۱۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
 ماه سیستم تکتونیکی فعال دارد

نتایج بررسی‌های جدید ستاره‌شناسان نشان می‌دهد که ماه سیستم تکتونیکی (Tectonic) فعال دارد و به هیچ وجه مرده نیست.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان با استفاده از داده‌های مدارگرد شناسایی ماه (LRO) متعلق به ناسا، متوجه برآمدگی‌هایی پر از تخته سنگ روی سطح ماه شدند. وجود این برآمدگی‌ها نشان دهنده این موضوع است که اخیراً فعالیت تکتونیکی باعث جدا شدن سطح ماه شده است. با وجود اینکه سطح ماه پوشیده از خاک پودری قمری است، اما تعداد کمی از این سنگ بسترهای روباز نیز روی آن وجود دارد.

محققان معتقد هستند که قطعاً عاملی باعث به وجود آمدن این برآمدگی‌های دارای سنگ‌بسترهای روباز در ماه شده است. شواهد نشان می‌دهد که برآمدگی‌های به وجود آمده فعلی به دلیل فعالیت آتشفشانی نیست، بلکه این برآمدگی‌ها به دلیل فعالیت تکتونیکی جدید ماه به وجود آمده است. با توجه به نتایج این مطالعه مشخص شده که ماه هنوز در حال شکاف برداشتن است و در نتیجه فرضیه برخی پژوهشگران مبتنی بر اینکه ماه مدت‌ها پیش مرده است نقض می‌شود.

به گفته دانشمندان، سیستم تکتونیکی فعال میلیاردها سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده است و هنوز هم ادامه دارد و برآمدگی‌ها همواره به سمت افزایش حرکت می‌کند که باعث می‌شود سنگ‌بسترها آشکار شده و در آن‌ها شکاف ایجاد می‌شود.

نتایج این مطالعه تنها مدرکی نیست که نشان دهنده فعالیت تکتونیکی اخیر روی ماه باشد. به عنوان نمونه لرزه‌های زیادی در اواخر دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰، توسط لرزه‌نگارهای نصب شده روی سطح ماه ثبت شد و محققان سرد شدن طولانی مدت ماه را به دلیل این لرزه‌ها نسبت می‌دهند. سرد شدن سطح ماه باعث ترک برداشتن پوست شکننده ماه و لرزش آن شده است.

نتایج این مطالعه در مجله "Geology" منتشر شده است.

کد خبر 432785

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.