ماسک زدن چقدر در پیشگیری از بیماری کرونا موثر است؟

متخصصان معتقد هستند که استفاده از ماسک در تعاملات روزانه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری کرونا می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویروس کووید -۱۹ در ترشحات دستگاه تنفسی فوقانی مبتلایان به این بیماری وجود دارد؛ به این معنا که این ویروس از طریق عطسه، سرفه یا هنگام صحبت کردن از فاصله نزدیک با فرد مبتلا، به افراد سالم منتقل می‌شود. این ویروس همراه با ریز قطرات تنفسی از دهان یا بینی فرد مبتلا به کرونا خارج می‌شود، سپس روی مخاط بینی، چشم و دهان افرادی که در فاصله کمتر از یک و نیم متری فرد بیمار هستند، قرار گرفته و آن‌ها را بیمار می‌کند.

استفاده از ماسک یکی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که می‌تواند شیوع بیماری کووید -۱۹ را محدود کند. شواهد به دست آمده نشان می‌دهد استفاده از ماسک صورت می‌تواند از افراد در برابر انتقال ویروس از دست به دهان، بینی و چشم محافظت کند. همچنین کسانی که از ماسک استفاده می‌کنند در برابر اثرگذاری ریز قطرات ناشی از عطسه یا سرفه افراد بیمار در امان هستند.

به گفته متخصصان استفاده از ماسک در مترو، اتوبوس، تاکسی‌، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌، درمانگاه و بسیاری از جاهایی که افراد بسیاری در آن‌ها تردد دارند، ضروری است. از آنجایی که بیماری کرونا علائم ظاهری ندارد و مشخص نیست چه افرادی ناقل این بیماری هستند، لازم است در زمان تعامل با دیگران نیز از ماسک استفاده شود. همچنین افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند باید حتماً ماسک بزنند.

با وجود اینکه احتمال ابتلا به کرونا ویروس با استفاده از ماسک به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند، اما رعایت دیگر اقدامات بهداشتی از جمله شستن و ضدعفونی کردن دست‌ها و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز اهمیت زیادی دارد. متأسفانه برخی افراد زمان استفاده از ماسک، اشتباهاتی را مرتکب می‌شوند و با این کار خطر ابتلا به بیماری کرونا را افزایش می‌دهند.

به گفته محققان جهت پیشگیری از ابتلای بیماری کرونا، ماسک صورت باید هر دو ساعت یک بار تعویض یا ضدعفونی شود؛ در غیر این صورت ذرات ویروسی می‌توانند روی آن تجمع کرده و در این صورت احتمال انتقال آن‌ها از طریق تنفس افزایش پیدا می‌کند. زمانی که ماسک مرطوب می‌شود، کارآیی آن برای پیشگیری از نفوذ ذرات کاهش یافته و باید آن را با یک ماسک تمیز و خشک تعویض کرد.

افراد باید پیش از تنظیم ماسک روی صورت، از تمیز بودن دست‌های خود اطمینان حاصل کنند. همچنین استفاده از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده روی ماسک باعث مرطوب شدن آن می‌شود و در نتیجه کارآیی آن کاهش پیدا می‌کند.

کد خبر 432784

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.