زینی‌وند: سیستان و بلوچستان دروازه تمدنی ایران است

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیستان و بلوچستان را باید به عنوان دروازه تمدنی ایران نگاه کرد که پیوند آن با کانونی‌ترین و پرجمعیت‌ترین نقطه دنیا بر قرار شده است‌.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی زینی وند شامگاه روز چهارشنبه -۱۸ تیرماه- در جشن هم پیوندی شهرهای بنت و اصفهان اظهار کرد: سیستان و بلوچستان استانی پهناور است که ۱۱ درصد وسعت و ۲۰ درصد مرزهای استراتژیک کشور را دارد و همچنین جمعیتی با فرهنگ کهن و متنوع در این استان زندگی می‌کنند و در مسائل هویتی و فرهنگی گوشه‌ای از تنوع و از هم تنیدگی را در قالب هنر به نمایش گذاشته است.

وی افزود: اگر دیدگاه و صدای مسئولان و هنرمندان در اصفهان شنیده شده، به پایداری هویت ایرانی کمک خواهد شد؛ هویت ایرانی که متشکل از خرده فرهنگ‌ها و تنوع محلی، قومی و مذهبی است و در چهار گوشه ایران وجود دارد که اگر ذره‌ای از آن را حذف کنیم گویی گوشه‌ای از پاره تن ایران را بریدیم. هرچقدر چتر فراگیری را محدود کنیم بال‌های هویت ایرانی محدود و ایران با مخاطره جبران ناپذیر تر رو به رو می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: سیستان و بلوچستان استانی محروم و به لحاظ زیر ساخت توسعه‌نیافتگی تاریخی دارد و اگر از هویت هر نقطه و مکان سیستان و بلوچستان بخصوص از مناطق مرزی بکاهیم، خدشه در امنیت جمهوری اسلامی وارد کرده‌ایم.

زینی‌وند تصریح کرد: سیستان و بلوچستان را باید به عنوان دروازه تمدنی ایران نگاه کرد که پیوند آن با کانونی‌ترین و پرجمعیت‌ترین نقطه دنیا بر قرار شده است‌. این استان را باید به چشم دیوار امنیت ایران نگاه کرد که اگر ذره‌ای خلل در آن ایجاد شود، قلب اروپا را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: سیستان و بلوچستان را باید به چشم دروازه سلامت کشور نگاه کرد که انواع و اقسام امراض و بیماری‌ها در فراسوی مرزها و در دو کشوری که به لحاظ تاریخی چشم اندازی برای توسعه ندارد و مشکلاتش برای ما سرریز می‌شود سد محکمی ایجاد کنیم تا این بیماری‌ها به اصفهان و سراسر کشور منتقل نشود. باید این استان را پاره‌ای از تمدن تاریخ کهن ایران دانست که از پوشش و فرهنگشان پیوند تمدن بزرگ اسلامی متبلور می‌شود.

معاون سیاسی و اجتماعی استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: همه ایران باید بسیج شود تا سیستان و بلوچستان را بسازد و این استان را از توسعه‌نیافتگی خارج کند. اگر مردم این استان شغل، بهداشت و زیرساخت نداشته باشند مورد طمع انواع و اقسام سرویس‌های جاسوسی دنیا که در آن طرف مرز هستند قرار می‌گیرند.

زینی‌وند گفت: سیستان و بلوچستان با بودجه فعلی دولتی تا صد سال آینده نیز به توسعه دست پیدا نخواهد کرد. خواسته ما از اصفهان این است که در فضای مجازی زیبایی‌های سیستان و بلوچستان را به دنیا نشان دهد. سینمای ایران به سیستان و بلوچستان بدهکار است و باید این چهره نازیبای خشن را که از این منطقه در ذهن‌ها ساخته شده بزداید؛ زیرا زمانی که اسم سیستان و بلوچستان به گوش می‌رسد تصویر قاچاق و مواد مخدر در ذهن‌ها شکل می‌گیرد، اما این استان در زیر پوست خود زیبایی‌هایی دارد که می‌توان با ساخت فیلم‌های بهتر، آن را به مردم نشان داد.

وی ادامه داد: خواسته دیگر ما از چهره‌های فرهنگی اصفهان این است که راهکارهایی برای بورسیه برخی از دانش آموزان پیدا کنید تا استعدادهای نهفته سیستان و بلوچستان شکوفا شود. چهره زیبای این استان را میان خیریه‌های ملی و بین‌المللی در چشم‌انداز ده ساله به نمایش بگذارد.

کد خبر 432788

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.