اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی به مناسب «روز بدون پلاستیک»

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان از اجرای برنامه‌های آموزشی و فرهنگی در ایستگاه‎های بازیافت شهر به مناسبت «روز بدون پلاستیک» خبر داد.

رحیم محمدی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ۲۱ تیرماه، روز بدون پلاستیک مناسبت مهم و قابل توجهی تلقی می‌شود چرا که از یک سو آسیب‌های وارد شده به محیط زیست به دلیل مصرف و پراکنده شدن بی‌رویه پسماندهای پلاستیکی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر شهروندان را به داشتن رویکرد درست و انجام رفتارهای صحیح در این رابطه وادار می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا با هدف اطلاع‌رسانی و جلب مشارکت شهروندان برنامه‌هایی برای این روز در نظر گرفته شده که بر اساس سیاست‌های کلی سازمان مبنی بر ارتقای کیفیت محیط زیست به عنوان ذی‌نفع اصلی فعالیت‌ها و همچنین جلب همکاری شهروندان اجرا می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در تشریح جزئیات این برنامه‌ها، افزود: بر این اساس در شش ایستگاه ثابت منتخب شهر، شامل ایستگاه سعادت آباد، آل خجند، وحید، همدانیان، میرزا طاهر و کمال طرحی اجرا می‌شود که طی آن شهروندان با تحویل پسماندهای خشک، علاوه بر دریافت هدایای موجود در ایستگاه، از هدایای فرهنگی و زیست محیطی سازمان از قبیل کیسه پارچه‌ای، کیسه پسماند خودرو و پازل آموزشی برخوردار می‌شوند.

وی با بیان اینکه این طرح در قالب شعار "طبیعی نیست" به غیرطبیعی بودن تولید این حجم از پسماندهای پلاستیکی در محیط زیست اشاره دارد، تصریح کرد: تأکید ما بر افزایش آگاهی و تغییر نگرش مردم مبنی بر حذف نایلون‌ها و پلاستیک‌هاست و با همین رویکرد نیز اقدام به توزیع کیسه پارچه‌ای برای خرید و کیسه پسماند خودرو به عنوان جایگزین‌هایی برای نایلون می‌کنیم و در پازل‌ها نیز این رویکرد را در قالب تصاویر آموزنده به کودکان آموزش می‌دهیم.

محمدی گفت: این طرح از ۲۱ تیرماه در ایستگاه‌های بازیافت منتخب اجرا می‌شود و علاوه بر آن در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی نیز برنامه‌هایی مانند ساخت و نشر کلیپ‌های موشن گرافیک، نشر پوستر و پیام‌ها و محتواهای آموزش خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه شیوع کرونا مانع از اجرای برنامه‌های جمعی، جشن‌ها و همایش‌ها شده است، اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم ما در سازمان اجرای فرآیند محور برنامه‌ها است و اکنون نیز فرآیند برنامه‌های آموزشی به نحوی طراحی شده تا در ایام شیوع ویروس کرونا ضمن انتقال محتواهای مفید آموزشی از اجتماعات پرهیز شود و بر همین مبنا نیز برنامه‌های آموزشی اغلب به صورت انفرادی صورت می‌گیرد تا فرد با تکیه بر آگاهی و محصولات آموزشی برای توسعه دانش به سمت خانواده هدایت شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان در خصوص نحوه ارزیابی این آموزش‌ها و بررسی بازخوردهای آنها، افزود: با توجه به اینکه نیازسنجی آموزشی، ارزیابی و اصلاح مستمر نیز بخشی از فرآیند آموزش است، پرسش‌نامه‌هایی طراحی و چاپ شده که در دو مرحله به سنجش آگاهی، نگرش و رفتار شهروندان می‌پردازد و نتایج آن ضمن بررسی جهت تدوین مجدد سیاست‌های آموزشی، در پژوهش‌های علمی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با دعوت از همه شهروندان اصفهانی برای نه گفتن به پلاستیک‌ها و استفاده از لوازم زیست‌پذیر برای کمک به محیط زیست و بهداشت جامعه، درخواست کرد: همه شهروندان اصفهانی در طرح‌های آموزشی و تشویقی سازمان پسماند شرکت کنند.

کد خبر 432794

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.