فرصت برای حل مشکل برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد

سخنگوی شورای شهر تهران به ابطال مصوبات مربوط به انتخابات شورایاری با رای دیوان عدالت اداری واکنش نشان داد و خواستار ورود مجلس به این موضوع شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اعطا، در توئیتر نوشت: "چشم و گوش شهر هستند و صدای محله‌ها! تقویت نهاد شورایاری، یعنی شنیدن صدای گوشه‌گوشه شهر.

اینک با رأی دیوان عدالت اداری، مصوبات مربوط به انتخابات شورایاری تهران ابطال شده و برگزاری آن برای دوره‌های بعد منتفی شده. البته که قانون ملاک عمل همه ماست، اما انتخابات شورایاری محلات که در دوره پنجم برگزار شده است، ابطال نشده است.

خوشبختانه رأی دیوان قابل تسری به دوره فعلی شورایاری‌ها نیست و فرصت کافی برای حل مشکل قانونی برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود دارد. در سال ۸۶ مصوبه شورایاران انجمن‌های محلی با شکایت وزارت کشور به دیوان عدالت اداری ارجاع شد اما با صرف نظر کردن وزارت کشور از شکایت خود، مصوبه شورایاران پابرجا ماند.

اکنون هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در استدلالی، مصوبات ادوار شورای شهر را مطابق با قوانین ندانسته و مصوبات شورا از تشکیل شورایاری را ابطال نموده است؛ می‌ماند یک امیدواری!

دیوان با استناد به اصل هفت قانون اساسی، نحوه تشکیل و برگزاری انتخابات شوراها در کشور را در صلاحیت قانون گذاری مجلس شورای اسلامی می‌داند که اختیار قانون‌گذاری در معنای عام را داراست.

اکنون با توجه به اهمیت و نقش مهم شورایاری‌ها در مدیریت شهری، لازم است مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخابات و نحوه تشکیل انجمن‌های شورایاری محله تصمیمی بگیرد تا خلأ قانونی که با ابطال این مصوبه شکل گرفته منجر به وقفه در فعالیت این نهاد ۲۰ ساله نشود."‌

کد خبر 432745

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.