همکاری بنیانگذار پویش ضدنژادپرستی «زانو بزن» با والت دیزنی

«کالین کاپرنیک» بازیکن سابق راگبی و بنیان‌گذار پویش ضدنژادپرستی «زانو بزن» با شرکت فیلمسازی والت دیزنی قرارداد همکاری امضا کرد.

به گزارش ایمنا، ورایتی نوشت: کاپرنیک با انتشار بیانیه‌ای در این باره تصریح کرد: برای اعلام خبر این همکاری تاریخی با تمام پلتفرم‌های دیزنی برای ارتقای کارگردانان، راویان و تهیه‌کنندگان سیاه‌پوست و الهام بخشیدن به جوانان از طریق نمایش دیدگاه‌های جالب و اصیل هیجان زده‌ام. مشتاقانه در انتظار به اشتراک‌گذاری مستند زندگی خودم و دیگر پروژه‌های فرهنگی تأثیرگذاری هستم که در دست ساخت داریم.

طبق قرارداد منعقد شده میان والت دیزنی و شرکت رسانه‌ای را ویژن (Ra Vision) که به کاپرنیک تعلق دارد، مستندی از زندگی این بازیکن سابق لیگ ملی فوتبال آمریکا که از یک ورزشکار به یک فعال حقوق مدنی تبدیل شد، تهیه می‌شود. این مجموعه مستند شامل مصاحبه‌های جدید و برخی صحنه‌های آرشیوی خواهد بود که زندگی کاپرنیک را در سال‌های اخیر به تصویر می‌کشند.

به گفته دیزنی، شاخه‌های این شرکت فیلمسازی از جمله شبکه‌های ای‌اس‌پی‌ان، هولو، پیکسار و آن‌دیفیتد (Undefeated) زیرشاخه‌ای از مجموعه ای‌اس‌پی‌ان هستند که بر نژادپرستی در ورزش تمرکز دارد، و مشمول مفاد این قرارداد می‌شوند.

در بخشی از پروژه مشترک دیزنی و را ویژن بر داستان‌هایی درباره نژاد، بی‌عدالتی اجتماعی و جست‌وجو برای برابری تاکید خواهد شد و کار کارگردانان و تهیه‌کنندگان رنگین‌پوست به معرض نمایش گذاشته می‌شود.

قرارداد کاپرنیک با یکی از پرآوازه‌ترین کمپانی‌های فیلمسازی در جهان می‌تواند به پرداختن هر چه بیشتر به داستان مردم و جوامعی منجر شود که در فرهنگ آمریکایی به حاشیه رانده شده‌اند. اگرچه شبکه‌های تلویزیونی و استودیوهای فیلمسازی کارهای فراوانی درباره شخصیت‌های سیاهپوست و لاتین تبار و ماجراهای آنها تولید کرده‌اند اما این پروژه‌ها هیچگاه همه چیز را به مخاطب نشان ندادند. اعتراضاتی که با مرگ جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی تبار به دست پلیس آمریکا به راه افتاد، بحث جدیدی را درباره نحوه رفتار جوامع مختلف با یکدیگر به راه انداخت که پاسخ به آن رسانه را نیز چون دیگر صنایع به تکاپو واداشت.

جیمی پیاترو مدیر شبکه ای‌اس‌پی‌ان درباره این قرارداد می‌گوید: کالین هم به عنوان یک ورزشکار و هم به عنوان یک فعال مدنی مسیر منحصربه فردی را طی کرده است. همزمان با آنکه مردم آمریکا به مقابله با نژادپرستی و بی‌عدالتی در اجتماع ادامه می‌دهند، گوش دادن به روایتی که کالین از تکامل و انگیزه‌های خود ارائه می‌دهد، به‌جا و در اقتضای موقعیت است.

از دید باب ایگر مدیر اجرایی دیزنی نیز تجربه کاپرنیک به وی درباره فصل مشترک ورزش، فرهنگ و نژاد دیدگاه منحصر به فردی می‌بخشد که بدون شک داستان‌های جالبی را خلق خواهد کرد؛ داستان‌هایی که در عین آموزش و روشنگری سرگرم‌کننده نیز خواهند بود.

کالین کاپرنیک، از ورزش تا فعالیت مدنی

کاپرنیک بازیکن ۳۲ ساله باشگاه فورتی ناینرز بود که در سال ۲۰۱۶ در انتقاد از شیوه برخورد پلیس آمریکا با شهروندان سیاه‌پوست به هنگام پخش سرود ملی آمریکا، زانو زد و آغازگر حرکتی اعتراضی میان هم‌رشته‌ای‌هایش شد.

اعتراضات کاپرنیک به لغو قرار داد وی با تیم فورتی ناینرز منجر شد و دیگر هیچ باشگاهی حاضر به عقد قرارداد با این بازیکن نشد. کاپرنیک نیز در واکنش از مراجع قضائی وارد شد و به دلیل تبانی و توطئه تیم‌های حاضر در لیگ فوتبال آمریکا از مالکان NFL شکایت کرد.

در حالی که کمپین زانو بزن در حجم وسیع مورد تمجید قرار گرفت، بسیاری دیگر آن را بی‌احترامی به پرچم آمریکا دانسته و نسبت به آن اعتراض کردند. تا جایی که وقتی نایک از کاپرنیک به عنوان مدل تبلیغاتی خود استفاده کرد، مشتریان خشمگین با به راه انداختن کمپینی با هشتگ «بسوزانش» و همچنین «نایک را تحریم کنید» ویدیوهایی از سوزاندن کفش‌ها و لوازم ورزشی تولید شده توسط این شرکت را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند. با وجود این اعتراضات، بسیاری افراد این حرکت نایک را راهی برای اشاعه کمپین‌های مدنظر کاپرنیک دانسته و از آن حمایت کردند.

کد خبر 432668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.