خداحافظی تاجگردون با بهارستان

نگاه چند سویه اصولگرایان و برخوردها با وزیر امور خارجه در مجلس از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ پنجشنبه ۱۹تیرماه_ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آسیب تندروها به اصولگرایان» به بررسی نگاه چند سویه اصولگرایان پرداخت و نوشت: رفتار طیف دلواپس اصولگرایی در بهارستان که در هفته جاری نسبت به وزیر امورخارجه داشتند موجی از انتقادها را به دنبال داشت. این طیف از زمان روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد در فضای سیاسی کشور ظهور پیدا کرد و هر روز قدرت‌شان در فضای سیاسی کشور و البته مشخصاً در بین جریان اصولگرایی بیشتر و بیشتر می‌شود. طیفی که در انتخابات اسفندماه ۹۸ میزان قدرتشان برای جریان اصولگرایی مشخص شد و در بستن لیست این جریان سیاسی را تحت فشار قرار داد تا از مواضع حمایتی خود نسبت به شهردار سابق تهران، محمدباقر قالیباف کوتاه بیایند.

حالا در مجلس نیز در اوایل همین هفته شدیدترین حملات را نسبت به وزیر امور خارجه داشتند که با واکنش بسیاری از چهره‌های اصولگرا مواجه شد. اما این همه ماجرا نیست چرا که روندی که در این طیف نسبت به اصولگرایان معتدل در پیش گرفته‌اند نشان از قدرت‌یابی و ایجاد تنش در فضای سیاسی کشور دارد. اصولگرایی سال‌هاست که مرکزگرایی و چسبندگی دوران گذشته خود را از دست داده است و حالا هر روز با ظهور طیف‌ها و گرایش‌های مختلفی از دل این جریان مواجه می‌شوند که شاید در ظاهر امر پسندیده‌ای به نظر برسد و اینگونه القا شود که این امر یکی از نشانه‌های پویایی یک جریان سیاسی است اما قسمت قابل تأمل ماجرا آنجاست که ظهور چنین طیف‌هایی آن هم در شرایطی که اصل این جریان را در عمل به زیر سوال می‌برند، برای جامعه هزینه ایجاد و نگرانی‌ها را بیشتر می‌کند.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «خداحافظی تاجگردون با بهارستان» به بیان حواشی فراوان وی و بررسی آن در جلسه غیرعلنی مجلس پرداخت و نوشت: پس از فراز و نشیب‌های فراوان، بالاخره اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون در مجلس یازدهم به رأی‌گیری نهایی در صحن مجلس رسید و البته رأی هم نیاورد. به این ترتیب، تاج‌گردون ساختمان بهارستان را ترک کرد و نماینده گچساران در مجلس یازدهم باید در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص شود.

صبح دیروز، کار مجلس با نشستی غیرعلنی درباره بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاج‌گردون آغاز شد. نشستی که غیرعلنی شدنش با انتقادهایی همراه بود که از مجلس در این زمینه انتظار شفافیت کامل داشتند. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در ابتدای جلسه علنی دیروز در توضیح جلسه غیرعلنی اظهار کرد: جلسه مجلس شورای اسلامی از ساعت ۸:۱۰ آغاز شد بحث ما درباره‌ی اعتبارنامه تاج‌گردون بود.

وی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان معترض به اعتبارنامه مباحث خود را در ۱۵ دقیقه بیان کردند و تاج‌گردون هم در فرصت ۳۰ دقیقه خود بیانات‌شان را عنوان کردند تا نمایندگان در جریان باشند. اکنون مجلس شورای اسلامی وارد بررسی گزارش کمیسیون تحقیق در این باره می‌شود. قانون آئین نامه داخلی مجلس در‫این‫باره می‌گوید: «ماده ۳۲- چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تأیید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد و در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد گزارش آن حداکثر به مدت پانزده دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود.

نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده است حداکثر به مدت سی دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند».

روزنامه آفتاب یزد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «می‌خواهند روحانی را به مجلس بکشانند تا به او بی‌احترامی کنند» به بررسی برخوردها با وزیر امور خارجه در مجلس پرداخت و نوشت: سیدمصطفی هاشمی‌طبا، سیاستمدار و مدیر ارشد دولت‌های مختلف در خصوص برخوردها  با وزیر امور خارجه در مجلس، به ایلنا گفت: من فکر می‌کنم این برخوردها قابل پیش‌بینی بود، در مجالس گذشته هم چنین افرادی حضور داشتند و رفتارهای تند از خود بروز می‌دادند منتها نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که چنین رفتارها و اتهام زنی‌هایی در شأن مجلس نیست، نماینده مجلس باید منطقی حرف بزند.

وی ادامه داد: مجلسی که وظیفه دارد و می‌خواهد معقول تصمیم بگیرد، باید از اتهام‌زنی به مقام‌های کشور پرهیز کند و در مقابل با صحبت منطقی و استدلالی به دنبال بیان نظرات خود باشد، البته این رفتارها خیلی کمتر از آن توهین‌هایی است که در بیرون از مجلس نسبت به روحانی و ظریف صورت می‌گیرد، اما نمایندگان محترم باید بدانند که با این فعالیت‌های هیجانی و شعاری هیچ نتیجه و دستاوردی حاصل نمی‌شود.

هاشمی‌طبا در ادامه درباره تناقض میان شعارهای ولایتمداری نمایندگان مجلس یازدهم و توهین‌های انجام شده به وزیر امور خارجه که بارها شخصیت وی مورد تمجید مقام معظم رهبری قرار گرفته است، اظهار داشت: در این خصوص ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید «به عمل کار برآید»، کسانی که خود را تابع رهبری می‌دانند و حرف ایشان را ملاک و معیار می‌دانند، ادعای آن‌ها با عملکرد و رفتارشان همخوانی ندارد. حتی برخی گروه‌ها در کشور هستند که معتقدند نباید برخلاف نظر و فکر رهبری فکر کرد و نظر داد، خب وقتی چنین عقیده‌ای دارند چرا در عمل رفتاری خلاف ادعای خود به نمایش می‌گذارند؟ وی افزود: حتی در آموزه‌های دینی هم ما این مسئله را داریم که خداوند در قرآن به موسی (ع) می‌فرماید به سوی فرعون برو که او طغیان کرده است و بعد می‌فرماید با او با ملایمت صحبت کن. یعنی حتی خداوند متعال می‌فرماید که با فردی مانند فرعون هم با ملایمت صحبت شود، خب این سخن قرآن کجا و این رفتار نمایندگان کجا!

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «رده‌بندی بازدهی بورس‌ها» نوشت: بازارهای جهانی در سال جاری میلادی تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا و رکود جهانی قرار گرفته‌اند. اثر این روند در شاخص بازارهای سهام بسیاری از کشورها نمایان است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد شاخص بورس‌های زیمبابوه، ایران و ونزوئلا به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم جدول بازده بازارهای سهام جهان را کسب کرده‌اند.

در میان سایر بورس‌های جهان فقط بورس آمریکایی نزدیک با ۲۲ درصد رشد، بورس‌های دانمارک و عربستان با ۱۳ درصد افزایش شاخص و بورس شانگهای با رشد ۱۲ درصدی شاخص در جمع بورس‌های سود ده در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ جای گرفته‌اند. آمارها نشان می‌دهد شاخص بورس کاراکاس به‌عنوان اصلی‌ترین بازار مالی ونزوئلا سال جاری میلادی را با عدد ۹۰ هزار و ۲۲۴ آغاز کرد و تا روز ۷ ژوئن ۲۷۰ درصد رشد کرد و اکنون منحنی شاخص این بورس روی عدد ۳۳۳ هزار و ۸۷۷ قرار دارد.

اما با لحاظ تورم ۲۲۹۷ درصدی ونزوئلا، نرخ تعدیل‌شده شاخص بورس کاراکاس در سال ۲۰۲۰ به منفی ۴/ ۷ درصد می‌رسد. در مقابل طبق محاسبات «دنیای‌اقتصاد» بازده تعدیل‌شده شاخص کل بورس تهران در همین مدت ۳۲۵ درصد بوده است. بنابراین حتی بازده اسمی شاخص کل بورس تهران از کاراکاس که اقتصادش متأثر از سطوح تورمی بسیار بالاست هم پیشی گرفته است.

روزنامه کیهان، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سند همکاری ایران و چین هنوز نیامده صدای آمریکا را درآورد» به بررسی پیش‌نویس برنامه ۲۵ ساله همکاری ایران و چین پرداخت و نوشت: در روزهای گذشته در خبرها اعلام شد که پیش‌نویس نهایی سند «برنامه ۲۵ ساله همکاری‌های جامع ایران و چین» به تصویب هیئت دولت رسیده و وزارت امورخارجه مأمور انجام اقدامات نهایی تا امضای این سند با طرف چینی شده است.

پس از انتشار این خبر و در شرایطی که هنوز هیچ جزئیاتی از پیش‌نویس همکاری ایران و چین منتشر نشده بود، رسانه‌های معاند در حجمی‌ وسیع به این قرارداد حمله کردند.

نکته قابل توجه اینجاست که حساب توئیتری فارسی وزارت امور خارجه آمریکا- به‌عنوان رسانه رسمی‌ دولت آمریکا- تقریباً اولین رسانه‌ای بود که فضاسازی علیه سند همکاری ایران و چین را کلید زد. این حساب توئیتری در مطلبی نوشت: «ظریف اصرار می‌ورزد که هیچ موضوع مخفی در مورد قرارداد با چین وجود ندارد. هیچ موضوع مخفی در مورد عهدنامه ترکمن چای نیز وجود نداشت، به جز اینکه هزینه آن را مردم ایران پرداختند. قرارداد ایران و چین، یا همان ترکمن چای دوم، به همان قیمت تمام می‌شود».

پس از آن، بی‌بی‌سی فارسی، رسانه استعمار پیر، در گزارشی با عنوان «سند همکاری ایران و چین؛ حکمت‌آمیز یا قرارداد ترکمن چای» نوشت: «برنامه بلندمدت همکاری‌های ایران و چین که دولت حسن روحانی آن را سند راهبردی و مخالفان قرارداد ترکمن چای می‌خوانند، این روزها موضوع یکی از داغ‌ترین بحث‌ها شده است». پس از آنکه رسانه رسمی‌دولت آمریکا و سپس رسانه رسمی‌دولت انگلیس بدون هیچ مستندی، ادعای تشابه سند همکاری ایران و چین با قرارداد ترکمن چای را مطرح کردند، دیگر رسانه‌های معاند و برخی فعالین و رسانه‌های مدعی اصلاحات در داخل، در نقش پادوهای آمریکا به این سند همکاری حمله کردند.

کد خبر 432808

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.