶۰ درصد رشد داشته است.

"کشاورزی تشدید شده، صنایع زیربنایی توسعه یافته و استخراج منابع افزایش داشته که همه اینها موجب دست درازی ما به قلمرو حیات‌وحش شده."

گزارش جدید برنامه محیط‌زیست سازمان ملل برای دولت‌ها توصیه‌هایی هم دارد؛ از جمله اینکه چه طور به دنبال سیاست‌های تشویقی برای توسعه پایدار، تنوع زیستی و سرمایه‌گذاری در تحقیقات علمی بروند.

خانم اندرسون گفته: "علم با صراحت به ما نشان داده که اگر به استثمار حیات‌وحش و نابودی اکوسیستم‌ها ادامه دهیم، باید انتظار داشته باشیم که روند صعودی بروز بیماری‌هایی که از حیوانات به انسان منتقل می‌شود، در سال‌های پیش‌رو بیشتر هم شود".

"برای پیش‌گیری از همه‌گیری‌های آینده باید خیلی محتاطانه‌تر با محیط زیست برخورد کنیم و برای حفاظت از آن اقدام کنیم."

کد خبر 432921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.