برنامه آموزش و پرورش اصفهان برای اوقات فراغت چیست؟

رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا شروع فعالیت کلاس‌های اوقات فراغت مجازی دانش‌آموزان در ۴۱ منطقه آموزش و پرورش در سطح استان در هزار و ۱۵۰ پایگاه اوقات فراغت از ۱۵ تیرماه بوده و به مدت شش هفته و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

مرتضی شکری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در خصوص اجرای متفاوت برنامه‌ها و برگزاری پایگاه‌های اوقات فراغت مجازی دانش آموزان در تابستان امسال، اظهار کرد: هر سال از اسفندماه روند اجرای برنامه‌های اوقات فراغت تابستان دانش آموزان آغاز می‌شد و فروردین با تشکیل جلسات درون و برون دستگاهی و ارسال بخش نامه‌ها از اردیبهشت تقریباً از اول تیرماه تا اواسط شهریور ورود به فاز اجرایی این برنامه انجام می‌گرفت.

وی اضافه کرد: امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و تماس‌هایی که با وزارتخانه در مورد برگزاری یا عدم اجرای این برنامه‌ها در تابستان داشتیم و اینکه آیا ستاد ملی کرونا اجازه برگزاری این برنامه‌ها را می‌دهد، روند برنامه‌ها طول کشید تا وزارتخانه دستورالعمل نهایی را یکم تیرماه به استان‌ها ابلاغ کرد.

رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تصریح کرد: این دستورالعمل مبنی بر حضور محدود دانش موزان و فعالیت در فضای مجازی است. در این فاصله پیش بینی‌های لازم صورت گرفته بود و در شبکه شاد و فضای مجازی تولید محتوا را داشتیم.

وی با تاکید بر اینکه از اول تیر با ابلاغ دستورالعمل، جلسه استانی در این زمینه تشکیل شد، گفت: حدود ۱۰ تیر دستورالعمل استان به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ شد و از ۱۵ تیر کلاس‌ها شروع شده و به مدت شش هفته و تا آخر مرداد ادامه دارد.

استفاده از فضای مجازی اولویت برگزاری کلاس‌ها است

به گفته شکری، در برگزاری این کلاس‌ها اولویت با فضای مجازی است و به صورت محدود کلاس‌های حضوری مطابق دستورالعمل‌های بهداشتی حداکثر با تعداد هشت دانش‌آموز و با مدت زمان ۴۵ دقیقه و سه روز در هفته برگزار می‌شود.

رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: دانش آموزان می‌توانند از طریق ورود به شبکه شاد بخش معاونت پرورشی و فرهنگی کانال اداره فرهنگی و هنری آموزش و پرورش از این کلاس‌های مجازی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: علاوه بر این دارالقرآن‌ها، پژوهش سراها و سالن‌های ورزشی هر کدام به صورت تخصصی کانال یا گروه خاصی را دارند که محتواهای تولید شده به وسیله بخش‌های مربوطه بارگذاری شده و مورد استفاده دانش‌آموزان قرار می‌گیرد.

شکری با اشاره به اینکه مطابق اطلاعاتی اکنون از ۴۱ منطقه آموزش و پرورش داریم، اظهار کرد: در سطح استان حدود هزار و ۱۵۰ پایگاه اوقات فراغت تشکیل شده است. در کانون‌های فرهنگی و تربیتی، در مدارس منتخب، دارلقرآن ها، مدارس قرآنی، سالن‌ها، کانون‌های ورزشی، پژوهش سراهای دانش آموزی، تشکل‌های دانش آموزی مانند بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن اسلامی، جمعیت هلال احمر، سازمان دانش آموزی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این فعالیت‌ها برگزار می‌شوند.

وی تصریح کرد: در اکثر این مراکز فعالیت‌ها به صورت مجازی است و کلاس‌های نیمه حضوری و حضوری به صورت محدود برگزار می‌شود و ممکن است کلاسی که ۱۲ جلسه پیش بینی شده است دو یا سه جلسه آن حضوری تشکیل شود و مابقی آن به صورت مجازی خواهد بود.

رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه شروع فعالیت کلاس‌های اوقات فراغت مجازی دانش آموزان از ۱۵ تیرماه بوده است و به مدت شش هفته و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد، افزود: تجربه و تحقیقات نشان می‌دهد که انسان‌هایی در بزرگسالی موفق هستند که از اوقات فراغت دوران کودکی و نوجوانی استفاده درستی کردند.

وی گفت: با شرایط کرونا دغدغه و دلواپسی خانواده‌ها را متوجه می‌شویم و تا حدودی مشکل است که خانواده بخواهند در این شرایط اجازه حضور دانش آموزان در کلاس‌ها را دهند.

شکری تاکید کرد: وزارتخانه شبکه شاد را ایجاد کرده و خانواده‌ها می‌توانند از فضای مجازی از رشته‌های مختلف مانند ورزش، میناکاری، رشته‌های ادبی و هنری مطابق با سلیقه فرزندشان استفاده کنند.

"هر دانش‌آموز یک مهارت" در طول تابستان

وی در خصوص اینکه امسال استقبال دانش آموزان برای استفاده از این کلاس و بهره مندی از فضای مجازی تقریباً مناسب است، اظهار کرد: سال گذشته قریب به هزار و ۷۰۰ پایگاه اوقات فراغت در استان تشکیل شد و با شرایط امسال و شیوع ویروس کرونا شاهد ریزش در این زمینه بودیم و تعداد پایگاه‌ها به هزار و ۱۵۰ مورد رسیده است.

به گفته رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان، مطابق آمارها سال گذشته حدود ۳۳ درصد دانش آموزان در فعالیت‌های تابستانی شرکت کردند و امسال مطابق گزارش‌ها استقبال دانش آموزان نسبت به سال‌های قبل کمتر است و خانواده‌ها نگران سلامتی فرزندان هستند.

رئیس اداره فرهنگی و هنری کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه دسترسی دانش آموزان به شبکه شاد و بهره‌مندی از فضای مجازی مطابق گزارش‌های اعلام شده اصفهان جز پنج استان برتر است، اضافه کرد: باید دانش آموزان فرصت را از دست ندهند و برای پر کردن اوقات فراغت به صورت مجازی از این کلاس‌ها استفاده کنند تا بتوانند با توجه به شعار «هر دانش‌آموز یک مهارت» در طول تابستان به یک هنر و مهارت تسلط پیدا کنند تا در بزرگسالی بتوانند از آن استفاده لازم را ببرند.

شکری با تاکید بر اینکه در طی دو سال گذشته با ارزیابی‌هایی که در استانداری و اداره کل ورزش و جوانان در خصوص اوقات فراغت دانش آموزان انجام گرفت، گفت: در سال ۹۷ و ۹۸ آموزش و پرورش به عنوان دستگاه برتر در بحث اوقات فراغت شناخته شده است که این اتفاق حاکی از دغدغه مسئولین آموزش و پرورش در این زمینه است و همراهی همکاران فرهنگی که در گرمای فصل تابستان همراه دانش آموزان هستند.

کد خبر 432804

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.