موسوی: سند ۲۵ ساله ایران و چین افتخار آمیز است/ اصفهان یک اعتبار برای ایران است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سند ۲۵ ساله ایران و چین، گفت: علی‌رغم چانه زنی‌ها و دروغ‌هایی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده، این قرارداد، سندی افتخارآمیز بوده که باید در چین مراحل قانونی را طی کرده و بعد از آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سیدعباس موسوی در نشست خبری امروز خود در اصفهان، اظهار کرد: اصفهان جایگاه ویژه‌ای در دیپلماسی شهری ایران برای دنیا دارد و در تمام جهان، ایران را با اصفهان می‌شناسند. کمتر شهری مانند اصفهان دارای این همه پتانسیل در زمینه سیاست خارجی است.

وی افزود: علی‌رغم شرایط تحریمی، جای دیپلماسی شهری هنوز باز بوده و می‌توانیم از این طریق، پیام خود را به طرف مقابل منتقل کنیم. در این زمینه اصفهان دارای پتانسیل‌های بسیاری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: سیاست جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های بین‌المللی را یک نهاد تعیین نمی‌کند، زیرا سیاست خارجی مجموعه‌ای از نظرات بوده که به تأیید عالی‌ترین مقامات کشور می‌رسد و برای اجرا به وزارت خارجه ابلاغ می‌شود؛ بنابراین نگرانی در این زمینه وجود ندارد که برخی بخواهند با نگرانی‌های خود جلو پیشرفت سیاست خارجی را بگیرند.

موسوی با بیان اینکه اصفهان یک اعتبار برای ایران است، گفت: این مهم نشان از نام پرآوازه اصفهان در تمام تاریخ داشته و مطلوب است که بتوانیم تعداد خواهر خوانده‌های افزایش دهیم و در این راستا هر شهری در دنیا که بخواهد با اصفهان این پیوند را ایجاد کند، وزارت امور خارجه از استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: زمانی که شهردارهای کلانشهرهای ایران به ویژه شهردار اصفهان در ارتباط با موضوع تحریم‌ها واکنش نشان دادند و در بحث کرونا نیز اقداماتی کمک‌هایی را برای چینی‌ها ارسال کردند، باعث شد زمانی که مردم اصفهان و ایران دچار نیز با کرونا درگیر شدند، چینی‌ها کمک‌های گذشته آنها را به نیکی پاسخ دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: این موضوع نشان دهند این است که ظرفیت‌های فراوانی در اصفهان وجود دارد که در هیچ شهری دیگری وجود ندارد.

سند ۲۵ ساله ایران و چین افتخارآمیز است

موسوی در مورد قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین گفت: در حال نهایی کردن پیش‌نویس یک سند راهبردی با چین هستیم؛ زیرا می‌خواهیم نشان دهیم رابطه ما با چین همه جانبه و استراتژیک است و به همین دلیل طراحی چنین سندی را پیشنهاد دادیم تا بگوییم که رابطه میان ایران چین مقطعی نبوده و به همین دلیل مدت این سند ۲۵ سال تعیین شده است.

وی افزود: علی‌رغم چانه زنی‌ها و دروغ‌هایی که اخیراً در فضای مجازی منتشر شده، این قرارداد، سندی افتخارآمیز بوده که باید در چین مراحل قانونی را طی کرده و بعد از آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: تمامی همه گمانه زنی‌ها در مورد این سند، کار عده‌ای از مخالفان رابطه ایران با چین است؛ زیرا چین در حال حاضر به عنوان یک قدرت در شرق آسیا که پیش بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک قدرت اقتصادی دنیا را در دست بگیرد با جمهوری اسلامی که قدرت منطقه غرب آسیا است، دارای اشتراکات بسیاری است. لازم بود اشتراکات میان دو کشور در قالب یک سند خود را نشان دهد و نباید به حرف گروه‌های ایرانی ضد انقلاب در خارج کشور و همچنین عوامل رژیم صهیونیستی گوش داد.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم این سند با قدرت و نظارت نمایندگان نهایی شده و بعد از آن جزئیات این طرح منتشر خواهد شد.

واکنش سازمان ملل به ترور شهید سلیمانی نتیجه پیگیری‌های نظام بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی در مجامع بین‌المللی، گفت: اخیراً قوه قضائیه اقدامات ویژه‌ای را در این زمینه آغاز کرده است. یک ستاد ویژه نیز در وزارت امور خارجه برای پیگیری این موضوع معین شده و اخیراً نیز مجامع بین‌المللی نسبت به کار خلاف قانون آمریکا واکنش نشان داده‌اند.

موسوی افزود: آمریکایی‌ها باید بدانند دست به اقدام خطرناکی زده‌اند که عواقب جهانی و منطقه‌ای زیادی را برای آنها به دنبال خواهد داشت؛ زیرا شهید سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود و اگر رشادت‌های وی نبود، داعش در حال پیشروی به قلب اروپا و دنیا بود.

وی ادامه داد: دنیا مدیون شهید سلیمانی بوده و باید به صورت یک پارچه مقابل این عمل خبیث آمریکا بایستند. آنها شهید سلیمانی را در یک کشور ثالث و زمانی که در حال انجام یک مأموریت صلح‌آمیز بود به طرز فجیعی ترور کردند که عواقب آن راهم مشاهده کردید که در آینده هم ادامه خواهد داشت. این مسئله در دستور کار ایران قرار دارد و امیدواریم پیگیری‌های ما نتیجه دهد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: واکنش اخیر سازمان ملل به این اقدام غیر قانونی آمریکا نیز نتیجه بخشی از پیگیری‌های نظام و وزارت امور خارجه بود.

ممکن است اسرائیل برای قدرت‌نمایی هر اتفاقی را برعهده بگیرد

موسوی در مورد حادثه رخ داده در سایت هسته‌ای نطنز و صحبت مقامات رژیم صهیونیستی در مورد دست داشتن در این اتفاق، گفت: ممکن است اسرائیل برای قدرت‌نمایی هر اتفاقی را که در هر جای جهان رخ می‌دهد برعهده بگیرد، اما فعلاً زود است که در این رابطه صحبت کنیم.

وی افزود: نهادهای ذی‌ربط در حال بررسی جزئیات این موضوع هستند و قطعاً اگر به نتیجه برسند که عوامل خارجی عامل این اتفاق بوده‌اند به مردم اعلام کرده که البته عواقبی را نیز برای عاملان آن به دنبال دارد؛ اما باید اجازه داد کارهای تحقیقاتی ما تمام شود. هنوز برای قضاوت در این زمینه زود است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در حال مظلوم نمایی برای جهان است، گفت: این رژیم سعی دارد ترحم نمایی کند اما در مسائل منطقه‌ای با رویکرد خشن خود نشان داده که برای کشور فلسطین و منطقه مشتی آهنین است.

موسوی افزود: رسانه‌هایی که حادثه رخ داده در نطنز را به اسرائیل ربط می‌دهند، به دنبال قدرت نمایی پوشالی برای رژیم صهیونیستی هستند که بعد از روشن شدن علت حادثه، جمهوری اسلامی واکنش قاطعی نشان خواهد داد.

تحریم سازمان بهداشت جهانی توسط آمریکا، تروریسم بهداشتی است

وی در مورد خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی گفت: اقداماتی که بعد از روی کار آمدن ترامپ در مواجه با سازمان‌های بین‌المللی صورت گرفت، بدعتی عجیب بود؛ زیرا ترامپ علاوه بر خروج از برجام، از بسیاری معاهده‌های چند جانبه بین‌المللی دیگر نیز خارج شد که جای تأسف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اقدامی که آمریکا اخیراً در قبال سازمان بهداشت جهانی انجام داد را می‌توان در راستای تروریسم بهداشتی تلقی کرد. زمانی که دنیا با بیماری کویید ١۹ دست و پنجه نرم می‌کند، آمریکا از سازمان‌های متولی درمان این بیماری خارج می‌شود که جای تأسف دارد.

موسوی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد تروریسم پزشکی آمریکا، از ملت‌ها و کشورها فراتر رفته و به سطح بین‌المللی رسیده است. قطعاً این اقدام باید توسط تمامی کشورها محکوم شود.

همکاری ایران با آژانس یک همکاری سازنده است

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید "لایحه الزام دولت به خروج داوطلبانه از پروتکل الحاقی که اخیراً در مجلس مطرح شده در صورت اجرا چه تأثیری بر آینده برجام خواهد داشت؟ " گفت: جمهوری اسلامی ایران همکاری‌های خوبی را به صورت داوطلبانه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام داده، اما این روند دائمی نخواهد بود و آنها باید توجه داشته باشند که همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس یک همکاری سازنده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اگر آژانس رویکرد غیر سازنده‌ای را در پیش گرفته و تحت تأثیر اتفاقات خارجی قرار بگیرد و بر اساس اطلاعات غلط درخواست‌های غیر قانونی را از جمهوری اسلامی داشته باشد، ایران واکنش مناسبی در این زمینه خواهد داد.

موسوی ادامه داد: اگر نمایندگان مجلس در چارچوب قوانین، اقدامی را انجام دهند و با توجه به مصالح کشور قانونی را تصویب کنند، وزارت خارجه آن را اجرا خواهد کرد. خروج ایران از پروتکل الحاقی عواقبی را به دنبال خواهد داشت که متوجه همه کشورهایی است که مسیر اصلی آژانس را منحرف کردند.

آمریکا در زمینه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران موفق نخواهد شد

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا که پرسید "اگر آمریکا موفق شود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند، واکنش تهران چه خواهد بود؟ " گفت: قرار است در ماه اکتبر سال جاری محدودیت‌های تسلیحاتی ایران طبق قطعنامه ٢٢٣١ برداشته شود، اما اگر به هر دلیلی جمهوری اسلامی ایران از این حق خود منع شود، واکنش قاطعی را نشان خواهد داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تفکر ما بر این است که آمریکا در این زمینه موفق نخواهند شد، اما تلاش‌های خود به روش‌های گوناگون انجام خواهد داد و سعی دارد با فشار به اعضای شورای امنیت این محدودیت‌ها را تمدید کنند که امیدواریم شورای امنیت زیر بار این فشارها نرود.

ایران در امور داخلی کشورها دخالت نمی‌کند

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد عدم دخالت ایران در وضیعت و تحولات اخیر لیبی، گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی کشورها است و تا کنون نیز این اصل را به خوبی نشان داده است.

وی افزود: ایران ضمن اینکه نگران حفظ جان مردم لیبی و وضعیت بی ثبات این کشور است، ترجیح داده در امور این کشو دخالتی نکند. برای ما اصل آن است که مردم لیبی و نیروهای مختلف به یک اجماع داخلی برسند بر سر اختلافات خود گفت و گو کنند. جمهوری اسلامی ایران از هر نتیجه‌ای که حاصل این اجماع و گفت و گو باشد، حمایت خواهد کرد.

توافق آستانه بهترین راه برای رسیدن به آتش بس در سوریه است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد سرانجام سوریه و توافقات اخیر صورت گرفته برای ایجاد صلح در این کشور، گفت: توافق مورد نظر کشورهای ضامن آتش بس در سوریه که شامل ایران، روسیه و ترکیه می‌شود کاملاً مشخص است. مبنای کار برای ایجاد آتش بس در سوریه مکانیزم همین سه کشور است.

موسوی خاطرنشان کرد: مهمترین و بهترین راه حل برای دست یافتن به آتش بس در سوریه توافق آستانه است. امیدواریم همه کشورهای ضامن صلح در سوریه به تعهدات خود پایبند باشند.

در زمینه سیاست خارجی نیازمند اجماع ملی هستیم

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید "در شرایط فعلی، در زمینه سیاست خارجی باید چه راهی را پیش بگیریم؟ " گفت: سیاست خارجی هر کشور به تعبیر مقام معظم رهبری، بر مبنای سیاست‌های دولت است. وزارت امور خارجه نظام جمهوری اسلامی ایران مجری تصمیمات نظام است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: از رهنمودهای مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای امنیت ملی و رئیس مجلس شورای اسلامی همه در تصمیم‌گیری در زمینه سیاست خارجی نقش دارند.

موسوی افزود: وزارت امور خارجه مجری سیاست کلان نظام بوده که لازم است در این زمینه شاهد یک اجماع ملی باشیم و سیاست‌های خارجی را از دعوای حزبی دور کنیم. سیاست خارجی ما در طی چهل سال گذشته خود را وابسته به هیچ جناحی نمی‌داند و در دولت‌هایی با سلایق مختلف همیشه به یک شکل بوده.

وی تصریح کرد: دیپلمات‌های وزارت امور خارجه مجری تصمیمات نظام هستند و هرکس که بخواهد این وحدت و یک پارچگی را خدشه دار کند، به منافع ملی هیچ کمکی نکرده است. ما همواره سعی کردیم برای سیاست‌های نظام مجری خوبی باشیم و از تمامی بخش‌های کشور انتظار داریم ساحت سیاست خارجی را از برنامه‌های حزبی دور کنند.

کد خبر 432891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.